• mandelblomma

förbannade bortskämda unge!!!

jag måste vara den mest förskräckliga mamman på jorden som tvingar min snart
    16 åring att fira påsk i fjällen med familjen...det är strålande sol och hon får själv bestämma vad hon ska göra, sova eller åka skidor, sola, gå på spaa...men hon är så förbannat tjurig nu att jag är färdig att bryta resan och åka hem...sover hela dagarna och är sur för att jag inte låter henne vara ute och prata i telefon med sina kompisar...så att jag tror ungen väckte halva stugbyn när hon gjort så två nätter nu.
    Ångrar mig djupt nu att jag inte lät henne stanna hemma hos sin farmor eller någon, förbaskade bortskämda unge!!!

• Svar på tråden förbannade bortskämda unge!!!
  • Rix

Ok fel av mig, man får flytta men jag fattar inte hur lagen kan vara sådan för vi skulle inte ha råd att bekosta en bostad /hushåll till.

• BlommyNess12
    Rix skrev 2009-04-11 13:19:48 följande:
    Ok fel av mig, man får flytta men jag fattar inte hur lagen kan vara sådan för vi skulle inte ha råd att bekosta en bostad /hushåll till.
    Nej det behöver inte inte göra, det enda ni behöver göra i sånt fall är att betala underhåll till honom/henne. Vet inte vad minimi-underhållet ligger på men det är väl 1373? Jag krävde dock inte mina föräldrar på något underhåll. Jag hade egen inkomst.
  • Rosagul
    mandelblomma skrev 2009-04-11 06:34:14 följande:
    eftersom jag vill ha huset kvar och hon inte har de inkomster att betala ev skador så har jag i min fulla rätt att bestämma om hon får sova hemma själv i en vecka eller inte anser jag.Hon har liksom redan bevisat att hon inte fixar det tyvärr, så det är därför inte ett alternativ.
    Vet massor av föräldrar som fått sina villor kraschade av ungdommar som kommer då det ryktas om ff
    tyvärr oerhört vanligt.
    Sen skulle inte jag vilja ta ansvaret för det som ev hände de kompisar som kommer dit. Tvivlar på att en 16 åring bor helt själv hemma en vecka

Eftersom jag har tillsynen på min tonåring kan jag ej ha det från fjällen om hon är hemma. men såklart måste man avgöra själv vad som är lämpligt. och från fall till fall.

kan tilägga att jag jobbar med ungdommar.
  • Bittersweet2012
    mandelblomma skrev 2009-04-07 22:41:01 följande:
    jag måste vara den mest förskräckliga mamman på jorden som tvingar min snart 16 åring att fira påsk i fjällen med familjen...det är strålande sol och hon får själv bestämma vad hon ska göra, sova eller åka skidor, sola, gå på spaa...men hon är så förbannat tjurig nu att jag är färdig att bryta resan och åka hem...sover hela dagarna och är sur för att jag inte låter henne vara ute och prata i telefon med sina kompisar...så att jag tror ungen väckte halva stugbyn när hon gjort så två nätter nu. Ångrar mig djupt nu att jag inte lät henne stanna hemma hos sin farmor eller någon, förbaskade bortskämda unge!!!
    Så länge din dotter bor hemma hos dig o det är du som betalar alla hennes kostnader får du ABSOLUT bestämma om hon ska följa med hela familjen på semester eller inte. Visst som en 16-åring vill man bestämma själv över sitt liv MEN så länge man bor hemma hos sina föräldrar ska man skärpa sig o lyssna på sina föräldrar.
    Hade det varit min dotter hade jag straffat henne för hennes beteende genom att förbjuda henne använda mobilen på kvällar o nätter, men det är bara jag
  • mandelblomma
    Rosagul skrev 2009-04-11 14:56:24 följande:
    Vet massor av föräldrar som fått sina villor kraschade av ungdommar som kommer då det ryktas om ff tyvärr oerhört vanligt.Sen skulle inte jag vilja ta ansvaret för det som ev hände de kompisar som kommer dit. Tvivlar på att en 16 åring bor helt själv hemma en vecka Eftersom jag har tillsynen på min tonåring kan jag ej ha det från fjällen om hon är hemma. men såklart måste man avgöra själv vad som är lämpligt. och från fall till fall.kan tilägga att jag jobbar med ungdommar.
    Ja jag med...visst finns det ungdommar som klarar att vara själva hemma en hel vecka, men det behöver ju inte alltid vara de själva som gör saker eller förstör.
    Vi hade objudan gäster bara en helg då de sov i varan gäststuga och killarna i fråga trodde de kunde smyga dit o ha fest. Nu sa dottern till direkt så hon har inte helt tappat förståndet :)

Det jag lärt mig som tonårsmamma är också att alla tonåringar ljuger, om olika saker och olika mycket...men de ljuger :)

Vi har nästan haft klart våran fjällvecka nu och det har väl gått lite upp och ned med henne, lite vände det i alla fall.
    Nästa år är hon snart 17 år om vi åker, får se hur det blir då...beror på hur hon är då och hur landet ligger. Vem vet, hon kanske verkligen vill med på familjeresor igen då!
    I sommar ska vi tack och lov inte resa någonstans tillsammans och det känns som en bra idee nu :)
  • LykkeLee
    Rosagul skrev 2009-04-10 21:18:42 följande:
    Skulle aldrig lämna en 16 årig ensam hemma en vecka medan jag är miltals därifrån !I så fall skulle hon fått bo hos släkting. MEN jag anser också att det är oförskämt beteende och otacksamt. Faktiskt. Förstår att du är ledsen på henne - hade jag med varit! KRAM
    Oj.. jag har lämnat mina tonåringar 14 och 15 år gamla hemma en helg. Det gick jättebra!
  • Rosagul

jag har kört utan säkerhetsbälte!
    Det gick också jättebra!

• LykkeLee
    Rosagul skrev 2009-04-12 11:01:38 följande:
    jag har kört utan säkerhetsbälte! Det gick också jättebra!
    Fast det är väl inte riktigt samma sak..??
  • mandelblomma
    LykkeLee skrev 2009-04-12 10:57:36 följande:
    Oj.. jag har lämnat mina tonåringar 14 och 15 år gamla hemma en helg. Det gick jättebra!
    En helg kanske, men det här var en hel vecka...sen har hon fått vara själv mer då hon var lite yngre...men sen en tid tillbaka så litar jag tyvärr inte på henne...inga stora saker men jag vill dels inte utmana ödet, men även markera att hon missbrukat mitt förtroende.
  • Nidorina

Jag hade inte heller lämnat mina i en vecka. Jag ser det som en ganska stor risk att "folk" hör att det är FF och så blir det fest även om tonåringarna själva kanske inte hade tänkt sig det.
    Apropå din dotter Mandelblomma så betedde jag mig EXAKT sådär själv som 16-åring när jag var med mina föräldrar och firade nyår hos deras vänner (långt från vår bostadsort). Jag tyckte extremt synd om mig själv som inte fick fira med kompisarna. Idag kan jag ju förstå att mina föräldrar fick bita ihop för att inte strypa mig :)

Svar på tråden förbannade bortskämda unge!!!