• Äldre 8 Apr 21:25
    14980 visningar
    6 svar
    6
    14980

    Besvär från ÖGAT vid förkylning/influensa ?

    Någon som haft lätt ömhet ifrån ena eller båda ögonlocken/ögon-en i samband med förkylning el. influensa (tror dock det är förkylning jag har) ? Är inte svullen eller röd kring ögat. Ser inte onormalt ut på nåt sätt men det ömmar. Vad kan det bero på ? Ingen större huvudvärk annat än pga allt hostande.

  • Svar på tråden Besvär från ÖGAT vid förkylning/influensa ?
  • Pretty­Girl
    Äldre 8 Apr 22:08
    #1

    Förmodligen är det en lätt infektion eller lite irriterat på grund av din förkylning, kan bli så då man ofta och omedvetet kan pilla sig i ögonen med basilusker på fingrarna. Har du koksalt hemma kan du skölja ögat med det, eller köpa ögonskölj/koksalt på apoteket. Eller så väntar du ut det!

  • Äldre 8 Apr 22:10
    #2

    När jag hade flunsan senast fick jag grym värk över och i ögonen, framförallt när jag försökte titta åt sidorna eller uppåt/neråt. Det är tydligen ett symptom som skiljer förkylning från influensa.

    Om det är i själva ögat kanske det är pollenallerig du lider av snarare än en förkylning. Symptomen där brukar ju vara ganska lika.

  • Pretty­Girl
    Äldre 8 Apr 22:18
    #3
    LaFontaine skrev 2009-04-08 22:10:55 följande:
    När jag hade flunsan senast fick jag grym värk över och i ögonen, framförallt när jag försökte titta åt sidorna eller uppåt/neråt. Det är tydligen ett symptom som skiljer förkylning från influensa. Om det är i själva ögat kanske det är pollenallerig du lider av snarare än en förkylning. Symptomen där brukar ju vara ganska lika.
    Ja visst, pollen kan det mycket väl vara! Även om man vet med sig att man inte är allergisk i vanliga fall kan alla vara känslig om det är pollen-år.
    Har redan sett en sky av pollen från en buske min hund sprang in i idag, det bara yrde pollen.
  • Äldre 9 Apr 06:17
    #4
    LaFontaine skrev 2009-04-08 22:10:55 följande:
    När jag hade flunsan senast fick jag grym värk över och i ögonen, framförallt när jag försökte titta åt sidorna eller uppåt/neråt. Det är tydligen ett symptom som skiljer förkylning från influensa. Om det är i själva ögat kanske det är pollenallerig du lider av snarare än en förkylning. Symptomen där brukar ju vara ganska lika.
    Du menar att om man har besvär från ögat är det ett tecken på att det är influensan och inte förkylning man har ? Brukar man hosta i samband med influensa...detta har jag gjort sen första dagen och har utgjort mitt största besvär...
  • Louise­T
    Äldre 9 Apr 06:19
    #5

    Min lillasyster hade fruktansvärt ont i sin ljumske en gång... väl på sjukhuset visade det sig att hon hade en förkylning där... det är nog en förkylning du har, hela tårkanalen hänger ihop.. men gå till läkaren om du är osäker :)

  • Äldre 9 Apr 10:52
    #6
    Hormonermedhumör skrev 2009-04-09 06:17:40 följande:
    Du menar att om man har besvär från ögat är det ett tecken på att det är influensan och inte förkylning man har ? Brukar man hosta i samband med influensa...detta har jag gjort sen första dagen och har utgjort mitt största besvär...
    Värk i ögonmusklerna är bland annat det som "skiljer" en flunsa från en förkylning. Om det däremot är grusigt och irriterat på hornhinnan kan det lika gärna vara en pollenallerig.

    Hosta gör man för övrigt också vid flunsan. Jag hostade slem i tre veckor så att jag till slut bara spydde slem. Vidrigt, vidrigt, vidrigt!
Svar på tråden Besvär från ÖGAT vid förkylning/influensa ?