• Pussgurkan

Skorv bakom örat...?

Hej!

Min son har skorv (??) bakom örat som vätskar sig rejält och blöder. Jag torkar rent med alsolsprit. Det liknar iallafall skorv men är relativt lätt att få bort. Kvar är öppna ytor som vätskar sig...

Tacksam för alla tips och förlslag på lösningar!!

/Vilse i pannkakan

• Svar på tråden Skorv bakom örat...?
  • paloma84

Hmm.. Känner inte igen detta!
    Vår dotter hade ibland lite kladd bakom örat, som var då mjölk som runnit dit och torkat (luktade illa) som jag bara tog bort med vatten.

Men tror du att det är bra att använda alsolsprit på en sådan liten... Är inte säker på det. Alsolsprit tar bort bakterier och torkar ut, och om det är ett öppet sår så vätskar det sig så det ska läka och om man torkar igen.. så fortätter bara processen.

• paloma84

Jo, så ville du ha tips =)

Jag skulle bara använda vatten och vanlig babyolja, för att tvätta rent och kolla om det blir bättre.

• Mimmi 70

Min dotter har samma problem, har haft från och till sen hon va liten.Hon är nu 10.
    Det är någon form av eksem, och jag smörjer med Mildosin salva.

• supersötasilversara

Tror inte heller att alosolsprit är så bra. Vår son har liknande (har även haft på kinder, på öronen, i pannan) och enligt läkaren är det obalans i fettproduktionen = torr hud. Så vi smörjer med miniderm eller oftast med acos rödvita hudkräm som är 40%-ig. Detta gör vi minst 2ggr/dag och ska snart dra ner på det så hans hud kommer i balans.

• EllieMay

Alltså är det skorv ska du ju inte använda sprit, du ska ta en bommulstuss dränkt med barnolja och massera försigtigt en gång om dagen. Då lossnar det sakta men säkert och man blir av med det. Att använda sprit är inte att rekomendera, då blir problemen ännu värre och om det nu blöder lär det ju svida.

Malachim
  • Helle76

Det låter som det jag hade när jag var liten. Det var eksem och oftast så är man där som barn och river så det blir inflammerat.

Svar på tråden Skorv bakom örat...?