• Anonym

Ensam vårdnad vid missbruk?

Jag har två barn, 15 månader och 2 månader. Jag flyttade ifrån barnens pappa i oktober pga att han flera gånger tagit återfall i missbruk (amfetamin). Vi har fortsatt träffas som ett par, och han har varit drogfri sedan i november. Vi har gemensam vårdnad, och barnen bor hos mig på heltid.

Nu verkar det som att han har tagit återfall igen, och jag kan känna att om han knarkar regelbundet, även om det är med 4 månaders mellanrum, så vill inte jag _i dagsläget_ att han ska ha någon bestämmanderätt över barnen. Givetvis vill jag att de ska träffas, som de gjort hittills (hemma hos mig), men jag vill veta att även om han försvinner på sina svängar så kan jag sköta formella saker. Han kan ju lika gärna hamna i fängelse om det fortsätter såhär.

Frågan är hur det går till att söka ensam vårdnad? Vad har jag isåfall för chanser? Kan han luta sig tillbaks på sina drogfria perioder, eller ser rätten till det faktum att han faktiskt knarkar emellanåt?

• Svar på tråden Ensam vårdnad vid missbruk?
  • Anonym (E)

Jag är inne på att söka ensam vårdnad pga samma problematik fast han har problem med kokain, jag tog kontakt med en advokat och pratade med henne och hon tror jag har stora chanser men tack vare att han suttit inne förut och han har en rättegång på g för narkotikabrott....

Svar på tråden Ensam vårdnad vid missbruk?