Inlägg från: amia01 |Visa alla inlägg
  • amia01

Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!

realisten skrev 2014-01-13 03:08:24 följande:

Där har flera missnöjda bönder sin lösning på vargproblematiken i Värmland. Men dock måste man kunna rasen ordentligt innan man skaffar den. Men tror att den bästa uppgift en orvtjarka skulle kunna ha i vårt land är att få vakta boskap från varg och björn. Om jag inte missminner mig är väl hunden till och med stark nog för att döda en björn om det skulle krävas?
    Jag vill gärna ha en bra lösning för att skydda betesdjuren, men jag är väldigt tveksam till ensamma, lösgående vakthundar i beteshagarna i skogsbygderna. Hur skulle man sedan våga släppa ut barnen på cykelturer? Vem skule våga gå ut och plocka svamp eller bär?
    Om en bonde har ett par väl tränade hundar och bra stängsel så kanske det fungerar, men det räcker inte långt, då de flesta har sina djur uppdelade på en massa ställen och vinsten i att använda hund ligger just i att kunna använda enklare stängsel.
    Nej, jag tror att man underskattar problemen med de här hundarna om man tror att det är en lösning på vargproblemen. De används inte på det sättet i andra länder. Där går flockarna oftare på större områden, och man har oftare en djurskötare med flocken, och hunden som komplement.
Svar på tråden Kaukasisk Ovtjarka INGET husdjur, bara dålig HUNDÄGARE!!!!