• LizzyL

Katten mår inte helt bra

Hej!

Min hankatt är sig inte lik sedan i onsdags kväll. Han har inte lika pigg, ligger helst och vilar. Han brukar vara jättesnabb på att äta om jag serverar något extra gott och sedan ta honkattens mat också. Nu åt han inte ens upp sin egen del. Han gör inga insatser på att gå ut, han som jämt är på balkongdörren och vill komma ut, sedan in en liten stund för att äta lite och direkt ut igen. Ögonen är inte lika pigga. Tycker även att han ser smalare ut än normalt. Väger mindre än tidigare (väger nu 4 kg), men det var ett tag sedan jag vägde honom så jag vet inte på hur lång tid han gått ner det kilot. Han är en kraftig katt från början och jag har gett mat som det är meningen att han ska minska i vikt på.

Sedan några dagar har han kräkts dagligen, ofta ett par gånger per dag. Tänkte att det kunde bero på att gräset nu tittat fram ute och att han ätit av det för att få upp hårklumpar. Funderar på om han kan må dåligt pga att han kräkts så pass mycket? Att han helt enkelt behöver dricka och få i sig mat för att må bättre. Han verkar inte ha skadat sig på något sätt, haltar inte, men verkar seg när han rör sig.

Kan det här vara symtom på att katten har mask? Har inte sett några maskar i det han kräkts. Han har inte bajsat något på lådan så att jag kunnat titta efter mask i avföringen.

Ringde djursjukhuset som har stängt idag och endast om det var ett mycket akut fall vill de ta emot samtal. Ser det inte som mycket akut i nuläget, men känner mig ändå lite orolig och kommer hålla honom under uppsikt så att han inte blir sämre.

Några tips på hur jag ska ta hand om honom på bästa sätt?

• Svar på tråden Katten mår inte helt bra
  • skorpionen80

Jag hade hört med någon annan veterinär. Katter brukar dra sig för att visa att de är sjuka, så när de väl gör det så är de sjuka.

Om du misstänker att han är uttorkad kan du väl ge honom lite extra vatten? Eller koka buljong som du ger honom när den är ljummen. Buljong är bra för det innehåller mer än bara vatten... Har du en spruta? Typ sådan som man kan ge barn medicin i eller sådan man har till avmaskningsmedel? Den brukar jag ge katterna vatten i när de är dåliga.

• millisen

Låt honom ligga och vila och fortsätt med att ge honom mat och vatten. Men åk till veterinären när det är en vanlig vardag om han inte blir mycket sämre.
    Du kan också ringa till Agria ......

Agrias Telefonveterinär hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.

Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.

Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
    Vardagar 16.00-24.00
    Helger 07.00-24.00.

Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!

Numret är: 0900-100 51 61.

• LizzyL
    skorpionen80 skrev 2009-04-10 11:57:46 följande:
    Jag hade hört med någon annan veterinär. Katter brukar dra sig för att visa att de är sjuka, så när de väl gör det så är de sjuka. Om du misstänker att han är uttorkad kan du väl ge honom lite extra vatten? Eller koka buljong som du ger honom när den är ljummen. Buljong är bra för det innehåller mer än bara vatten... Har du en spruta? Typ sådan som man kan ge barn medicin i eller sådan man har till avmaskningsmedel? Den brukar jag ge katterna vatten i när de är dåliga.
    Tyvärr har jag ingen spruta . Kan höra med mina föräldrar om de har någon. Färskt vatten står framme hela tiden och nyss var han inne i köket och åt lite mjuk mat. Bra tips med buljongen, då får han ju i sig lite salter också och därmed lättare att få behålla vattnet i kroppen.
    millisen skrev 2009-04-10 12:00:53 följande:
    Låt honom ligga och vila och fortsätt med att ge honom mat och vatten. Men åk till veterinären när det är en vanlig vardag om han inte blir mycket sämre. Du kan också ringa till Agria ...... Agrias Telefonveterinär hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär. Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning. Samtalet kostar 25 kr oavsett längd. Öppettider för Telefonveterinärens linje är: Vardagar 16.00-24.00 Helger 07.00-24.00. Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring! Numret är: 0900-100 51 61.
    Ringa Agria, det ska jag komma ihåg att man kan göra, TACK!. Han är försäkrad i Agria. Fortsätter att observera honom, blir han sämre ringer jag helt klart till djursjukhuset igen. Mitt djursjukhus är den närmaste veterinären med akut- och jourmottagning.
  • Dundermamman

Ta katten till djursjukhus är mitt råd!

Usch, jag vill verkligen inte skrämma upp dig... men måste berätta av erfarenhet!
    En kompis katt på 8 år (en norsk skogkatthona) betedde sig likadant i förra helgen!
    Till slut ville katten inte ens dricka och hon kräktes grönt. Kompisen ringde mig och frågade om råd i söndags och jag rådde henne att ta kontakt med närmsta djursjukhus snarast möjligt, vilket räddade katten från en plågsam död.
    Hon fick tid en stund senare, röntgen gjordes och katten var förstoppad pga hårbollar!
    Hon blev inlagd med dropp och skulle få laxermedel under dagen. På kvällen ringer veterinären och säger att katten har högt blodsocker och laxering ej har hjälpt...de måste akutoperera vid midnatt! När de öppnar henne är det mängder av hårbollar i tarmen och bukspottskörteln är inflammerad!
    Utan hjälp hade katten dött en plågsam död inom 1 dygn!

Visst, det kostade totalt 26 000:- för 1,5 dygn på djursjukhus... men katten kom hem i måndags och mår förhållandevis bra! Åhh, vad bra att det finns försäkringar

Hoppas att det inte är lika allvarligt med din kisse, men det är bättre att besöka veterinär en gång för mycket än en gång för lite....

Snart är 9:e skogiskullen här
  • LizzyL

Han är sig lite mer lik nu. Kommer fram till mig, spinner när jag klappar honom, har ätit mat, visar tecken till att vilja gå ut och verkar helt enkelt vara på bättringsvägen .

• Toppen9

Jag skulle åka in akut,
    gjorde misstaget att inte göra det med min katt som mådde ungefär lika som din. Fast hon råkade också kissa på sig en gång på väg till lådan. När jag väl åkte in blev hon bara sämre och sämre, de hann inte hitta nåt fel och sen fick jag ta det svåra beslutet att avliva henne.
    Det är det värsta jag någonsin har gjort. Anklagar fortfarande mig själv.

• Måne och Sol

Jag tycker beskrivningen i trådstarten låter oroväckande akut. Men han är piggare nu alltså?

• Dundermamman

Skönt att katten är piggare , men jag skulle inte ta några chanser utan låtit en veterinär göra en hälsokontroll.
    Om det är en utekatt hade jag absolut inte släppt ut den, skulle han bli sämre igen är det inte säkert han söker sig hem. Katter drar sig undan när de är sjuka!

Snart är 9:e skogiskullen här
  • LizzyL

Ja, han är piggare nu. Precis som vanligt efter att ha fått vila och äta och dricka i sin egen takt. Kommer självklart ha honom under fortsatt uppsikt. Han har heller inte kräkts mer sedan igår morse.

• M Hellin

Dessa var alla symptom min katt hade när han fick kronisk njursvikt.

Och skulle det vara det så skulle jag inte ge buljong, då det faktiskt är väldigt salt.

Även om du tycker katten är piggare, så tycker jag du ska söka veterinär, för njurproblem hos katt är väldigt svårt att upptäcka. Och symptomen visar sig sällan innan det bara är 20% kapacitet kvar i njurarna, och de kan aldrig läka eller återhämta sig. Men med rätt foder, så kan en njursjuk katt leva i flera år.

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • LizzyL

M Hellin skrev 2009-04-11 15:40:13 följande:

Dessa var alla symptom min katt hade när han fick kronisk njursvikt. Och skulle det vara det så skulle jag inte ge buljong, då det faktiskt är väldigt salt. Även om du tycker katten är piggare, så tycker jag du ska söka veterinär, för njurproblem hos katt är väldigt svårt att upptäcka. Och symptomen visar sig sällan innan det bara är 20% kapacitet kvar i njurarna, och de kan aldrig läka eller återhämta sig. Men med rätt foder, så kan en njursjuk katt leva i flera år.
    Vilken tur då att jag inte har behövt ge honom buljong. I och med att katten är piggare behöver jag ju inte söka akut nu under påsken, utan kan kontakta djursjukhuset på en vanlig vardag.

Hur länge hade din katt de här symtomen?
  • LizzyL

Symtomen han hade kan självklart tyda på flera olika sjukdomar....eller helt enkelt bara bero på att han var uttorkad. Jag tackar för alla svar. Dock tänker jag inte hasta iväg och boka någon akut jourtid hos veterinär när han är som vanligt och jag är hemma och kan se om det blir försämringar igen.

En katt måste väl såväl som en människa kunna bli uttorkad och därmed trött och seg. Skulle jag av någon anledning ha fått i mig något som får mig att kräkas är det inte alls säkert att det skulle krävas något sjukhusbesök, men lugn och ro samt återhämtning kan ju ändå behövas.... Ett akut veterinärbesök skulle förutom att vara dyrt även vara stressande för honom. För mig räcker det nu att kontakta dem en vanlig vardag, berätta hur han har varit och höra vad de anser.

• M Hellin
    LizzyL skrev 2009-04-11 16:31:05 följande:
    Vilken tur då att jag inte har behövt ge honom buljong. I och med att katten är piggare behöver jag ju inte söka akut nu under påsken, utan kan kontakta djursjukhuset på en vanlig vardag. Hur länge hade din katt de här symtomen?
    Jag törs inte säga hur länge, men när jag insåg att det inte bara var en dålig dag hos katten, då var det akut. Katter är mästare på att dölja när de är dåliga.

Men om katten är sig själv igen ser jag ingen anledning att åka in akut.

Såklart sittar man alltid i efterhand och undrar varför man inte sett något tidigare, och beskyller sig själv för att man inte sett det i tid.

Men jag skulle gissa att min katt, gick med symptom i en månad eller kanske tillomed tre innan jag insåg att något var fel. Men de är ju sånt man ser när katten är borta, och analyserar vad man gjort för fel.

Min moster som är veterinär såg heller inget, och tycker inte jag ska anklaga mig själv.
    Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • hewa

När min ena katt hade liknande symtom fick hon diagnosen magkatarr. Hon kräktes dock oftare än bara 1 gång/dygn. Det gick över med skonkost och varsamt matande.

När den andra katten var hängig och kräktes åkte vi in även den gången. Hon undersöktes och njurarna kollades med blodprov men där var inga problem. Vi fick rådet att åka hem och avvakta. Samma kväll kräktes hon upp lite julgransglitter och mådde finemang efter det!

Symtomen kan med andra ord bero på många olika saker. När nu katten verkar må bättre kan du säkert avvakta och ta den på allmän hälsokontroll efter helgen. Det kan ju ha varit något tillfälligt och harmlöst men eftersom tex njurarna kan ge liknande symtom är det bra att kolla för säkerhets skull.

• LizzyL

M Hellin skrev 2009-04-11 16:55:16 följande:

Jag törs inte säga hur länge, men när jag insåg att det inte bara var en dålig dag hos katten, då var det akut. Katter är mästare på att dölja när de är dåliga. Men om katten är sig själv igen ser jag ingen anledning att åka in akut. Såklart sittar man alltid i efterhand och undrar varför man inte sett något tidigare, och beskyller sig själv för att man inte sett det i tid. Men jag skulle gissa att min katt, gick med symptom i en månad eller kanske tillomed tre innan jag insåg att något var fel. Men de är ju sånt man ser när katten är borta, och analyserar vad man gjort för fel. Min moster som är veterinär såg heller inget, och tycker inte jag ska anklaga mig själv.
    Tycker inte heller att du ska anklaga dig själv. Det är så svårt och vi vill våra älsklingar så väl.

Jag kan anklaga mig själv för att jag inte var hemma när min förra katt insjuknade. Jobbade nätter 7 mil bort, så jag vet inte hur länge han hade plågats då jag varit borta i ungefär 14 timmar. På kvällen innan jag åkte hade han varit helt normal. Han hade fått propp i ryggraden så att bakbenen bara släpade efter honom, troligtvis även propp i lungan eftersom han hade så svårt att andas. Var en chock att komma hem och hitta honom i det skicket, läskigt jamande, med hängande bakben, andningssvårigheter och med bajs i pälsen. Jag hade ju sett fram emot flera nätters ledighet och mer tid med honom. En vecka senare skulle jag börja på ett jobb i min hemstad som bara innebar dag- och kvällsturer.

Orkade inte köra in till djursjukhuset efter ett så långt arbetspass att mamma fick komma och skjutsa in mig för att få honom avlivad. I över nio år hade han varit min livskamrat, jag ville och hade räknat med att ha honom kvar mycket längre. Min livssituation skulle ju lugna ner sig och precis då händer detta. Jag fick försäkrat att propparna inte berodde på hur jag tagit hand om honom, att jag inte kunnat göra något annorlunda, utan att detta händer vissa katter. Några veckor eller nån månad innan hade han haltat lite på ett bakben och jag trodde att han hade hoppat ner från något lite snett och stött till det (han var endast innekatt), jag observerade honom, ringde även djursjukhuset har jag för mig (har alltid ringt så fort jag känt oro för något). Jag kände igenom benet utan att hitta något som tydde på en allvarligare skada, bara lite ömhet och han slutade snart att halta. Så här nu i efterhand går det ju att tro att det varit någon liten propp även där som fastnat och sedan släppte. Om vi hade åkt in med honom då tror jag inte att de hade misstänkt en propp eftersom det inte fanns något annat som tydde på det och eftersom haltandet gick över, men det är ändå lätt att känna att jag skulle gjort mer just då. Upplever den här händelsen som plågsam även fast det var över två år sedan det hände.

Kommer nog aldrig att ha en lika underbar katt som honom igen....han var verkligen speciell och mitt allt. Trodde inte att jag skulle kunna tycka om andra katter och absolut inte någon som var svart/vit och hade liknande mönster som Sotis. Nu sitter jag här med två andra svart/vita katter, de kan inte mätas med Sotis men de är speciella på sina egna vis och jag tycker mycket om dem också. Jag koncentrerar mig nu på vilken fin katt Sotis var och alla de år vi fick tillsammans, att han verkligen gillade sin matte. Den starka och känslomässiga saknaden efter honom kan fortfarande ploppa upp om jag ser en bild av honom, eller som nu när jag började tänka och skriver om honom. Det som hände när han slutligen fick somna in försöker jag att inte tänka så mycket på, eftersom det gör mig så ledsen. Minnet av honom blir inte bättre för att jag sitter här och anklagar mig själv för att jag var borta för mycket och allt annat som går att anklaga sig själv för.
  • LizzyL
    hewa skrev 2009-04-11 17:05:19 följande:
    När min ena katt hade liknande symtom fick hon diagnosen magkatarr. Hon kräktes dock oftare än bara 1 gång/dygn. Det gick över med skonkost och varsamt matande. När den andra katten var hängig och kräktes åkte vi in även den gången. Hon undersöktes och njurarna kollades med blodprov men där var inga problem. Vi fick rådet att åka hem och avvakta. Samma kväll kräktes hon upp lite julgransglitter och mådde finemang efter det! Symtomen kan med andra ord bero på många olika saker. När nu katten verkar må bättre kan du säkert avvakta och ta den på allmän hälsokontroll efter helgen. Det kan ju ha varit något tillfälligt och harmlöst men eftersom tex njurarna kan ge liknande symtom är det bra att kolla för säkerhets skull.
    Ja, det har du rätt i att det kan vara bra att kolla upp för säkerhets skull. Då kan jag samtidigt se till att få honom vägd igen.
Svar på tråden Katten mår inte helt bra