Inlägg från: Dorian Ertymexx
|
-
-
För mig handlar det mest om att inte ge efter för hot och påtryckningar, tex känslomässig utpressning och liknande.
-
Gulletroll skrev 2009-04-07 08:09:14 följande:Dorian Ertymexx skrev 2009-04-07 07:58:10 följande:Tja... För en herrans massa år sedan var jag på bio med min dåvarande flickvän. Efteråt ville hon att jag skulle följa med henne hem, men jag ville inte. Hon tjatade, hotade och menade att hon skulle förlora sina känslor för mig om jag inte följde med, men jag stod på mig.
Kan du inte ge några exempel??*nyfiken* -
Mnja. Det handlar mer om att ta makten över vad man gör och inte gör. Alltså - JAG väljer hur mycket jag vill visa eller inte visa för andra. Jag kan visa allt, eller inget alls. Men det är MITT val, inte någon annans.Irrationell skrev 2009-04-07 08:15:57 följande:Den personliga sfären tolkar jag det som. Att man inte visar upp hela sitt spektrum för okända. på gott och ont.
-
Gulletroll skrev 2009-04-07 08:45:32 följande:Dorian Ertymexx skrev 2009-04-07 08:21:58 följande:Ja. Delvis. Integritet är också modet att agera på denna självrespekt. Integritet är ett slags själslig eller personlig styrka, kanske man kan säga. :)
Alltså hur mkt man vill öppna sig gentemot andra personer? Hur personlig man vill bli?? nu hängde jag inte med....?Det med bion skulle jag uppfatta som att du hade självrespekt..men det kanske e samma sak som integritet?
Det beror på vem man är, jag har få problem med att vara öppen för främlingar. :) -
Gulletroll skrev 2009-04-07 14:27:53 följande:Dorian Ertymexx skrev 2009-04-07 14:20:07 följande:Det är integritet om du får mer problem i och med detta. Om du vägrar att gå den enkla vägen, så att säga. Det kan vara lika mycket integritet att strunta i hundringen, om det känns rätt.
Samma här - jag e nog väldigt öppen av mig som person och så länge det e ok för mig så måste det väl vara ok? för ibland kan jag tänka att jag kanske var för öppen, att den andra personen ifråga tycker det men inte jag....men det måste väl ändå vara jag själv tycker som är avgörande. Jag själv tycker om öppna männsikor som gärna bjuder på sig själva!Så att agera är mera att ha integritet? Ex säg att kompisen e skyldig mig 100 kr - intte mkt pengar i sig o så kanske jag tänker äh skitsamma, kan inte med att säga till eftersom det är en så litensumma men inom mig hade jag nog helst velat haft pengarna...om jag då ber om dem, är det att ha integritet?