• Mumin75

Hjälp! Mam Ultivent-flaskorna?

Köpte två mam ultivent-flaskor igår och undrar om vi gör något fel eller om dottern äter på fel sätt. Vi testade först med napp nr 2 men den var alldeles för stor så vi bytte till 1:an istället o den funkade bättre.... men problemet är att det blir massa vacuum i flaskan. Det står ju att den ska motverka vacuum och jag har läst att man ska höra ett pipande läte från botten av flaskan men något sånt hör jag inte. Det pös lite i botten igårkväll men det blev ändå massa vacuum i flaskan, var precis om vacuum-funktionen inte hann med i dotterns ät-takt. Har testat med båda flaskorna o det är likadant på båda och att det skulle vara fel på 2 flaskor känns inte så sannolikt... så vad kan det vara vi gör fel eftersom den där vaccumfunktionen tydligen inte funkar för oss. Jag har satt alla delar som man ska... Dottern är väldigt glupsk o slukar maten fort, kan det bero på det, att det liksom inte hinner med? Det rinner även en del utanför munnen på henne, kan det vara för att hon har för bråttom? Eller är flaskan bluff? Finns det någon mer här som får massa vacuum i den.

Men trots vacuumet så verkar dottern vara nöjdare än innan och hon rapar lättare så vi kommer nog ändå fortsätta använda den men om man fick vacuum-funktionen att funka så vore det ju ännu bättre...

• Svar på tråden Hjälp! Mam Ultivent-flaskorna?
  • Flyssel

Hmm, för oss fungerar det men han dricker väl i rätt sansad takt. Har du testat att inte trycka fast gummiringen så hårt, men ändå tillräckligt för att det inte ska läcka? Det kanske är lite för bra spänst i ringen när den är ny, så att den smiter åt för tätt mot plastploppen inne i flaskan.

• ssoooffii

ja tror också att ringen kommit för långt mot botten prova lägga i den lösare. min dotter e nämligen också extremt glupsk o på henne funkar den kanon =)

• Mumin75

Tack för svaren... jo, så kan det kanske vara... jag ska testa att lägga i den lite lösare nästa gång o se om det gör någon skillnad...

• makas

så är det för oss också. sonen är nu 10 veckor och vi har kört med ultiventflaskorna sedan första veckan och har fortfarande napp i storlek nr 1.
    nr 2 går absolut inte.
    han släpper på vacuumet själv genom att släppa in luft genom munnen/nappen.

någon gång ibland hör jag att det liksom gnisslar från botten, men då är det oftast mot slutet då han börjar bli mätt och suger lite lugnare. testa att ta flaskan från munnen ofta i början av måltiden för att få ett lugnare sug?

det är lite svårt att inte ha gummipackningen mot botten, det brukar bara läcka när jag försöker med det. är lite besviken över att han inte fixar att "vänta in" flaskan utan måste släppa på vacuumet själv, men jag vet inte hur jag ska hjälpa honom.

• Ellas och Alvins mamma

Jag ahde ulitvent flaskorna till min dotter och då pep/pös det i botten. Men ofta när man skakade flasken innan hon åt så blev det som nåt vacum så en kant av själva nappen åkte ner lite. Så man fick liksom öppna locket och rätta till själva nappen. Sen funkade den som den skulle.

• Mumin75

Nä, nu ger jag upp!!!
    Försökte igår vid varje måltid att sätta i gummit så löst som möjligt, testade med båda flaskorna men det hjälpte inte, någon gång pös det i typ 5 sekunder sen blev det vacuum igen o fortsatte så under hela måltiden och dottern fick i sig kopiöst med luft... fick inte en lugn stund igår o höllt nästan på att bryta ihop... från förmiddagen till ca kl.18 låg hon bara o vred sig, stönade o gnydde o grät om vartannat o kunde inte sova längre än 10 minuter i sträck innan det började igen... sen började fisandet, hon har aldrig fisit innan. Och anledningen till att hon rapade mycket lättare med dessa flaskor har jag konstaterat berodde på att hon fick i sig mycket mer luft. Vid 18 somnade hon iaf av utmattning o sov till 21. Sen till natten bytte jag tillbaka till våra gamla standardflaskor och sen sov hon som en stock till kl.3 inatt och sen fortsatte hon sova gott till kl.8 i morse. Och nu är det som vanligt igen... vilket betyder att hon stånkar o stönar o gråter lite i ca 1-2 timmar efter maten men sen somnar hon iaf och sover bra. Bytte till mam-flaskorna för att jag trodde det skulle bli bättre o att hon skulle slippa det här stånkandet o gnället efter måltiderna men nu blev det ju 5 ggr värre.
    Antar att dessa flaskor inte passar hennes sugteknik eller nåt sånt för att det skulle vara fel på två flaskor låter ju som sagt inte så sannolikt. Idag har jag varit o köpt minifom så får vi se om det hjälpter istället. Flaskorna åker på tippen!

• Novemberbarn 08

Fick svar förresten: Jag beklagar att du haft problem med en av våra produkter men är tacksam att du tog dig tid att höra av dig till oss så att vi blir uppmärksammade på eventuella felaktigheter.

Om ni tycker att storlek nr 2 är för snabb för ditt barn så kan jag istället skicka storlek nr 1 som är för barn från 0 månader istället så kan ni testa och se om den passar bättre. Återkom till mig om vad ni tycker.

Ska testa detta, har lite förstått att du har samma problem, så du kan väl oxå testa kanske? Att ha ettans napp alltså..

• GOSH

Hej!
    Jag hade samma problem när jag testade MAM flaskorna, så jag kör vidare på mina dr brown, dom är super bra men dock rätt mycket dyrare men myyycket bättre. inget vakum alls i nappen plus att man kan ha dom i vattenbad. dock kan man inte skaka dom upp och ner då läcker det men åt sidorna kan man skaka och det funkar fin fint!

• Virrpirr

Kan varmt rekommendera Dr. Browns flaskor!

Funka kanon till vår kille som också hade mycket gaser och ont i magen.

• Reyngirl
    Virrpirr skrev 2009-04-22 12:19:07 följande:
    Kan varmt rekommendera Dr. Browns flaskor! Funka kanon till vår kille som också hade mycket gaser och ont i magen.
    Här är en till som varmt rekommenderar Dr Brown flaskorna!
    Dom är toppen! Det är fritt flöde, blir ALDRIG vakuum. Har använt Dr Brown till både dottern och sonen och är så himla nöjd. Ingen av barnen har problem med magknip pga luft.

Tack TS, jag var på väg att köpa en MAM-flaska, men nu struntar jag nog i det! Det låter ju bara krångligt
  • LillaZ

nu ammar jag ju min grabb, men när han har fått mjölk på flaska har vi använt Tomee Tipee eller vad dom heter. Där finns ett litet hål i nappen som tydligen ska motverka att de sväljer luft. Nu är han lite större och när han får ersättning nu så får han det i vanliga, billiga flaskor, hehe (sambons mamma som köpte det redan innan han föddes, så vi bestämde oss för att göra henne glad). Men köpte bara Tomee Tipee med napp 1 och visste inte om det skulle funka med ersättning där, men antagligen skulle det ju det. Så testa det, innan ni testar DR. Browns. NU har ju min lille aldrig haft (jo, det har han men inte så mycket) problem med gaser och så, men ville bara ge förslaget. Lycka till. Inte roligt med ledsen bebis som har ont!

• Mumin75

Tack för svaren men vi har nu kommit fram till att hennes magproblem troligtvis inte beror på luft o gaser... vi har testat precis allt (utom dr browns flaskor då) men utan resultat... Jo, det blev lite bättre av Nan HA (men inte helt bra) som hon äter nu och idag pratade jag med bvc och dom tyckte att vi skulle testa att ge henne mjölkfri ersättning i en vecka så jag har varit o handlat nutramigen idag så får vi se om problemen försvinner.

• Novemberbarn 08

Var finns dr. Browns flaskor att köpa för nånstans? *nyfiken*

Svar på tråden Hjälp! Mam Ultivent-flaskorna?