• Angel in sight

Vad för sås till skomakarlåda?

Jag ska göra skomakarlåda och undrar hur man gör såsen till? Jag vill inte bara ha skysåsen utan lite tjockare. Är det brunsås eller vad är det? Jag har noll koll på matlagning men har fått för mig att börja lära mig nu så detta ska jag göra imorgon.

• Svar på tråden Vad för sås till skomakarlåda?
  • mollo

tror det är en vit ostsås man har till.
    gör en vit sås och lägg sedan i ostbitar och låt smälta

• NattSaga

Jag bruka steka lövbiffar å lägga det på en talrik sen steka klippt bacon och hackad purjolök å ta upp det med. Fettet som är kvar av allt stekande låter jag ligga kvar i pannan. Gör en redning på ca 2 msk mjöl å 4 msk vatten *jag ögon måttar bara*. Vispa i det i stekpanna på hög värme. Sen häller jag på ca 1 dl kalvfond och kanske en grönsaksbuljong tärning.*jag tycker om salt mat och det här blir ganska salt så smaka själv så du får det så som du vill ha den*  Låt det bubbla så att mjöl smaken försvinner. 

I slutet när såsen är som jag vill ha den, lägger jag i bacon/purjolök röran och köttet så det värms på. Till det är det gott med potatismos. 
    :D lycka till. 
  • Angel in sight

tack. det var lite den såsen som NattSaga nämner som jag var ute efter. Jag ska prova på det ikväll så får vi se hur det går..

• Angel in sight

Menar du att du kokar mjöl och vatten i en kastrull och sedan häller över i stekpannan? Är det en redning eller blandar du i det kallt?

• NattSaga

Du vispar kallt vatten med mjölet. :) Om såsen blir för för tunn gör du samma sak igen, *tar lite mjöl vispar ut det i kallt vatten å häller i såsen. Å om såsen blir som kräm kan du häll i antingen vatten eller mjölk så den blir den konsistensen som du vill ha den. 

Men glöm inte att den blir salt så ta lite kalvfond i taget. 
Svar på tråden Vad för sås till skomakarlåda?