• annbom

100 kr är för dig?

Vad är det du inte förstår? Många här har sagt att det är en för stor summa för en arbetskamrat. 100kr är inte mycket pengar, men för mycket till en insamlingspresent till chefen.

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:42:35 följande:

Är 100 kr mycket pengar eller tänker du på slutsumman?Är 100 kronor mycket?
  • annbom

Självklart är det ett tvång, vad får dig att tro annat? Det ligger inget formelt tvång på henne, men ett socialt tvång. Om hon inte är med och betalar presenten så är hon inte med på presenten och därmed inte fullvärdig medlem i gruppen.

Jag tycker att ni ska sänka summan och köpa en present efter det.

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 09:01:50 följande:

Hon förväntas inte betala någonting, vi frågade om hon ville vara med och hon fick själv ta beslutet.Hon vet att det inte ligger någon tvång på henne
  • annbom

Så jobbar man på en liten arbetsplats så ska det förväntas av en att man ska lägga ut mer pengar för att köpa present till sin chef än om man jobbar på en liten. Jag tycker nog att det är ett ganska töntigt resonemang. Man är ju inte mer "familj" med chefen för den skull och inte har man mer pengar heller.

Siriva skrev 2009-04-07 10:36:58 följande:
    Hur man bedömer lämplighet på summa beror ju också på hur många som är med och delar samt vad det är man ska köpa. Tycker dock att det kan vara en lagom summa.(såg efter att jag röstat att det var 8 personer som delade på summan. Då är det kanske lite i saftigaste laget om inte alla var överens om att just den presenten var helt perfekt)
  • annbom

En födelsdagspresent till chefen som fyller jämt är helt okej för mig, MEN jag skulle aldrig ge någon sommarpresent, påskägg eller julklapp. Chefen har högre lön än mig och kan köpa dem själva. Att chefen ger de anställda en present är en helt annan sak. Det är som tack för välgjort arbete

MosterMammaMia skrev 2009-04-07 10:54:43 följande:
    Vi brukar lägga mer till våra chefer oavsett om det är julklapp, påskägg, sommarpresent eller födelsedagspresent. Till mina före detta chefer hade jag nog inte lagt 100:-, allt beror ju på hur chefen är och hur relationen emellan är.
  • annbom

Jo det gör man. Man skiljer ju på lön och ansvar också. Man tackar de anställda för att de gjort ett så bra jobb åt chefen med att ge en julklapp. Vad ska man tacka chefen för? Att man har gjort jobbet år honom?

sannapanna76 skrev 2009-04-07 11:22:03 följande:
    Nja...chefen förtjänar väl också ett tack? Man skiljer väl inte på chefen och övriga kollegor?
  • annbom

Man behöver ju inte överdriva det hela åt något håll. 100kr är en för stor summa. Är man 100st så kanske det räcker med 10-15kr/styck, dyrare present behöver man inte köpa. Är man däremot bara 8 så måste man kanske gå upp lite till kanske ca 50kr och sedan köpa efter det

sannispannisen skrev 2009-04-07 11:27:35 följande:
    Nej men ju färre man är desto syrare blir det ju om man har tänkt att köpa nåt lite extra.ibland tycker jag att vissa arbetsplatser överdriver, det var som min kompis, på hennes jobb skulle man köpa nåt för 15-20 kr.är folk SÅ fattiga?
  • annbom

Mitt förslag ära tt ni säger till vikarien att eftersom hon är vikarie så anser ni att hon ska lägga bara hälften av summan. Kanske känns det mer okej för henne så. Hon har ju knappast samma relation till chefen som ni fast anställda har.

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 11:28:03 följande:

Nu verkar ni helt ha missuppfattat det där med chef.Våran gruppchef gör samma saker som vi gör, hon jobbar på samma sätt som vi gör efter samma schema som oss. Sedan, efter det, gör hon allt annat som gruppschef.Hon är lika mycket del av att höja statistiken med sin arbetsinsats som vi andra.Men det är lite strunt det samma, för ni verkar inte jobba på en sådan arbetsplats som vi gör och ni verkar inte ha den gemenskapen som vi har.Förstår att de flesta tycker 100 kr är för mycket och inte skulle lägga det och jag respekterar er åsikt i ämnet.
  • annbom

Nä det tror jag inte, MEN de anställda jobbar för chefen och inte tvärtom. Det visar sig också i deras lönekuvärt

sannapanna76 skrev 2009-04-07 11:38:50 följande:
    Men skojar du? Vad tror du att en chef gör? Sitter och rullar tummarna?
  • annbom

En gruppchef är för mig ingen "riktig" chef och det skulle inte kunna påverka er på något sätt om presenten är på 100kr eller 900kr, så rövslickeri är det inte.

Att ni tycker att summan 100kr är en okej summa är troligen för att ni/du har en personlig relation med henne, hon är mer som en kompis som bara råkar vara gruppchef också.

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 11:40:38 följande:

Som sagt, alla har inte ditt synsätt på sin chef. ( i och med din kommentar här lär du inte tycka allt för gott om honom/henne om du anser att en gåva för 900 kr på 40 års dagen är rövslickeri)
  • annbom

Jag fattar inte att man ska ge sommarpresent, julklapp eller påskägg. Det spelar ingen roll hur bra chefen än är. Det är ju inte så vanligt att de anställda får dessa presenter( förutom julklapp) heller

MosterMammaMia skrev 2009-04-07 17:26:08 följande:
    Vilket resonemang! Det är väl inte för att chefen inte skulle kunna köpa sina saker själv som vi vill ge henne presenter utan för att vi uppskattar allt hon gör för oss anställda, jag betvivlar inte en sekund att hon inte har råd att handla själv.
  • annbom

Vilka belopp? Jag hade aldrig tagit emot en present i den prisklassen. 400-1000kr för en arbetskamrat, aldrig i livet. Jag lägger inte ner så mycket pengar till mina vänner ens.

sommartorpet skrev 2009-04-08 13:59:02 följande:
    Presenter som man kan få för den nivån som 20-30 kr per man det står alltid vårt företag för. Och som kommentar till kommentaren innan om det var företagets pengar = avdrag så är en present till en anställd inte en kostnad som företaget får göra några skatteavdrag för. När jag fyllde 50 däremot så samlade "kontorsfolket" ihop till en present till mig utöver själva företagspresenten. Med min "inside-information" så vet jag att åsikterna om beloppet att lägga gick isär lite. 3 stycken ville lägga en betyligt högre summa än resten, det var 1000 kr mot 400. Det hela slutade med att de tre la sina 1000-lappar och de övriga 400 kr var. De menade att det väl var bättre att lägga olika nivåer och köpa en sak än att de tre la ihop till något och övriga till något annat bara för att de inte kunde komma överens om summan.
  • annbom

Va inte så säker. 9 födelsedagar, kanske två bröllop och ett par ungar kanske det blir till slut

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-08 14:46:11 följande:

Ska kanske tydliggöra att jag nu syftar till min egna arbetsplats där vi som mest samlar till 9 olika händelser på ett år
  • annbom

Jag hör att vi inte spelar i samma liga. Jag skulle aldrig ha köpt en doppresent för 700kr ens till min brors barn. Jag använder pengarna för att köpa mat, kläder och betala min hyra. Naturligtvis får mina barn en del av dem också

sommartorpet skrev 2009-04-08 17:03:48 följande:
    Det är väl olika från person till person hur mycket man kan/vill lägga på en present. Vi är i det fallet säkert inte representativa för genomsnittsköparen men presenter är kul, både att ge och att få. Även om vi är arbetskamrater så är vi också vänner, alla känner alla i varandras familjer. På kalaset var naturligtvis inte bara jobbarkompisarna med utan även deras respektive och deras barn.Några veckor tidigare hade vi varit bjudna på dop hos en av arbetskamraterna men av olika skäl så var i det läget inte alla från firman bjudna och därför gjordes heller inget emensamt inköp av present. Vi la dock själva ungefär 700 kr på en doppresent och jag gissar att de andras också hamnade i den prisklassen. Det är väl kul att handla presenter, va ska man annars göra med pengarna än att bjuda andra och glädja andra.
Svar på tråden 100 kr är för dig?