Vad innebär att ha integritet??
Ja, som rubriken lyder - nån som kan svara?
Ge gärna konkreta exempel, gärna flera och olika..
Ja, som rubriken lyder - nån som kan svara?
Ge gärna konkreta exempel, gärna flera och olika..
Att måna om och respektera såväl sin egen som andras privata sfär.
Rätten till mina egna tankar, känslor och handlingar. Att våga stå för mina åsikter, känslor, rättigheter, att själv välja vad jag delar med mig till andra. Det är svårt att förklara. Jag slog precis upp integritet i Saol, så här står det: "orubbat tillstånd, okränkbarhet, oberoende" Inte blir det lättare att förklara av den beskrivningen....
Integritet är i mina ögon att stå för sina åsikter, där "tänket" är av hög moral.
Respekt, medmänsklighet, empati.
Att inte låta sig påverkas av utpressning, hot eller verbala påhopp.
Det är inte integritet att envist hålla fast vid föråldrade åsikter som rasism. Det måste vara moraliskt oantasligt.
M C skrev 2009-04-07 10:05:17 följande:
För mig är följande exempel ett bevis på stark personlig integritet:
Du sitter i ett klassrum och vikarien har precis lämnat rummet för att hämta lite material. Någon kommer med förslaget att man ska jävlas med vikarien när h*n kommer tillbaka - för att se om man kan knäcka honom/henne. Du tycker inte att det känns bra, och får lite ont i magen av bara tanken. Hur roligt skulle det vara om man var i vikariens position liksom. Klassen blir mer och mer upphetsad och "alla" kommer överens om att jo, vi testar. Då höjer du rösten och talar tydligt om för allihop att nej, det här vill inte jag vara med på. DET är integritet för mig.
M C skrev 2009-04-07 10:47:36 följande:
I en undersökning som gjordes av en jeppe (orkar inte bläddra i boken men hittade den i "Illusionen om gud") där man frågade ett antal människor i världen om vad moral är.
Det är tex de klassiska frågorna om "vem ska dö?".
Här är en länk:
www.taipeitimes.com/News/editorials/archives/2006/01/10/2003288343
Kan vara den från boken. Är inte säker.
Summan är iallfall att moral är likadan i hela världen oberoende av religion/frånvaron av religion.
Sen är det inte relevant för betydelsen av "Integritet" att dra in historiska moraliska gränser, det är här och nu.
Sen sa jag att undantaget var religiösa fanatiker, där ingår USAs fd president. Det går inte att säga på annat sätt - han ringde den här dåren för råd varje morgon...
en.wikipedia.org/wiki/Ted_Haggard
M C skrev 2009-04-07 13:46:07 följande: