• Anonym (Ts)

Nyfödd med lågt blodsocker som beror på syrebrist. Kan det bli hjärnskador??

Ett barn fött idag föddes med akut sugklocka på grund av att hjärtljuden försvann och även navelsträngen runt halsen. Direkt efter födseln fick hon syrgas.

Nu har hon lågt blodsocker och är "kall" så hon behandlas via "hud mot hud" av föräldrarna.

Jag blir lite orolig när hennes värden inte är bra och jag undrar om denna syrebrist i samband med födseln kan ha gett hjärnskador på bebisen?

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Nyfödd med lågt blodsocker som beror på syrebrist. Kan det bli hjärnskador??
  • Tygtiiger

Fullständigt omöjligt att bedöma utifrån vad du skriver ovan och utan att ha sett barnet. Strunta i att spekulera i sådant på nätet, jämför inte med andra ungar som folk skriver om här, prata med den barnläkare som har hand om barnets behandling istället.

• Anonym (Ts)
    Tygtiiger skrev 2009-04-07 22:53:00 följande:
    Fullständigt omöjligt att bedöma utifrån vad du skriver ovan och utan att ha sett barnet. Strunta i att spekulera i sådant på nätet, jämför inte med andra ungar som folk skriver om här, prata med den barnläkare som har hand om barnets behandling istället.
    Oj förlåt! Jag tänkte bara om någon har liknande erfarenheter så man kan spekulera, självklart kommer läkaren prata om detta med de båda föräldrarna! Det är ju inte så att jag tar det som sägs som lag direkt så jag förstår inte varför man inte får fråga andra om deras erfarenheter?
  • Anonym (BådeOch)

Det både kan det - och inte. Du får prata med föräldrarna och fråga dem, helt enkelt, om hur de och deras barn mår.

De flesta barnen mår bra av NIDCAP/kängurumetoden/Hud-mot-hud (kärt barn har många namn...).

• trisha

Min bebis fick syrebrist vid föseln och hade lågt blodsocker och var kall 2 dagar efter födseln. Har läst att syrebrist kan ge adhd, men vi får väl hoppas på det bästa.

• Anonym

Mitt barn föddes akut med sugklocka pga dåliga hjärtljud, fick syrgas och övervakades första timmarna efter förlossningen. Hon hade också dåligt blodsocker och stödmatades med ersättning. Idag är hon 5,5 år och har inte visat några tecken på hjärnskador och ingen nämnde heller någon risk för det i samband med förlossningen.

• Anonym (Ts)
    trisha skrev 2009-04-07 22:59:05 följande:
    Min bebis fick syrebrist vid föseln och hade lågt blodsocker och var kall 2 dagar efter födseln. Har läst att syrebrist kan ge adhd, men vi får väl hoppas på det bästa.
    Okej, ja detta är väl kanske inget som man i såna fall märker nu, det kanske märks när hon blir äldre i såna fall? Hur lång tid tog det innan blodsockret var normalt igen? Hon har visst fått sockerlösning eller vad det hette.
  • Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2009-04-07 23:01:16 följande:
    Mitt barn föddes akut med sugklocka pga dåliga hjärtljud, fick syrgas och övervakades första timmarna efter förlossningen. Hon hade också dåligt blodsocker och stödmatades med ersättning. Idag är hon 5,5 år och har inte visat några tecken på hjärnskador och ingen nämnde heller någon risk för det i samband med förlossningen.
    Okej, ja det går säkert bra för de flesta!
Svar på tråden Nyfödd med lågt blodsocker som beror på syrebrist. Kan det bli hjärnskador??