• totta1

Steka biff?

Har nån nåt bra tips på hur man skall steka biff(ev. pepparbiff),så att den inte blir seg?
    Hur länge skall den steka?

• Svar på tråden Steka biff?
  • totta1
    kakan111 skrev 2009-04-09 15:44:09 följande:
    Hög värme... Olja och smör i pannan.. De ska oxå vara varmt så att du inte kokar köttet...
    Olja och smör samtidigt?
  • kakan111

Glömde skriva att du bara ska vända på köttet en gång... Så låt det ligga på en sida tills du fått tillräkligt med färg och vänd sedan..

• kakan111

Det brukar jag ha i... Men det ska ju inte vara så mycket av varken oljan eller smöret... Det ska bara täka pannan

• Analoga
    totta1 skrev 2009-04-09 15:41:32 följande:
    Du kansje behöver lära dej att vara lite trvlig.....
    Jag håller med dig om att det inte var vidare trevligt! Det var förvisso till hjälp men frågar man här i forumet så vill man ju ha "riktiga svar".

Vill man googla så kan man ju för tusan göra det själv!
  • kakan111

och sen om köttet är tjockt kan du steka först och ställa in den i ugnen så den.. Med biff skulle jag inte göra det men med pepparbiff som oftas e litte tjockare skulle jag ha gjort så...

Gu vad många inlägg det vart...
    Lycka till

• Analoga

La Lola skrev 2009-04-09 15:44:21 följande:

Men...var det inte en bra googelsökning då? Fanns det inget svar på din fråga där alltså?
    Men - måste ni vara så spydiga? Googla kan man göra själv; men ibland är det trevligare att få svar från folk här på forumet....
  • totta1
    Analoga skrev 2009-04-09 15:48:06 följande:
    Jag håller med dig om att det inte var vidare trevligt! Det var förvisso till hjälp men frågar man här i forumet så vill man ju ha "riktiga svar".Vill man googla så kan man ju för tusan göra det själv!
    Japp....
  • totta1
    kakan111 skrev 2009-04-09 15:48:21 följande:
    och sen om köttet är tjockt kan du steka först och ställa in den i ugnen så den.. Med biff skulle jag inte göra det men med pepparbiff som oftas e litte tjockare skulle jag ha gjort så...Gu vad många inlägg det vart...Lycka till
    Tack!
  • La Lola
    Analoga skrev 2009-04-09 15:48:59 följande:
    La Lola skrev 2009-04-09 15:44:21 följande: Men - måste ni vara så spydiga? Googla kan man göra själv; men ibland är det trevligare att få svar från folk här på forumet....
    Nu var iofs mitt inlägg inte allt menat som spydigt utan helt vanliga frågor.
    För om svaret inte fanns bland alla sökträffar så kan jag förstå att man frågar vidare.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • M C

Snabbt och hett.

Se, jag kunde svara på en enkelt fråga utan att behöva ta till spydigheter!

• totta1

M C skrev 2009-04-09 15:52:11 följande:

Snabbt och hett.Se, jag kunde svara på en enkelt fråga utan att behöva ta till spydigheter!
    Tack,det är tur att vissa kan göra det!
  • hewa

Köp rätt kött! Fråga i köttdisken (om din affär har någon sådan) så brukar de kunna hjälpa. En del lämpar sig till ungsstek, annat till grytor och gör du stekt biff på dem blir det garanterat segt!

Sen är det rejält varmt som gäller i pannan, tänk också på att du kyler ner pannan när du lägger i biffen så stek dem i omgångar om de är stora (det måste finnas ganska gott om tom yta runt biffen för att pannan inte ska kylas för mycket). Bra också om du inte tar dem direkt ur kylen utan låter dem ligga en liten stund på köksbänken så de inte är svinkalla när de hamnar i pannan. Lyft inte biffen massor med gånger för att kolla att den är klar, då kyler du under! När du vänt dem och köttsaften börjar komma upp på ovansidan är våra biffar klara men vi gillar blodiga biffar Så låt dina ligga kvar en stund till om du vill ha mera medium-stekta biffar.

totta1 skrev 2009-04-09 15:49:40 följande:
    Tack!
  • M C
    totta1 skrev 2009-04-09 15:55:00 följande:
  • M C
    totta1 skrev 2009-04-09 15:55:00 följande:
Svar på tråden Steka biff?