Vad innehåller Minifom?
1 ml innehåller: Verksamt ämne: Antifoam M 100 mg (motsvarande dimetikon 94 mg och kolloidal kiseldioxid till 100 mg).
Övriga innehållsämnen: kaliumsorbat (konserveringsmedel E 202), metylparahydroxibensoat och etylparahydroxibensoat (konserveringsmedel E218 och E214), glycerol, karmellosnatrium, glycerolmonostearat, polysorbat 60, citronsyra, vatten.
källa:
www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=50989&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
--
Jag som redan är allergisk mot bensoesyra/bensoat och kaliumsorbat ska inte få i mig det och jag hade inte gett det till mitt barn heller eftersom han kan ha anlag för att bli allergisk mot samma saker som jag. Jag gillar inte att man utsätter bebisar för kemikalier i tid och otid men trots allt är de flesta inte allergiska mot dessa ämnen och de finns i väldigt många livsmedel som vi får i oss dagligen.
Antifoam M innehåller i sin tur polydimetylsiloxan och silkondioxid, och är testat enligt regler för läkemedel.
källa: Tillverkaren Dow-Corning, www.dowcorning.com
Visst, det låter inte gott eller bra, men jag kan förstå om barnet har mycket ont över många nätter att man måste göra något för att orka.
Men om det går att ändra kosten och få effekt så kanske det är en bättre förstahandsåtgärd?