Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

SolOchSnö skrev 2009-04-07 10:34:56 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:18:12 följande: Om ni är 8 personer så tycker jag att 100 kr per person är lagom till jämna födelsedagar. Det blir ju ändå inte så många varje år Vi är ca 100 personer sammanlagt så vi brukar lägga 20-40 kr per person beroende på om vi känner jubilanten väl.
    Och när nu är 100 personer som lägger 20 kr blir det en gåva på 2000 kr.
    Fördelen med att vara många
    Här är vi få och då blir summan högre.
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Fidelis ad urnam
    sannapanna76 skrev 2009-04-07 10:40:57 följande:
    Håller med. Det är totalt respektlöst mot den kollega som får gå runt och känna sig som en snål idiot. Samla ihop pengar först (=en symbolisk summa), och köp därefter något som pengarna räcker till.
    Det var faktiskt hela tiden, från det vi började prata om det, snack om en hundring.
    Sedan hittade vi massage/spa-presenten och lade till 300 till mat och då blir det 100 kronor.

Jag vet inte varför hon sa "Oj då" men hon sa glatt att hon absolut är med.
  • Fidelis ad urnam

Här verkar det som att oavsett vad man gör så är man en elak kollega

Om man är OK med att personen inte betalar utan  bara skriver på kortet så är man elak. Om man är OK med att personen betalar mindre och inte har några problem med att betala mer, då är man elak. Är det bara om vi 8 som är OK med det struntar i denna presenten och köper någonting billigare bara för att 1 kollega kanske inte vill lägga 100 kr som vi inte är elaka kollegor?
  • Fidelis ad urnam
    TessaS skrev 2009-04-07 10:50:46 följande:
    I ts skriver du att hon blev småsur...? Varför ställa frågan här om ni nu var så överrens allihopa? Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 10:42:29 följande:
    Ja hennes "oj då" lät lite småsurt. Men hon sa ingenting mer om det och sa sedan att hon självklart är med.
  • Fidelis ad urnam

Kan alla svara på hur många ni är på er arbetsplats?
    Intressant att se.

• Fidelis ad urnam
    annbom skrev 2009-04-07 11:24:42 följande:
    Jo det gör man. Man skiljer ju på lön och ansvar också. Man tackar de anställda för att de gjort ett så bra jobb åt chefen med att ge en julklapp. Vad ska man tacka chefen för? Att man har gjort jobbet år honom?
    Nu verkar ni helt ha missuppfattat det där med chef.
    Våran gruppchef gör samma saker som vi gör, hon jobbar på samma sätt som vi gör efter samma schema som oss. Sedan, efter det, gör hon allt annat som gruppschef.
    Hon är lika mycket del av att höja statistiken med sin arbetsinsats som vi andra.

Men det är lite strunt det samma, för ni verkar inte jobba på en sådan arbetsplats som vi gör och ni verkar inte ha den gemenskapen som vi har.

Förstår att de flesta tycker 100 kr är för mycket och inte skulle lägga det och jag respekterar er åsikt i ämnet.
  • Fidelis ad urnam
    ellam71 skrev 2009-04-07 11:32:59 följande:
    Larvigt att köpa dyra presenter, på gränsen till rövslickeri!
    Som sagt, alla har inte ditt synsätt på sin chef. ( i och med din kommentar här lär du inte tycka allt för gott om honom/henne om du anser att en gåva för 900 kr på 40 års dagen är rövslickeri)
  • Fidelis ad urnam
    ellam71 skrev 2009-04-07 11:49:28 följande:
    Jag tycker oerhört mycket om min chef! Hon är den bästa jag haft någonsin... men jag skulle ge samma present till ALLA... och då blir det rätt mkt med hundra kronor.. jag menar vem vill ge bort 10000 varje år till arbetskamrater... nej, då primerar jag vänner o familj....
    Vi har inga planer på att ge mindre till övriga kollegor när de fyller jämt.
    Vart har vissa fått det ifrån att vi lägger 100 kr per person FÖR ATT det är en chef?!
  • Fidelis ad urnam
    annbom skrev 2009-04-07 11:47:17 följande:
    Nä det tror jag inte, MEN de anställda jobbar för chefen och inte tvärtom. Det visar sig också i deras lönekuvärt
    Jaså du. Här jobbar chefen otroligt mycket för oss vanliga anställda.
    Har aldrig varit med om en chef som ställer upp så mycket för sina anställda.
  • Fidelis ad urnam
    Drakfisk skrev 2009-04-07 12:15:02 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 11:53:45 följande: Chefens jobb är ju att jobba för de anställda. Chefen får lön därefter.
    Det diffar med 3 000:- mellan mig och gruppchefen.
    Så i detta företag syns det inte på värst mycket på lönen.
  • Fidelis ad urnam

Nu  har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart

• Fidelis ad urnam
    LuMa skrev 2009-04-07 15:58:04 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 07:06:41 följande: Ja, det får stå för dej. Det är synd att du har så svårt att se det från andras synvinklar. Jag förstår hur du tänker men håller inte med dej. Kan inte du göra likadant? Jag tycker inte att jag är sniken som inte vill lägga 100 sek på en arbetskamrat/chef. Med 140 anställda så blir det mycket pengar per år. Skulle jag jobba på ett mindre ställe vet jag inte hur jag skulle resonera, försökte bara ge dej en annan vinkel men det verkade ju onödigt.
    Jag kan förstå att man inte vill lägga 100 kr om man är 140 anställda, men samtidigt känns det som att många i denna tråd inte tänker speciellt långt när de svarar hur de MINSANN inte lägger mer än 20 kr och sedan framkommer det att där de jobbar har de 100 anställda. Ja men då blir det ju 2000 kronor till presenten.

100 kronor om man är max 9 personer innebär att det som mest under ett år blir 9 gåvoinsamlingar á 100 kr, totalt 900 kr per år.
    Men nu är det så att denna person fyller jämt och då köpte vi någonting lite mer.

Förstår verkligen att om man jobbar på ett ställe med många anställda där det samlas till saker hela tiden så vill man inte lägga 100 kr per gång.
  • Fidelis ad urnam
    stardream skrev 2009-04-08 08:45:19 följande:
     Dessutom tycker jag det är roligare att få presenter (av min sambo tex) när jag minst anar det (alltså inte födelsedagar, alla hjärtans dag osv...). Bara för att han vill visa att han älskar mig. Vi brukar göra så ibland. nu senast gav jag honom fina whiskeyglas som jag vet att han gillar, och naturligtivs något till att dricka i dem :)
    Ja present är absolut ett bevis på kärlek
  • Fidelis ad urnam
    Thursday skrev 2009-04-08 14:14:13 följande:
    100 spänn är för mycket till en sån sak, som de flesta skriver så är det MÅNGA födelsedagar och bröllop och pensioner i ett arbetsliv. 20 kr räcker gott och väl.
    ja 9 födelsedagar om året lär man gå på knäna över
  • Fidelis ad urnam
    Fidelis ad urnam skrev 2009-04-08 14:21:32 följande:
    ja 9 födelsedagar om året lär man gå på knäna över
    Thursday skrev 2009-04-08 14:14:13 följande:
    100 spänn är för mycket till en sån sak, som de flesta skriver så är det MÅNGA födelsedagar och bröllop och pensioner i ett arbetsliv. 20 kr räcker gott och väl.
    Ska kanske tydliggöra att jag nu syftar till min egna arbetsplats där vi som mest samlar till 9 olika händelser på ett år
  • Fidelis ad urnam
    annbom skrev 2009-04-08 14:54:29 följande:
    Va inte så säker. 9 födelsedagar, kanske två bröllop och ett par ungar kanske det blir till slut Fidelis ad urnam skrev 2009-04-08 14:46:11 följande:
    Alla är äldre utom jag och en till tjej.
    Så visst, hos oss kan det bli barn.
    Skilsmässor kan det nog bli, kanske, alla är gifta, men det firar man kanske inte
  • Fidelis ad urnam
    Thursday skrev 2009-04-08 16:14:10 följande:
    Och på min arbetsplats är vi 130 pers, varav många i väldigt fertil ålder. Jag tycke att det går en jädra massa pengar bara på den där tjugan. Så ja, en hundring är _för mig_ för mycket till insamlingar.
    Ja men självklart, OM man är 130 personer ja.
    Men är man, som oss, 5 fasta och några vikarier, så är det ingen större börda att bära.
  • Fidelis ad urnam
    Thursday skrev 2009-04-08 16:35:40 följande:
    Så då kanske du borde frågat om man hade tyckt att det var mycket OM man jobbade på ett ställe med 9 anställda
    eller bett alla tänka på hur de skulle tyckt om de hade jobbat på en arbetsplats med 9 prsoner
Svar på tråden 100 kr är för dig?