• LykkeLee

Kan bebis få ont i magen av cola??

Jag dricker en hel del Pepsi max och min son är så himla gasig i magen.. han är 10 dagar. Det kom iofs från en dag till en annan och jag har inte druckit mer nu än innan.. Har prövat med minifom men det hjälper inte. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan bebis få ont i magen av cola??
  • LykkeLee
    Thursday skrev 2009-04-09 17:25:12 följande:
    Men bröstmjölken blir väl knappast bubblig för att mamman dricker läsk...?
    Nej jag tycler det är konstigt också.. det borde ju vara ok att t.ex dricka mineralvatten eller dyl istället för pepsi då för att koffein kan kanske ge magont.. vad vet jag..
  • Solisrosis

nej bebisen reagerar inte på bubblorna, om du inte dricker kolossalt mycket. jag antar att du dricker rimligt med läsk och då får inte bebisen ont av bubblorna. däremot kan han ju reagera på koffeinet men det ska mycket till också.

• Winglur
    vattenlilja skrev 2009-04-09 16:16:26 följande:
    Ja. Först är det bubblor som gör att barnet får ont i magen. Sedan är det att kola har kofein, som gör att barnet blir pigg o kan inte somna.
    Koffeinet är nog ingen större fara.
    Pratade med sjukvårdsrådgivningen och hon sa att koffein är bra för mjölkproduktionen.
    (Frågade om vad jag skulle undvika äta och dricka etc)
  • Themis

Will5: Men nu var det ju inte mjölkproduktion det handlade om utan magont och det finns ju inget som hindrar att båda sakerna stämmer?

• Winglur
    Themis skrev 2009-04-09 18:49:16 följande:
    Will5: Men nu var det ju inte mjölkproduktion det handlade om utan magont och det finns ju inget som hindrar att båda sakerna stämmer?
    Jo alltså jag menar, hrm. Jag frågade om ex pepsi och kaffe kunde ge magont och då sa hon att nej, det är dessutom bra för mjölkproduktionen.
    Det var det jag menade.
  • Girlinthecity

Kanke OT, men vet ni att Läkemdelesverket i Norge avråder från att ge Minifom. Har påvosat hormonförändringar hos framförallt pojkar, så kan man i första hand ändra kosten är väl detta verkligen att rekomendera.

Ts, det finns inget annat i din kosthållning som det kan bero på, lök tex? Sen är han ju bara 10 dagar gammal, och få små bebismagar fungerar ju tyvärr problemfritt innan de kommit igång. Lycka till, och grattis till lillkillen.

• Pretty Banana

Bubblorna i läsken kan INTE gå över i mjölken. Kolsyran är löst koldioxid, koldioxid hålls alltid på exakt samma nivå i blodet. Går mängden upp pyttelite så blir man andfådd, och sedan dör man. Alla ämnen i mjölken kommer från blodet. Det är alltså HELT omöjligt att detta skulle kunna påverka barnet.

Koffeinet i cola går visserligen över i mjölken, men i en jätteliten mängd. Att det skulle påverka barnet är väldigt osannolikt (jämför med de nya rönen om amning och alkohol)

• hipponk

Min son reagerade när jag drack dricka.. så jag avstod helt..
    Aspartamet då..kanske kan det ha något med gasigheten att göra..Pepsi max är ju rätt fullkryddad med sötningsmedel så..vad vet jag men man ver ju inte ..

• Em00
    vattenlilja skrev 2009-04-09 17:15:24 följande:
    Bimsan, tack, jag var för lat att leta själv vad miniform innerhåller.Det är bara massa kemikaler där....
    förlåt, men t o m jag som inte har barn vet att det heter minifOM...
    Alltså inte foRm
  • Norrskog

Grattis till lillkillen, Svartfågel!!
    Och lycka till med magontet, hoppas att det löser sig när han vuxit till sig lite!

Svar på tråden Kan bebis få ont i magen av cola??