• Tintene

Du som blivit överstimulerad vid IVF- när kom symptomen?

Du som blivit överstimulerad under IVF behandling...
    När drog överstimuleringen igång på riktigt? Innan äggplock? Efter äggplock? Efter ET?

Har antalet ägg vid ÄP betydelse för riskerna?

• Svar på tråden Du som blivit överstimulerad vid IVF- när kom symptomen?
  • Scutellaria

Hej,
    jag märkte av det ett par dagar efter ET. Fick då mäta bukomfång och åka på kontroll varannan dag. Blev något bättre efter ca en vecka och sämre igen ca 10-11 dagar efter äggplock (då embryot hade fäst). Tappades därefter på ca 2L vätska ungefär varannan dag, och behandlades med vanligt dropp och albumindropp under två veckor. Magen var sedan fortfarande väldigt uppsvälld under de första månaderna av graviditeten. De sista spåren av överstimuleringen hade gått helt över efter ca 3 månader, men jag var bara sjukskriven under de första 5 veckorna.

Som jag har förstått det så spelar antalet äggblåsor roll, jag hade 30 stycken.

• Prins Albin

Mina symtom kom samma dag som äggplocket och ökade och blev värre fram till 14 e dagen. Jag var sjukskriven i tre veckor.

• HelenaS77

Hej tetinne!
    Vi har ju setts förut. Jo, jag trodde det var äp som gav sån svullen magen och värk i magen. Kände mig öm direkt efter äp och mådde inte helt ok (måndag). vid et så kollade de, lite vätska men konstaterade att det va ok att sätta in ägg i alla fall. det gjordes på onsdag, på fredagen åkte vi in akut då jag kände jag inte kunde andas, gå sitta eller stå. Magen var jättesvullen och spänd, hade haft svårt o kissa redan från onsdagen, alltså efter et. Lades ju in på sjukhus. Fick komma hem torsdagen därpå, för svullnaden gått ned. Då hade jag tappats på flera lite vätska och fått dropp. Men på fredagen var det in akut igen, dagen efter alltså. Ägget hade antagligen fäst (precis som iscutellarias fall) och tillståndet blev sämre igen. Låg som du vet inne 5v på sjukhus och tappades på lite över 25L vätska totalt. Överstimulering drog alltså igån på allvar vid graviditetens start, då ägget fäste, annars hade hormonerna lugnat sig och det hade gått över av sig självt.
    Hade 15 ägg plockade, så jag tror det är väldigt individuellt vad som gör en överstimulerad. Och att jag hade inte de där 20-30 äggen som många har vid överstimulering. de vet inte varför det blev så illa med mig, men jag är idag glad jag överlevde, läkarna menar att jag oxå ska vara glad för det. det är ett livsallvarligt tillstånd. Känner man några som helst symtom, åk in och kolla!
    All lycka till nu! Hoppas du blir gravid men att du slipper överstimulering...även om det ökar chanserna lite. Må så gott!

• Moonstone

Jag började svullna ca 4-5 dagar efter ÄP (nådde aldrig till ET).
    Hade plockat ut 15 (omogna) ägg, men hade minst dubbelt så många blåsor på gång.

Svullnade mer och mer närmsta veckan och fick vara sjukskriven till ca 2 veckor efter ÄP. Såg höggravid ut och kunde inte röra mig. Äggstockarna var ca 13 cm stora. Dock ingen annan ordination än vila, så det var väl bara en "måttlig" ös.

• längtan79

moonstone: har råkat ut för samma, skulle på ET igår men det blev inget då riskerna för allvarliga konsekvenser var för stora, överstimulering som riskerar att förvärras om ägget fäster. hade 29 blåsor å 17 ägg... hur länge fick du vänta på FET? såå besviken på att inte få ngt tillbaka igår men förstår varför..

• Moonstone

längtan79: förstår verkligen din besvikelse! att gå igenom ivf och sedan inte nå fram till ET var nog det värsta jag varit med om...

tyvärr var vårt problem lite annorlunda - de avbröt ej pga risken för överstimulering utan för att samtliga ägg var omogna och därmed inte befruktades. alltså inget FET. fick vänta tills ÖS gått över, börja med p-piller, sedan spraya, sedan spruta..

hoppas din kropp snart lugnar ner sig och du får ditt ägg! som sagt, var ju säkert bäst att det blev som det blev igår. önskar dig lycka till med frysförsöket!

• längtan79

tack så mycket! jag besvikelsen e stor, ingen sa ngt om att ej få göra et pga överstimulering, men vi e glada och tacksamma för att vi fick ägg, 6 av toppkvalite vilket vi inte någonsinn vågat hoppats på!

ja har ont då jag rör mig för häftigt och då ja ska på toa men ironiskt nog känner jag mig bättre idag..

jag önskar dig all lycka, förstår att det måste varit hemskt att få börja om! men kämpa på!!! var e du nu i behandlingen?

Svar på tråden Du som blivit överstimulerad vid IVF- när kom symptomen?