Inlägg från: sannapanna76 |Visa alla inlägg
  • sannapanna76

100 kr är för dig?

Jag har definitivt råd att lägga 100 kr på en present till en kollega/chef, men jag skulle aldrig göra det.

Anledning? Jag jobbar på ett stort företag (ca 1500) anställda, och med tanke på alla insamlingar till födelsedagspresenter, "grattis-till-bebisen-presenter" osv, så skulle det till slut bli ohållbart om man skulle lägga 100 spänn i tid och otid.

Vi brukar som regel lägga 20 kr/person ungefär. Kanske lite mer om det är nåt väldigt speciellt det handlar om.

• sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:27:05 följande:

Nu menar jag INTE dem som anser att de inte vill lägga det för att de inte har ekonomi till det utan ujag syftar till dem som inte skulle lägga 100 kr FÖR ATT det är en chef eller kollega.
    M;en vad är det för fel med det egentligen? Man kanske inte anser att man har den typen av relation till sin chef/sina kollegor, att man vill lägga 100 kr på en present till dem? Det måste man väl få avgöra själv?
  • sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:36:05 följande:

Om du jobbade på en arbetsplats som min då? 5 ordinarie inkl gruppchefen, några extra vikarier, en högre chef och en administratör?
    Kanske, om jag hade en privat relation till min chef/kollega. Dvs om jag kände att chefen/kollegan också var en vän, som jag tycker mycket om. Men inte annars.
  • sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:40:02 följande:

Självklart får man det, men det låter illa.För ens chef är också en person.Min chef är verklige en underbar person och vi har alla en privat relation till varandra.Om det är så att man inte gillar sin chef, skriv det då, ist för att skriva "aldrig till en chef" som att det generellt skulle vara så.
    Varför låter det illa att man inte tycker om sin chef som privatperson? Han/hon kan vara en ypperlig chef trots det. Man kan skilja på privatliv och arbete - inget konstigt med det.
  • sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:48:26 följande:

Har jag sagt att det är fel att inte gilla sin chef som person? Men om så är fallet kan man ju skriva det när man svarar, alltså att man inte skulle lägga en hundring för att man inte anser att man har den relationen till sin chef.
    Nej, det har du inte. Men du verkar ha svårt att förstå att inte alla VILL lägga så pass "mycket" som 100 kr på en present till någon på jobbet. Kollegor/chefen ÄR inte alltid samma sak som privata vänner.

Och man behöver inte ens ogilla dem för att tycka att man inte vill lägga mer än en symbolisk summa (typ 20 spänn). Det behöver inte alls ha med snikenhet att göra, utan bara en känsla av att "jobbet är jobbet", och att man inte vill vara alltför personlig.
  • sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 09:56:43 följande:

Jag har inte svårt att acceptera att man tycker att 100 kr är mycket, men att man inte vill ge det med anledning att det är en chef eller kollega tycker jag låter sniket,,eller mer underligt,
    ... och vi andra kanske tycker att DITT resonemang är underligt. Vi kanske tycker att arbetslivet bör särskiljas från privatlivet? Du säger själv att din schef är en underbar människa och yadayadayada, men alla känner inte så. Alla vill inte ens ha det så på jobbet.

Du kan inte sitta och säga att alla är snikna bara för att de inte tycker som du.
  • sannapanna76
    Millan83 skrev 2009-04-07 10:36:42 följande:
    Jag tycker det är väldigt mycket pengar! För mig är det helt uppåt väggarna att först leta en present och sedan dela upp summan. Då kan det ju bli hur mycket pengar som helst. Hellre rätt mun efter kassa, eller hur det nu är man säger. Att vara den som ensam tycker att det är för mycket och lägga mindre är ju social terror. Som du också skriver, att ni inte tänker betala mindre utan snarare betala mer om hon betalar mindre är ju inget trevligt ok att ha på sig! Det är klart hon "offrar sig" då, skulle iaf jag känt mig tvingad till! Annars skulle det ju vara hennes fel att ni fick betala mera! Nej 100 spänn är mycket tycker jag för någon man har en formell relation till. Chef eller kollega. Sen om man blivit vänner ändå hör inte hit. Då får man gå ihop på sidan men inte kalla det för något från jobbarkompisarna. Mina åsikter iaf!
    Håller med. Det är totalt respektlöst mot den kollega som får gå runt och känna sig som en snål idiot.

Samla ihop pengar först (=en symbolisk summa), och köp därefter något som pengarna räcker till.
  • sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:44:45 följande:

Här verkar det som att oavsett vad man gör så är man en elak kollega

Om man är OK med att personen inte betalar utan  bara skriver på kortet så är man elak.
    Om man är OK med att personen betalar mindre och inte har några problem med att betala mer, då är man elak. Är det bara om vi 8 som är OK med det struntar i denna presenten och köper någonting billigare bara för att 1 kollega kanske inte vill lägga 100 kr som vi inte är elaka kollegor?
    Har aldrig sagt att du eller någon annan på ditt jobb är elak/a. Däremot tycker jag att ni hanterar hela saken väldigt märkligt.
  • sannapanna76
    annbom skrev 2009-04-07 11:21:05 följande:
    En födelsdagspresent till chefen som fyller jämt är helt okej för mig, MEN jag skulle aldrig ge någon sommarpresent, påskägg eller julklapp. Chefen har högre lön än mig och kan köpa dem själva. Att chefen ger de anställda en present är en helt annan sak. Det är som tack för välgjort arbete
    Nja...chefen förtjänar väl också ett tack? Man skiljer väl inte på chefen och övriga kollegor?
  • sannapanna76
    annbom skrev 2009-04-07 11:24:42 följande:
    Jo det gör man. Man skiljer ju på lön och ansvar också. Man tackar de anställda för att de gjort ett så bra jobb åt chefen med att ge en julklapp. Vad ska man tacka chefen för? Att man har gjort jobbet år honom?
    Men skojar du? Vad tror du att en chef gör? Sitter och rullar tummarna?
  • sannapanna76
    annbom skrev 2009-04-07 11:47:17 följande:
    Nä det tror jag inte, MEN de anställda jobbar för chefen och inte tvärtom. Det visar sig också i deras lönekuvärt
    Det är ju jäkligt trist om det är så du ser på din chefs roll. Min chef arbetar i alla fall med och för mig, och bossar inte bara ut order.
Svar på tråden 100 kr är för dig?