• lillaC

VårBebisar i Lerum -09 Del 3

Håller med om att gårdagen inte var en bra dag! Törstiga och varma bebisar är inte kul...
    Igår var jag och handlade själv på kvantum på kvällen. Det var säkert tre månader sen jag var där sist, de har ju möblerat om, så jag var lite vilsen.

Verkar som att det blir fika på torsdag då? Får se om jag kan svänga ihop något att bjuda på.

• lillaC

Jag måste gå 13:30 så 11 kanske är en bra tid?

• lillaC

Välkommen Regina!

Imorgon är det fika hemma hos mig på Hagakullen 2 om du vill vara med!
    Vi finns också på facebook om du hänger där...

• lillaC

Vi har haft en så trevlig natt! Hannah och jag var ensamma hemma igår kväll. Vi umgicks och städade. Hon gick med på att dricka ersättning, (det bråkar vi en del om ibland!) och så la jag henne kl 20 utan minsta protester. Ammade kl 2 och sedan vaknade hon strax innan kl 7! Hela morgonen har hon varit som en liten solstråle och nu sover hon i vagnen ute.

Igår skrev jag på papper, så nu har jag minsann skaffat mig ett nytt jobb, så här mitt i föräldraledigheten! Ska börja jobba tre dagar i veckan i oktober. Men redan nu i juni ska jag gå in och få alla arbetsuppgifter överlämnade, tre dagar som Andreas får vara hemma. Det känns ju lite oroligt och spännande.

Ha en skön dag, en del av oss träffas ju snart!

• lillaC

Grattis Mia!

Appropå läckande blöjor och stora syskon: Hanna bajsar ju nån gång så där med ett par dagars mellanrum. Har sällan läckt eller varit problem. Men igår bytte Noah blöjan själv på lillasyster, väldigt stolt! Jag ville inte rätta till, den satt ju förstås lite snett, han var ju så nöjd. Vad gör flickebarnet efter 15 min.... Japp, hela ryggen och på sidor där det satt snett! Då var det tur för mamman att det fanns en storebror som kunde hålla i de små händerna under hela bytet så att de inte hamnade mitt i!

Nu ska jag lyxa till det och ta mig till frisören för både klipp och färg. Hannah får snällt dricka bröstmjölk i flaska med pappa. Sen är det städa och fixa för dopet imorgon som gäller. Hoppas på bättre väder så att vi kan sitta ute. Annars blir det trångt...

Förresten, igår drack jag rödvin. Å vad det var gott och efterlängtat!

• lillaC

Ang. förkylning. Koksaltlösning och nässug (näsfrida) is da shit! Se också till att ha alvedon eller liknande hemma, för jag kan lova att febern kommer inte komma när apoteket är öppet...

Vi har precis kommit hem från en härlig semester i Åhus med min familj. Nio personer i fyra generationer!
    Allt har funkar över förväntan, både resan och att samsas om utrymmet med så många andra. Tanken var att vi skulle sova alla fyra i ett rum, och det är vi verkligen inte vana vid. Noah låg på golvet i vårt rum och Hannah fick sova i vagnen i vardagsrummet utanför vårt rum. Jag sover verkligen dåligt om jag ligger nära henne och vaknar varje gång hon rör sig.
    Lillan äter, i mitt tycke väldigt lite just nu, jag får trixa och lura för att få i henne mat. Men antingen är hon liten i maten eller så är min mjölk väldigt mättande för hon är aldrig missnöjd och sover från ca 19:30 till 04, då jag väcker henne för nattmål. Sen väcker jag igen kl 07, då det är morgon.

Den här veckan är den sista som Noah är på försklan inna sommarlovet, känns både läskigt och skönt att han ska vara hemma nästan två månader!

Jag kan ses och fika/promenera/luncha måndag och fredag den här veckan. Måndag är ju redan imorgon, med ring mig gärna om det är någon som har tråkigt och känner för sällskap...

Om det är någon som är hemma med barn på tisdag, tänkte jag och Noah packa med oss lunchen och ta oss ner till Aspen och Aludden och hänga där ett tag.

Nu kommer sommaren....

• lillaC

Anna, vi åker väl ner till Aspen vid 11:30. Tar med lunch och badkläder...

Om det är någon mer som vill picknicka lite med oss skulle det vara trevligt. Vi kan väl ringas på mobiler och bestämma exakt var, tur att vi har dessa små fiffiga tingestar!

• lillaC

På Apoteket finns också "näsdroppar" för småttisar i en spray. Kan vara lite pilligt med engångs...

• lillaC

Jag ska jobba imorgon och Andreas ska var hemma med barnen. Blir också första gången jag är borta mer än ett matpass. Min lilla verkar ju tycka att äta inte är något för henne, jag får lura och trixa. Idag har hon ätit väldigt lite. känns ju inte så smart när det är så varmt! Dessutom var vi på bvc och fick de första sprutorna.

Fast å andra sidan har hon tyckt att det har varit mer ok med ersättning än det mamman har att erbjuda, så vi får se hur det blir.

Blir det någon träff på fredag? Jag är med om det funkar med våra tider.

• lillaC

Sara: jag kommer nog också ner till dig imorgon.

• lillaC

Tack för en härlig fika igår!

Sara- Jag pumpar en hel del, eftersom mitt märkliga barn hellre dricker ur flaska än ammar!
    Det är bra att göra det när man har som mest. Ofta är det på morgonen. Tricket för att få ut mycket är att få igång utdrivningsreflexen. Det kan man nästan göra med vilje efter ett tag. Tänk på bebisen, att den ammar, hur det känns då. Pumpa direkt efter amning kan också funka. Vi kör en hel del med ersättning också, lilltjejen verkar inte bry sig om vilket som serveras. Det är ju mycket lättare att göra i ordning, särskilt om det är bråttom. Bröstmjölk ska man ju värma i vattenbad.

Vi har sommarlov nu, jag och Noah. Än så länge känns det skönt, att inte ha några tider att passa. Förutom Hannahs då förstås!

Hittade precis en påsklämma i ficka på Hannahs body. Hur har den kommit dit? Kan det vara hennes snälla storebror kanske...

• lillaC

Glömde skriva att Hannah äter mellan 100-200 ml per mål, beroende på hur hungrig hon är. Men hon är liten i maten tror jag. Sen har vi märkt att hon dricker med de senaste dagarna då hon övat mer med flaskan och fått in en bättre teknik. I början tror jag att hon tröttnade efter ett tag och inte åt sig riktigt mätt.

Ut i solen ska vi!

• lillaC

Jag har en avent isis pump. Funkar superbra! Har köpt den på Blocket (jag är inte så känslig...).
    Åsa- Hon har sugit på hand och tumme ett tag, kanske bara tummen i tre veckor. Den sitter stadigt i när hon sover. Iblan hör jag att hon vaknar till, smaskar och somnar om. Fast det hör jag ju inte på natten förstås, för då är ju hon i sitt rum. Hon sover stabilt från 19-07, jag väcker för amning vid 4. Jätteskönt!

Nu ska vi grilla med vänner. Ha det gott i värmen!

• lillaC

Jag kanske kan på torsdag, med två barn då, så här på sommarlovet!

• lillaC

Hur fryser man bröstmjölk i tärningar funderar jag på? Det är ju jättebra att spara till smakportioner. Redan nu gör vi smakisar med gröt gjord på bröstmjölk.

• lillaC

Så här står det på ersättningspaketet
    1-2 mån 100-160 ml/mål antal mål: 5-6 st
    2-3 mån 130-160 ml/mål antal mål 5-6 st
    3-4 mån 160-200 ml/mål antal mål 5

Antar att de behöver lite mer bröstmjölk, det är ju inte alltid lika mättande.

Vi har börjat med smakportioner med gröt på på eftermiddagen. Detta för att vi vill introducera gluten i skydd av amningen eftersom flera i min familj är glutenintoleranta. Jag ska ju börja jobba några dagar i veckan om tre månader och kan ju inte amma så mycket då. Noah ammade jag helt i 8 mån, men nu får det bli så här.

Den här veckan har vi badat varje dag och det funkar fint med Hannah på stranden, skönt att hon börjar bli lite större. Idag var vi iväg hos kompisar i Torslanda och provade på havet!

Nu har Noah sommarlov. Känns skönt att inte ha några direkta tider att passa. Försöker ändå stämma träff med kompisar för att han ska få andra kompisar än mig och Hannah att leka med. Imorgon ska jag jobba och på fredag börjar Andreas sin semester. Det ska bli lyxigt att vara två vuxna hemma helt plötsligt...

Ha det fint i värmen!

• lillaC

Man ska nog inte börja med någont annat än amning eller ersättning innan barnen har hunnit bli tre månader i alla fall. Och det är ju bara några teskedar som går ner i början ( det mesta åker ut igen!) så det mättar ju inte så mycket...

• lillaC

Jane: Vi håller oss hemma eller nära en sjö imorgon. Tror inte att det blir roligt för er eller mig att ha en varm och uttråkad 4,5-åring med bland alla bebisar.
    Den här värmen gör att man inte orkar med något mer än nödvändigt, eller hur? Alltså blir det mat, bada, läsa och försöka sysselsätta oss. Städa, tvätta och sånt får vänta till det blir svalare.
    Hannah är konstigt nog glad och pigg hela tiden. Skrattar så fort Noah är i närheten.
    Det som verkligen är jobbigt och påverkar mitt humör just nu är att hon inte äter nästan något på kvällen. Efter kl 17, då ammar hon oftast, vrider hon sig bort och gråter när jag erbjuder bröst eller flaska. Somnar kl 19 (oftast ledsen så vi får dra en del i vagnen innan hon somnar) utan att ha ammat något mer. Jag blir så stressad av detta!

Hoppas att det beror på värmen och ger sig när det blir svalare. Dessutom är det bara 2 dagar kvar till Andreas semester börjar.

Hoppas att ni får en trevlig fika. Om det är någon som vill träffas framöver, är det bara att hojta till.

Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3