Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym

ammar en 6 åring???

hej
    igår sa min sambos flicka att hon brukar få suga på sin mammas bröst på natten o att dom sover nakna. Flickan är 6 år!!! jag vill att min sambo ställer mamman mot väggen o frågar vad hon pysslar med för enligt mej är detta incest, men min sambo är rädd för sitt ex. vad ska jag ta mej till???

• Svar på tråden ammar en 6 åring???
  • Anonym

För mig låter det också som ett incestuöst förhållande! Usch så vidrigt! En 6-åring är stor!!! Han borde absolut ställa henne mot väggen alternativt anmäla....

• Anderssonskan

Vet inte om det är incest, men mamman kanske har svårt att säja ifrån, flickan kan vara otrygg och då är det ett sätt för flickan att vara trygg!

Barn som är otrygga går gärna tillbaka till bäbis stadiet och då kan dom bete sig så här, se efter vad otryggheten kommer i från i stället för att se det som incest, när ni inte kommer fram till något annat så kan man börja diskutera det. Anklagelse om incest är fruktansvärt och det kan ju ha en enkel förklaring.

Säj att det är så att flickan är otrygg och mamman försöker tillmötesgå hennes otrygghet och bara råkar sova naken som så många andra människor i Sverige!

Men det är mkt sunt att du reagerar och funderar, i stället för att strunta i det eller att skrika INCEST till hela världen.

Tänk oxå på hur du pratar med flickan om det, så du inte sår tankar i henne som sedan kan kännas sanna för henne fast dom inte är det! Ta för säkerhets skull kontakt med, BUP och be om råd!

• Sanna Marie

Jag håller med Anderssonskan att ni måste ta det lugnt med flickan.
    Men jag reagerar också väldigt starkt och tycker detta inte verkar vara riktigt som det ska vara.
    Det finns också kvinnor som är sexförbrytare även om man har väldigt svårt att fatta att dom kan göra detta emot sina egna barn (eller andras också för den delen)
    Det är en oerhörd svår fråga. Direkt tycker jag att ni borde prata med mamman men det kan vara svårt då det är ett känsligt ämne.
    Ni måste höra hur hon ställer sig till detta. Hur hon reagerar och om hon tycker det är naturligt.
    Annars bör ni prata med professionella människor som kanske kan förklara detta bättre. Ni måste be om råd istället för att gå och må dåligt.
    Lycka till!

• mamy

hmm... håller med Andersonskan, det låter ju inte helt okej, men att säga att det handlar om incest är lite väl drastiskt. Tycker dock din man är tramsig som inte vågar ta upp det med mamman. Hans dotters välbefinnande är väl viktigare än hans rädsla för att mamman kanske blir arg?! Tycker att du ska pressa honom hårdare så att han tar upp detta med mamman, hon behöver antagligen hjälp med att få dottern att frigöra sig från henne, något som är viktigt för dotterns utveckling inte minst. Hoppas du lyckas få pappan att ta sitt ansvar.

• dutten

Anderssonskan har rätt - tar det lugnt.

Men ärligt talat undra jag om jag skulle kunna det i samma sits?*grrr*
    Trygghet kan man få på många olika sätt.
    En 6-åring är för stor för att tutta på mammas bröst hur eller hur - nån gräns måste det väl finnas ändå???

Nä försök att få din sambo att prata med henne i alla fall - innan detta blir så infekterat att det inte går att prata om...för det kan ju vara harmlöst...

dutten

• msblaise

tycker det låter skumt...
    min 6-åring berättar att en kompis till henne fortfarande använder nappflaska..det för mig låter bisarrt...
    jag tyckte jag ammade min tjej länge,tills hon var 2½ år,men jag hade ju mjölk kvar och hon behövde den tryggheten genom att hennes pappa är som han är,hon har ju sett en del misshandel tyvärr i sitt korta liv..
    anyways..be din sambo iallafall att fråga,det skadar ju inte!han kan ju alltid ta med sig nån annan om han är rädd för att konfrontera sitt ex,eller hur??

• Ebbiz

Såg ett avsnitt på "Dr Phil" som handlade om precis detta! Och precis som Anderssonskan skriver, så handlade det om otrygghet i det fallet!
    Mamman som ammade sina stora barn på detta viset (tror det var två barn, en bebis och en eller två(?) stora flickor också) kunde helt enkelt inte säga nej när barnet/n kom och ville tutta!!! Mamman ville alltså inte men visste inte hur hon skulle hantera situationen!
    Dr Phils råd var att omedelbart säga ifrån till barnet, DOCK varsamt och lugnt så att barnet inte skulle känna skuld eller skämmas på något vis!

Håller med Anderssonskan...detta kan det behöva proffisionell hjälp med! Men du måste prata med din man IDAG! Viktigt!!!

• MayaPiraya

Går det inte att försiktigt och fint fråga flickan varför hon gör det?
    Om hon gör det för att mamman vill, eller för att hon vill det själv?
    Det borde väl ganska enkelt ge svar på frågorna?

• Full av förhoppning

Annika Jankell ammade sin dotter Happy tills hon var 6 år... jag tror inte det ligger någonting incestuöst bakom detta, men jag tycker ändå att det är äckligt! När ett barn börjar gå och prata tycker jag att det känns fel att amma dem. Men det är bara min åsikt.

• Milva

jag hade nog iallafall ifrågasatt det hela!
    Sedan var man ska dra gränsen är ju alltid svårt att veta....

Svar på tråden ammar en 6 åring???