• Zocute

Ni som ÄLSKAR sushi....se hit!

Hur gott är det inte?

Men efter man vart gravid så blev det bara mamma-sushi, dvs, avokado, omelett å risrullar. Gick bra ett tag men jag längtade SÅ MYCKET efter laxen.

Såg ett repotage i en GRAVID-tidning att visst kan man äta sushilax, OM den är FÄRSK och allra helst ska den vara norsk o odlad. Färsk är den om den luktar hav & salt och INTE fisk. Nu luktar ju all fisk , lite fisk men det ska inte lukta äckligt fisk.

Så det bar i väg till Hemköp och charken.
    Där hade de norsk, odlad, jag bad om att få lukta på den.
    Jo den luktade liite fisk, men även lite hav-igt. Jag sa att jag var gravid så hon måste vara säker på att den var färsk, och det var hon. Så jag bad att få en liten bit som hon skar till i sushi-bitar eftersom det är svårt att göra själv.

Sedan gick jag och handlade ett sushi-paket för 49 Kr där ALLT var med i, ris, ris-vinäger, wasabi, rismatta, sjögräs. Och så köpte jag avokado och gurka.

Det gick på 80-90 kr totalt för 2 pers.
    Jag fick i hop det till 15 bitar lax och 24 bitar risrullar.

Det var SÅ GOTT!!!! Jag gjorde även denna japanska omelett som det fanns recept på i gravid-tidningen, mums!!!!

Dagens mat-tips lixom ;o)

• Svar på tråden Ni som ÄLSKAR sushi....se hit!
  • Nevyn

Åh sushi som är sååå gott! Här gör vi också sushin själva så då är det ju ingen fara med att det kan vara gammalt eller så =)

Annars kan man ju ha crabfish, räkor etc i med.

• Gatita

Hej Zocute!

Det där sushipaketet Du skrev om - hittade Du det också på Hemköp eller var fanns det?

/Gatita

• Petra72

Yey, jag blev så sugen på sushi när jag läste denna tråd så nu ska sambon få åka förbi Helens Sushi efter han tränat klart!
    (bästa sushin i stan, ligger vid Hornstull)

• Suzieq

Vilken lättnad att det funkar om fisken är färsk... Har varit orolig, ska på en väninnas möhippa, den kommer avslutas på sushibar... Nu kan jag i alla fall fråga om deras fisk duger... En liten chans finns ju alltid =)

• Nimue

Suzieq
    Be dem göra dem då du kommer så du inte får färdiga sushibitar bara. Då ska det inte vara någon fara

• Petra72

Hm, men jag tänker inte beställa sushi med fisk. Jag är en nojig nojig människa för tillfället. Hoppas det går över.

• Sweetlip

Skrev till livsmedelsverket och frågade och enligt dem var det ok med Sushi om den var fräsch och man köpte på ett bra ställe. Men jag har klarat mig på mammasushi nu i 20 veckor och fortsätter nog med det... Äter en gång i veckan ungefär. Men min vännina käkade sushi och hennes son är nu 2 och sushifantast!

• Juthi

YessssS! Jag Älskar Sushi! Tack för att du delade med dig!.
    Juti

• Binis

Tror inte att jag skulle våga äta det ändå eftersom det man ju vet om att rå fisk är farligt för bebben.... men alla gör ju sitt val....

Binis, v 30+0

• linhen

Kommer precis från barnmorskan!! Frågade specifikt om sushi och hon lovade att det absolut inte var farligt! Köper du på en sushibar så är fisken så färsk att det inte är någon fara! Bra att veta....

• ily

Vi gör även egen sushi rullar med räkor, crabsticks eller rom och majonäs (inte alla tillsammans! Räckor & avocado eller rom & majonäs) mums!

Svar på tråden Ni som ÄLSKAR sushi....se hit!