• Angel med Kevin

God Fredags mat Efterlyses !!

Vill äta något supergott i morgon..gärna med kyckling..inte alltför dyrt ska det vara..

Några tips???

Utan kyckling går oxå bra

• Svar på tråden God Fredags mat Efterlyses !!
  • msblaise

try this:
    salladskyckling(eller grillad som du själv delar i små bitar)
    majs
    paprika
    gurka
    (allt detta ska finhackas-utom majsen för den e ju redan lagom liksom)
    majonnäs(i massor)
    tandooripasta(en röd,ganska mild krydda)
    gegga runt allt detta i en skål
    wraps(värm de i en stekpanna med smör)
    lägg på en hög med röran mitt i wrap-brödet,vira in som ett kuvert..
    sen kan du äta som en kung!!

• snobben

Vi ska äta detta på lördag.
    Potatisgratäng
    fylld kycklingfilè med philadelphiaost och soltorkade tomater inlindat med bacon.
    Supergoott!!

• Ajsen

Jag tänkte tipsa om tacos, med majsstuvning det hade vi igår å guuuud vad gott det blev

Majssuvningen gör du enkelt:

Smält smör i en kastrull...tillsätt majsen men spara vätskan i ett glas. rör om...tillsätt lite mjöl vanligt vetemjöl...rör om så mjölet å smöret "klibbar" runt majsen, i med nästan 3 dl vispgrädde(onyttigt jag vet ) Låt puttra på men rör ofta så det inte bränner...salta peppra, å lite av majsspadet..smaka av tillsätt det du tycker saknas av tex salt eller peppar...muuuumsfilibabba!!

• Nette

Ta kycklingbröst och skär små snitt i. fyll snitten med en röra av olivolja och färsk hackad salvia (salt & peppar) linda in kycklingbösten i baccon! stek eller grilla dom sedan. till brukar vi ta halvor av bakpotatis och lägga på olivolja och timjankvistar och in i ugnen MUMS med keldas färdiga örtsås till!! lycka till / Nette

• petra

va hungrig jag blev nu då !

• Cybermum

Kykling, mmmm....

Detta är billigt, snabbt och är godkänt gott recept enligt mina barn och deras gudmor..

Ta kykling filleer, Frysta grönsaker,stek dem i smör och salt.
    Tilllägg creme freishe och curry...
    Serveras med valfri pasta, ljust bröd, tomater och gurkor samt valfri dricka, Smaklig måltid!

• Elisa

Bryn några kycklingfiléer som du skurit i mindre bitar. Tillsätt 1 förpackning Thaisoppa (Kelda) och låt det koka på svag värme. Bryn 1 förpackning frysta wookgrönsaker som tillsätts i kycklinggrytan. Låt det få puttra vidare tills allt är klart. Serveras med jasminris.
    Super enkelt och super gott! (Tänk på att thaisoppan är färdigkryddad så du behöver inte tillsätta så mycket salt på kycklingen).

Ett annat supergott tips är att först dela fläskfilén längs med, men inte ända ner, och sedan bryna fläskfilén i pannan på spisen. Rör ihop bonjourost med smak av tomat/örter tillsammans med torkade tomater i olja (som du hackad fint). Lägg fläskfilén i en ugnssäkerform. Salta och peppra och bred ut röran ovanpå fläskfilén. Hacka lite paprika och lök grovt och lägg runt om fläskfilén. In med allt i ugnen och gratinera tills det fått fin färg. Serveras med ris, potatis eller vad ni nu vill.

• Angel med Kevin

men gud så gott allt lät...nu får man ju beslutsångest istället..hihi..
    tack för alla tips

• Bubblan81

favvo:
    Kycklingfile´som marineras i tandoorikrydda och naturell yogurt. Så länge du kan vänta
    Stek dem som vanligt utan att torka av dem i lite smör/olja!
    Servera med en klick naturell yogurt (med vitlök om man vill) och basmatiris!! Ha gärna nån god grönsak till!! MUMSIGT VÄRRE!!!

• Nahla

Kycklingfileér som delas i tärningar eller strimlor,som sedan bryns i stekpanna tillsammans med rödlök eller purjolök! Sedan tillsätter man majs och äppelbitar i tärningar! Till sist tillsätter man creame fraiche som man låter puttra på i några minuter.. Man kan tillsätta lite soja och sweet chili sauce! Till detta har man tortillas bröd och en sallad med gurka! Blir mumsigt! =O)

• millface

Jag har ett underbart gott recept till dig med just kyckling!

Du tar så många filéer som ni är personer som ska äta och steker dom tills de är genomstekta. Krydda med salt och svartpeppar.

Sen lägger du dom på en tallrik.
    Skiva en hel purjolök och stek i pannan.

Häll på ca 3-5 dl grädde beroende på hur många ni är (jag vet - inget smalrecept direkt ) och sen tar du ca 3-4 msk pesto och rör i.
    salta och peppra och låt sjuda en stund. Häll i filéerna och servera med pommes chateau eller ris.

JÄTTEGOTT JAG LOVAR!!!

• Hushi

Eller.... Hela kycklingfiléer som du fyller med fetaost, färsk basilika och oliver. Stek i panna. Tillsätt grädde och låt puttra. Lägg i några goda kalamataoliver och salta och peppra.... servara med klyftpotatis...mmmm

• gotjej

Pastasallad:

pastaskruvar
    gurka
    sallad
    tomater (gärna cocktail)
    majs
    feta ost (gärna lite större bitar)
    oliver
    soltorkade tomater

Mums

• Kix

Det här är så grymt gott - och enkelt! Jag brukar ta en grillad kyckling och dela i småbitar i stället för fileer, funkar också finemang.
    Och det ser dessutom snyggt ut i pannan, med rött, grönt och vitt

Italiensk kycklingpasta
    4 port

150 g färsk bladspenat (eller 250 g fryst, men det blir inte lika gott...)
    2-3 kycklingfiléer, ca 400 g
    2 vitlöksklyftor
    ca 10 marinerade soltorkade tomater
    smör
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 1/2 dl mellangrädde

Skär kycklingen i små bitar. Skala och hacka vitlöken. Grovstrimla tomater och spenat. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Rör i vitlök, tomater, spenat och grädde. Låt det koka ihop några minuter. Servera med tagliatelle.

• Gahlin

Här är mitt favoritrecept med kyckling!
    SPAGETTIKYCKLING:

Spagetti till ca 4-6 pers
    1 grillad kyckling
    1 röd paprika
    1 grön paprika

ca 4-5 dl mjölk ( kan bytas ut mot grädde)
    curry (ca 1/2 msk)
    cayénnepeppar ( ca 1/2 msk)
    1buljongtärning
    pressad vitlök
    vetemjöl eller maizena till redning
    en klick margarin/ smör
    riven ost

Koka spagettin
    Red en sås av margarinet, mjöl och mjölk.
    Tillsätt cayenne- och curry efter önskad smak
    Tillsätt vitlök, + buljongtärning och liten skvätt soya.
    Smaka av currysåsen....
    Rör ned tärnad kyckling och paprika.
    -------------------------------------------------
    Häll spagettin i en ugnsform
    Häll över cyrrysåsen med kycklingen
    Strö över riven ost
    Gratinera 15-20 min 250 grader
    -------------------------------------------------
    Servera med en grönsallad!
    Tar ca 40 min totalt att göra.

MUMS!!!!!!!

• millface

Kix: Det receptet är jättegott!!

Du har tagit det från ett Arla-receptblad va?

• Åsa80

Jag vill dela med mig av ett jättegott recept på pastagratäng som är utmärkt som fredag och lördag middag.

4 pers

Två förpackningar av tortelini med kött fyllning ( annan fyllning kan användas om man vill göra rätten vegetarisk)
    Två burkar creme fraiche franska örter
    2 pkt bacon (mer eller mindre beroende på smak, utelämnas om rätten ska vara vegetarisk)
    Räkor (skalade) efter smak och tycke
    1 påse gratängost

Kryddor:

Curry
    Vitlök
    Paprika pulver
    Cayenne peppar
    Grillkrydda
    ev andra kryddor som finns hemma i skaferiet.

Alla kryddor är efter tycke och smak.

Börja med och koka tortelinin i en kastrull för sig i 15-20 min.

Stek bacon och räkor i en stekpanna tills det är färdigt, sätt på alla kryddor. När bacon, räkor och alla kryddor är färdigstekta sä vänder man över creme farichen så det blir en sås av allting.

När tortelinin är färdigkokad lägger man ner den i en ungsfast form, häller över såsen och rör om försiktigt så att all tortelini täcks av såsen. Häll över den rivna osten och sätt in i ungnen på 200 C och låt stå tills osten fått färg.

Severa med bröd och sallad

Det är jättegott!

Åsa

Svar på tråden God Fredags mat Efterlyses !!