Inlägg från: Mandarina |Visa alla inlägg
  • Mandarina

Vad innebär att ha integritet??

Ja, som rubriken lyder - nån som kan svara?
    Ge gärna konkreta exempel, gärna flera och olika..

• Svar på tråden Vad innebär att ha integritet??
  • Mandarina

Dorian Ertymexx skrev 2009-04-07 07:58:10 följande:

För mig handlar det mest om att inte ge efter för hot och påtryckningar, tex känslomässig utpressning och liknande.
    Kan du inte ge några exempel??*nyfiken*
  • Mandarina

Dorian Ertymexx skrev 2009-04-07 08:21:58 följande:

Mnja. Det handlar mer om att ta makten över vad man gör och inte gör. Alltså - JAG väljer hur mycket jag vill visa eller inte visa för andra. Jag kan visa allt, eller inget alls. Men det är MITT val, inte någon annans.
    Alltså hur mkt man vill öppna sig gentemot andra personer? Hur personlig man vill bli?? nu hängde jag inte med....?

Det med bion skulle jag uppfatta som att du hade självrespekt..men det kanske e samma sak som integritet?
  • Mandarina
    MrM skrev 2009-04-07 08:50:38 följande:
    Jag skulle säga att det handlar om hur väl principerna återspeglas i implementationen. Vare sig det handlar om en arkitektur eller en person så skall de bakomliggande tankarna och principerna också genomsyra hela bygget eller handlandet hos personen.Mvh
    Vill du översätta detta till svenska tack?

Ge gärna ett konkret exempel!
  • Mandarina

Dorian Ertymexx skrev 2009-04-07 14:20:07 följande:

Ja. Delvis. Integritet är också modet att agera på denna självrespekt. Integritet är ett slags själslig eller personlig styrka, kanske man kan säga. :)Det beror på vem man är, jag har få problem med att vara öppen för främlingar. :)
    Samma här - jag e nog väldigt öppen av mig som person och så länge det e ok för mig så måste det väl vara ok? för ibland kan jag tänka att jag kanske var för öppen, att den andra personen ifråga tycker det men inte jag....men det måste väl ändå vara jag själv tycker som är avgörande. Jag själv tycker om öppna männsikor som gärna bjuder på sig själva!

Så att agera är mera att ha integritet? Ex säg att kompisen e skyldig mig 100 kr - intte mkt pengar i sig o så kanske jag tänker äh skitsamma, kan inte med att säga till eftersom det är en så litensumma men inom mig hade jag nog helst velat haft pengarna...om jag då ber om dem, är det att ha integritet?
  • Mandarina
    idiblon skrev 2009-04-07 15:07:05 följande:
    Det kan ju även vara obehagligt för en person, ett slags inkräktande, om man är mer öppen än vad en annan person önskar eller finner bekvämt?
    Kan du ge exempel?
  • Mandarina
    idiblon skrev 2009-04-07 15:15:46 följande:
    Ja, det finns en hel del obehagliga sanningar om mig som jag nästan ser som plikt att föra vidare för att öka förståelsen för varför folk väljer vissa vägar i livet. Ibland kan jag gå på för mycket och vara för öppen med det, vilket skapar obehag för åhöraren. Det beror givetvis på vem det är, men då kan jag känna att jag inkräktat på någon annans integritet på bekostnad av min egen. Eller nåt. Ungefär.
    Hade vart intressant att höra vad det skulle vara....
  • Mandarina

Ok då e jag med. Men så öppen är jag inte, o det där handlade ju inte bara att vara öppen om dig själv utan där blandar du in en annan part och det kan ju vara känsligt.....ville bara se hur du tolkade ordet öppen och vad min uppfattning om öppen var.

Svar på tråden Vad innebär att ha integritet??