• Tesssan

Hur länge kan man ha öppnad sås i kylen? Snabbt svar! Jag är hungrig!

Jag har två frågor.

Hur länge kan man ha en öppnad förpackning med färdig bearnaisesås i kylen innan den bör kastas?

Hur länge kan man ha en öppnad förpackning med blodpudding i kylen om den är förpackad i en plastpåse innan den blir dålig?

Bäst före datumet har inte gått ut på någon av matvarorna men dom är ju öppnade.

• Svar på tråden Hur länge kan man ha öppnad sås i kylen? Snabbt svar! Jag är hungrig!
  • Tesssan

Jag vågar inte smaka.. Vet inte exakt hur d ska smaka och sen är jag gravid och väldigt kräkmagad för tillfället..

• anirahtak

Blodpudding ca 4 dagar max, och såsen också runt 4-5 dagar.. Såsen innehåller ju en del konserveringsmedel..lukta på den, luktar den annorlunda än den ska så kan du låta bli.. Men jag skulle nog våga äta den inom 5 dagar (killen är kock så jag är upplyst av honom om att inte hålla på och slänga saker i onödan haha)..men som sagt..blodpuddingen känns mer riskfylld eftersom det ändå är en animlaisk produkt.. Ät såsen du om det gått mindre än 5 dagar..:)

• Tesssan

vad kan hända om man äter av blodpuddingen då?? jag gav min hund innan jag kom på att den varit öppnad ett tag

• Tamara

På den bearnaise-sås vi brukar köpa tror jag det står nån vecka eller två efter öppnandet. Längre än vad jag trodde, jag trodde också max några dagar men minst en vecka vet jag att det är.

• anirahtak

Händer säkert inte så mycket..ärligt talat tror jag den skulle klara sig en vecka eftersom den steks sen, men det är ju ändå blodpudding, alltså tänk dig en köttstek som legat framme i kylskåpet snart en vecka.. Bakterier frodas snabbare i kött och fiskprodukter så därför skulle jag inte våga äta den efter en lång tid.. (kanske dumt att chansa också när man är gravid) jag glömde min blodpudding i kylen i 8 dagar inslagen i folie och den hade då möglat såå..därför gissar jag att man borde äta den inom ett par dagar.. Som sagt bearnaisesåsen är ju fylld med socker och konserveringsmedel så den klarar nog mer än man tror.. Som föregående sade så är det tydligen lång hållbarhet på den så den är det nog ingen fara med..:) Hur länge har du haft blodpuddingen öppnad då?

• Tesssan

jag har kastat både såsen å blodpuddingen nu. såsen har nog varit öppnad minst en vecka och blodpuddingen kanske 10 dagar.. jag har lixom inte tänkt på dom fören ikväll när jag blev galet hungrig..
    jag gav rå blodpudding till vovven.. men det var inte så mycket.. och jag luktade på den nu och den luktade inte dåligt eller såg dålig ut.
    får hoppas att han inte blir dålig i magen
    supermycket tack för era svar oxå!

• anirahtak

Hundar, liksom många djur, har en bakterieflora som tål en hel del..med tanke på vad hunder slickar i sig från gatan t.ex.. ;) Sen kan jag ju dra paralleller till katterna hos föräldrarna som tråkigt nog slaktar alla småfåglar vi har på somrarna (känns det som) och äter råttor och sorkar i överflöd.. Inte helt bra för magen kan man tänka sig och då spyr de, men de blir inte sjuka av det.. Jag tror du kan vara lugn över hunden.. I värsta fall blir han lite dålig i magen, men djur brukar oftast känna på sig om något inte är bra för dem att äta och då låter de bli..

Gratis till graviditeten förresten..här har du en som är försenad med mensen men inte fått plus än..spännande och frustrerande..:)

• Tesssan

ja nu känns det lite bättre :) han va inte kass i magen när vi va ute på kvällsrundan heller så det e nog ingen fara :)

tack så mycket! får hålla tummarna att d blir ett plus snart då!

Svar på tråden Hur länge kan man ha öppnad sås i kylen? Snabbt svar! Jag är hungrig!