• grisekno

Använder du bälte på bussen?

Där vi bor, finns det tre busslinjer, varav en kör med bussar som är utrustade med säkerhetsbälten.

Jag, som länge efterfrågat bälte på bussen, brukar alltid sätta på mig det (om det inte är förstört), det är ju dessutom lag på att ha på det, vilket många inte vet. Det kan bli höga böter annars.

Min man tycker att det är jättelöjligt att man måste betala böter om man inte har bältet på vid kontroll på EN linje, medan det på de två andra är fritt fram att åka utan, vilket man ju i och för sig kan hålla med om... Dessutom är det lite konstigt att det fortfarande är okej att stå på bussen, samt att det inte finns några barnstolar för barn som ska ha bälte på sig.
    Jag tycker dock fortfarande att det känns självklart att ta på sig det, om det nu finns ett bälte. För min skull, och inte för att kontrollanterna ska bli glada...

Hur gör du när du åker med buss som har bälte? Och om du aldrig gjort det, hur tänker du kring det?

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du bälte på bussen?
  • lövet2

Jag har alltid på mig bälte, för jag somnar så fort jag sätter mig. Svårt att hinna ta emot sig ens vid en liten inbromsning då ...

No immortal would ever dare break that rule!
  • Mirakel händer

Ja, det är klart! Alla bussar borde ha bälte, förresten!

Det är inte så många av våra landsortsbussar som har det tyvärr, men finns det använder jag det. Stadsdelsbussarna har inga alls. Eller tror det finns två som har det. Men är inte riktigt säker. Eftersom i stan åker jag mest spårvagn.

kimmensmamma.blogspot.com ♥Kim 950313♥
  • Atamon

De enda gångerna som jag åker buss är vid långresor (mer än 20 mil), i de bussarna finns bälte och då tar jag på mig det.

• Mrs Winter

Ja jag har bälte på mig i bussen.Vill ej riskera böter.

• Celestial

Vid långresor bara.  Men när vi åkte med en sådan buss för ett par år sedan sa busschauffören att det var lag på att ha bälte för de som var under 15 år bara.

• annca

HAr nog bara åkt buss det funnits bälte i en gång, och då använde jag det. (Satt allra längts fram - kände som om man skulle flyga av stolen hela itden...)

Har inte åkt buss annat än i stadstrafik de sanaste 6-7 åren...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • mina1

Det jobbiga är att jag som använder bälte kommer få alla obältade idioter i huvudet vid en krock/avkörning odyl.
    Så om ni inte tänker på er själva så kan ni väl tänka på oss andra och våra barn.

• Smulan87

jag svarar annat..NEJ inte nej för att det är löjligt utan bara för att jag känner inte för de..

BF 11Juni 2009
  • mina1

Jag älskar folk som säger nej med motiveringen -Att jag känner inte för det.

Precis lika korkat som att säga att jag tänker inte betala i affären för jag känner inte för det, eller jag vill sparka ner dig för att jag KÄNNER för det.

Skönt med mogna och ansvarsfulla vuxna.......(ironi för den som inte fattade det).

Svar på tråden Använder du bälte på bussen?