• Lady Bling

Du som läser på högskola, har du schemalagd tid under påskhelgen?

Har du som läser på högskola/universitet schemalagd tid under påskhelgen?

Syftar nu alltså på torsdag och fredag denna vecka och måndag nästa vecka.

Håller på och skriver på min C-uppsats på högskolenivå på sjuksköterskeutbildningen och då står det inget i schemat om att det skulle vara lediga dagar då, men det finns inte heller några obligatoriska moment då.

Vet alltså inte om man kan ha påsklov med gott samvete eller om det är meningen att man ska plugga då egentligen.

Ska fråga på skolan imorgon men undrar hur det är för er andra.

• Svar på tråden Du som läser på högskola, har du schemalagd tid under påskhelgen?
  • Tess the mess

Vi har inget på schemat och inget akut direkt efter påsk heller. Är ledig tors-mån

• mcsn83

Pluggar på distans och vi har inlämningsuppgift på fredag .

• Tecken

Torsdag: Ja. Helgdagar: Nej. Läser iofs bara deltid på distans.

• JA77

Har du inget på schemat är det klart att du är ledig, det säger väl sig självt? Skriver du uppsats är det upp till dig att planera din tid.

• Senap

Jag arbetar på ett universitet och det är inget schemalagt på röda dagar någonsin.
    Tentor kan däremot gå på lördagar - men aldrig under storhelger och aldrig på röda dagar.

My sugar is raw
  • ManaMi

Röda dagar får inte schemaläggas, Glad Påsk

• nexie

Nej inget schemalagt..... inte på hela den här veckan! Tror dom stackare som har omtentor har den här veckan att göra såna på! Skönt att man slipper!!! Skriver i och för sej också min C-uppsats nu så jag kan ju sitta med den men det skiter jag i ! Jag vill också få känna mej ledig nån enda gång! (enda till imorn för sen ska jag jobba resten av veckan istället....)

• Lady Bling

Tack för era svar! {#lang_emotions_smile}

JA77 skrev 2009-04-06 20:24:55 följande:
    Har du inget på schemat är det klart att du är ledig, det säger väl sig självt? Skriver du uppsats är det upp till dig att planera din tid.
     Nej, det är inte självklart faktiskt, eftersom de flesta dagarna under de 10 veckor som vi skriver uppsats under är tomma på schemat. Det är endast ett fåtal dagar som det är någon schemalagd aktivitet på. Sen är det ju givetvis upp till en själv att planera sin tid under skrivprocessen, men det är ju ändå av intresse om det är meningen att man ska skriva under hela påskhelgen, att alla dom dagarna alltså räknas med och om handledaren förväntar sig att man ska ha hunnit göra saker under den tiden eller inte.

En av anledningarna till att jag undrar är för att min skrivpartner meddelade mig att hon ska åka skidor under påsken och därmed är borta från onsdag eftermiddag till och med måndag och är tillbaka på tisdag nästa vecka. Fick lite ångest om man då plötsligt missar 3 ½ dagar som det var meningen att man skulle skriva på eller om jag kan ta det lugnt och fira lite påsk med min familj utan att vara orolig för att vi hamnar efter med flera dagar såvida det är meningen att vi ska arbeta hela påskhelgen.
  • JA77
    Lady Bling skrev 2009-04-06 23:03:24 följande:
    Tack för era svar!

Nej, det är inte självklart faktiskt, eftersom de flesta dagarna under de 10 veckor som vi skriver uppsats under är tomma på schemat. Det är endast ett fåtal dagar som det är någon schemalagd aktivitet på. Sen är det ju givetvis upp till en själv att planera sin tid under skrivprocessen, men det är ju ändå av intresse om det är meningen att man ska skriva under hela påskhelgen, att alla dom dagarna alltså räknas med och om handledaren förväntar sig att man ska ha hunnit göra saker under den tiden eller inte. En av anledningarna till att jag undrar är för att min skrivpartner meddelade mig att hon ska åka skidor under påsken och därmed är borta från onsdag eftermiddag till och med måndag och är tillbaka på tisdag nästa vecka. Fick lite ångest om man då plötsligt missar 3 ½ dagar som det var meningen att man skulle skriva på eller om jag kan ta det lugnt och fira lite påsk med min familj utan att vara orolig för att vi hamnar efter med flera dagar såvida det är meningen att vi ska arbeta hela påskhelgen.
    Det är visst självklart. Om du skriver under påsken eller inte, det är upp till dig! När vi skrev uppsats var det några som åkte på två veckors semester, andra skrev dagarna i ända och valde att vara lediga på slutet. Det kan inte din handledare råda över,.
  • mrs holiday

Men, man planerar ju själv sin tid vid högskolestudier?! Inte sitter någon på skolan och kollar så man gör 8 timmar/dag fem dagar i veckan! Huvudsaken är att man är klar när det är "deadline", d v s läst det man ska till föreläsningar/seminarier, gjort sina skrivuppgifter/PM till inlämningsdatum och klarar tentorna. Det samma måste väl gälla för en C-uppsats? Sen är det upp till mig själv om jag behöver läsa 2-3 tim/dag, 8 tim/dag eller om jag väljer att vrålplugga vissa dagar och vara ledig flera dagar i sträck... Hur mycket tid man behöver är oerhört individuellt också. Det är det som är så skööönt med högskolestudier, tycker jag!

• fredrikannsofie

Det finns inga lov under terminstid, de 20 veckor du får studiemedel är studietid. Punkt.

Däremot är det ju väldigt få som kontrollerar vad du gör på skärtorsdagen TS! ;)

• Trixi8
    Shoegirl skrev 2009-04-06 20:26:00 följande:
    Jag arbetar på ett universitet och det är inget schemalagt på röda dagar någonsin. Tentor kan däremot gå på lördagar - men aldrig under storhelger och aldrig på röda dagar.
    jag har en tenta 6 juni...
Svar på tråden Du som läser på högskola, har du schemalagd tid under påskhelgen?