• LykkeLee

Kan bebis få ont i magen av cola??

Jag dricker en hel del Pepsi max och min son är så himla gasig i magen.. han är 10 dagar. Det kom iofs från en dag till en annan och jag har inte druckit mer nu än innan.. Har prövat med minifom men det hjälper inte. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan bebis få ont i magen av cola??
  • IsaCMoJs

Jo läskedrycker kan tydligen vara dåligt för deras magar...

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • vattenlilja

Ja. Först är det bubblor som gör att barnet får ont i magen. Sedan är det att kola har kofein, som gör att barnet blir pigg o kan inte somna.

• Memme81

hur många droppar miniform får han? På BVC sa de till mig att det står minst 10 droppar men inte nån maxgräns så hon sa att man kan ge 20-30 droppar per gång. Så när det var som värst fick min son upp till 30 droppar innan han skulle äta, det hjälpte bättre än 10 droppar så prova att öka på mängden med miniform.

• supersötasilversara

JAg tror att mycket av bebisars magont beror på att tarmarna är outvecklade/ovana att ta in mat och bajsa och att det är det som gör magknip. Jag provade utesluta allt som kunde ge ev magknip: lök, vitlök, läsk, godis mm, åt bara kokt, mild mat - men det hjälpte inte. Nu är sonen 3 månader och nu har den värsta magknipen gett med sig.

Så du kan säkert dricka din pepsi, jag antar att du dricker rimlig mängd och då är det ju verkligen lite koffein du får i dig och då får nog lillen i sig minilite

• Themis

Kaffe är en sak som *kan* ge bebisar magont, så det kan vara bubblor eller koffein eller båda. Men det är inte så för alla.

Vår son hade kvällsmagont i tre månader men jag tyckte det blev klart bättre när jag drog ner på mjölkprodukter och höll mig till hårdost bara, samt undvek allt gasbildande som lök och kål. Däremot påverkade inte en kopp kaffe om dagen honom vad vi märkte.

• vattenlilja

ja, det är bättre att ge till stackars barn 30(kanske mer) droppar av miniform än att mamman ska sluta med sin favoritdryck....

och vad är miniform? magdroppar är bakterier som hjälper mage fungera(små barn har inte egna bakterier än). och miniform*? den tar bort bubblor i magen. Min läkare sa att han skulle inte använda miniform till sina barn....

• Themis

Vad innehåller Minifom?

1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg).
    Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten.

källa:
    www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=50989&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
    --
    Jag som redan är allergisk mot bensoesyra/bensoat och kaliumsorbat ska inte få i mig det och jag hade inte gett det till mitt barn heller eftersom han kan ha anlag för att bli allergisk mot samma saker som jag. Jag gillar inte att man utsätter bebisar för kemikalier i tid och otid men trots allt är de flesta inte allergiska mot dessa ämnen och de finns i väldigt många livsmedel som vi får i oss dagligen.

Antifoam M innehåller i sin tur polydimetylsiloxan och silkondioxid, och är testat enligt regler för läkemedel.

källa: Tillverkaren Dow-Corning, www.dowcorning.com

Visst, det låter inte gott eller bra, men jag kan förstå om barnet har mycket ont över många nätter att man måste göra något för att orka.
    Men om det går att ändra kosten och få effekt så kanske det är en bättre förstahandsåtgärd?

• vattenlilja

Bimsan, tack, jag var för lat att leta själv vad miniform innerhåller.
    Det är bara massa kemikaler där....

• vattenlilja
    Themis skrev 2009-04-09 17:04:14 följande:
    Men om det går att ändra kosten och få effekt så kanske det är en bättre förstahandsåtgärd?
    Håller med!!
  • Thursday

Men bröstmjölken blir väl knappast bubblig för att mamman dricker läsk...?

Svar på tråden Kan bebis få ont i magen av cola??