• loggan

Styvförälder permanenta håret på 6 åring utan att fråga...

Hej! Är ny att skriva här men har varit inne och läst många inlägg.
    Nu är det nått som jag är upprörd över och vill gärna höra era åsikter om det här.

Lite bakrundsfakta: Jag och barnens pappa är separerade sen ett par år tillbaka på mitt insiativ och han skaffade en ny kvinna rätt fort och flyttade ihop.
    Hans sambo är i mina ögon väldigt opålitlig och har gjort en hel del saker som jag själv tycker är obegripligt och omoget gjort när det gäller barnen.
    Hon har själv barn sen tidigare med två olika pappor var av det ena barnet inte vill bo hos henne utan med sin pappa.
    Hon har från början ogillat mig och inte visat nått intresse av att vilja veta vem jag är. Själv har jag flera gånger bett om att få träffa henne men under dessa 2 år har endast setts 2 gånger under några minuter. Hon försöker allt för att jag och barnens pappa inte ska kunna sambarbeta när det gäller barnen. Vilket jag har svårt att förstå vad hon vinner på?

Tillsaken är att hon nu har permanentat håret på min 6 åriga dotter utan att jag ens blev tillfrågade. Får hon överhuvudtaget göra det?
    Själv tycker jag att det är otroligt dumt att utsätta ett barn för detta vars hud redan är känsligt och påväg att få eksem.
    Jag har tagit upp detta med barnens pappa som dumförklarar mig och tycker att jag är barnslig som reagerar på en sån här sak.

Vad tycker ni om detta och vad skulle ni själva gjort i samma sits?`

• Svar på tråden Styvförälder permanenta håret på 6 åring utan att fråga...
  • LyckligtSlut

Har pappan sagt ja så. Tror faktiskt att bonusmamman bara ville vara snäll. En permanent går ju på runt tusenlappen. De kanske bara hade en trevlig dag ihop. Du överreagerar något. Men vad vet jag? Jag är bara en av de onda bonusmorsorna...

• orpan
    Zaria skrev 2009-05-09 20:24:34 följande:
    tror inte det var just dig "EXPOSED" menade. Förövrigt håller jag med dig,men det är svårt många bonusmammor anser ju dessutom att de har lika stor rätt att bestämma över barnen som bioföräldrarna. Själv hade jag nog tagit min hand ifrån bonusbarnets frisyrer så länge jag inte som bonusmamma blir tillfrågad. Sedan ang permanent är det väl inte speciellt nyttigt för någojn (har aldrig provat) hade varit bättre att göra vanliga lockar eller dyl på tösen om det var lockar hon ville ha.
    skönt att höra att det inte var jag, hehe men alltså bonusmamman måste förstå sin roll BONUS det är vad det är, synpunkter kan man alltid ha, det har jag med när det gäller mina bonusar, det modiga hade varit att höra av sig till biomamman med sina synpunkter och kommit överens om att den där permanenten är nog onödig, men locka gärna håret om hon vill, eller fläta hela håret, vad som hellst som inte innehåller kemikalier!
  • Zaria
    orpan skrev 2009-05-09 20:31:31 följande:
    skönt att höra att det inte var jag, hehe men alltså bonusmamman måste förstå sin roll BONUS det är vad det är, synpunkter kan man alltid ha, det har jag med när det gäller mina bonusar, det modiga hade varit att höra av sig till biomamman med sina synpunkter och kommit överens om att den där permanenten är nog onödig, men locka gärna håret om hon vill, eller fläta hela håret, vad som hellst som inte innehåller kemikalier!
    Exakt, å andra sidan skriver TS att bonusmamman gör allt för att samarebtet inte skall funka, så risken finns ju att det bara var på ren jäkelskap också,vem vet? Speciellt som tösen hade torr hud och början till exem.

Självklart kan man ha åsikter om bonusbarnen men jag tror det är viktigt att det är föräldrarna som tar det slutgiltiga beslutet.

Oavsett om pappan i detta fallet tyckte det var ok borde ju endå en liten baktanke krupit fram att mamman kanske inte skulle bli glad över detta.
    Realationen bio/bonusmamma verkar ju endå vara såpass känslig så förnuftet borde ha sagt en att tex permanent kanske är en onödig grej att göra.
  • Joje

Spontant så tycker jag att det var fel, flickan är ju bara 6 år!!!

Om pappan har godkänt det så är det väl OK, MEN han lär väl också veta att dottern har känslig hy och därmed borde han ju ha tänkt på att en permanent inte är det bästa. Och om han är osäker så måste han ju rådfråga barnets mamma, dvs TS!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • orpan

min erfarenhet är att visa pappor inte riktigt fattar vad slingningar, permanent och andra kemiska hår proceduerer handlar om, att det handlar om starka kemikalier osv, så han kanske kännde sig tvingad att försvara sin sambo, utan att veta vad han försvarade henne för, alltså han kanske trodde att permanent är samma som att använda locktång, eller vad vet jag...

• Zaria
    orpan skrev 2009-05-09 21:24:41 följande:
    min erfarenhet är att visa pappor inte riktigt fattar vad slingningar, permanent och andra kemiska hår proceduerer handlar om, att det handlar om starka kemikalier osv, så han kanske kännde sig tvingad att försvara sin sambo, utan att veta vad han försvarade henne för, alltså han kanske trodde att permanent är samma som att använda locktång, eller vad vet jag...
    haha tänkte precis skriva det men vågade inte riktigt, trodde det skulle bli stans debatt om att man ansåg pappor mindre värda. Dock tror jag som du att pappor oftast inte har riktigt samma koll på just såna saker i många fall.
  • orpan
    Zaria skrev 2009-05-09 21:29:23 följande:
    haha tänkte precis skriva det men vågade inte riktigt, trodde det skulle bli stans debatt om att man ansåg pappor mindre värda. Dock tror jag som du att pappor oftast inte har riktigt samma koll på just såna saker i många fall.
    vill inte skapa oråd, men alltså, min man trodde att om jag köpte ett annat schampo skulle min blekning försvinna....ja det säger väll det mesta...hehe
  • Zaria
    orpan skrev 2009-05-09 21:31:17 följande:
    vill inte skapa oråd, men alltså, min man trodde att om jag köpte ett annat schampo skulle min blekning försvinna....ja det säger väll det mesta...hehe
    haha,ja min "göbbe" är likadan, dock är de ju väldigt bra på många andra sätt...iaf på att bära tunga saker och när åskan går sa jag precis till "göbben" hehe
  • orpan
    Zaria skrev 2009-05-09 21:33:01 följande:
    haha,ja min "göbbe" är likadan, dock är de ju väldigt bra på många andra sätt...iaf på att bära tunga saker och när åskan går sa jag precis till "göbben" hehe
    precis, men det måste ju finnas en motsvarighet till den klasiska blondinen bland karlar med;)

sen finns risken att han kännde att han var tvungen att vara lojal och i värsta fall kanske bonusmamman tutat i karlstackarn att biomamman aldrig vill samarbeta och bara brusar upp osv för att få sympati av mannen...kvinnor har bra underliga metoder för att få behålla sina karlar...
  • Zaria
    orpan skrev 2009-05-09 21:36:26 följande:
    precis, men det måste ju finnas en motsvarighet till den klasiska blondinen bland karlar med;) sen finns risken att han kännde att han var tvungen att vara lojal och i värsta fall kanske bonusmamman tutat i karlstackarn att biomamman aldrig vill samarbeta och bara brusar upp osv för att få sympati av mannen...kvinnor har bra underliga metoder för att få behålla sina karlar...
    Ja sånt verkar inte vara alltför ovanliga.
    Vi har det lite så, det mesta som biopappan tycker,tänker och vill kommer från bonusmamman. Hur vore det att tänka lite själv kan man fråga sig?
    Helt OT =)
Svar på tråden Styvförälder permanenta håret på 6 åring utan att fråga...