• heter

När äl om man tar Primolut

Vad jag har fattat så påverkar inte Primolut ägglossningen men hur fungerar det med äl?

Jag borde ha haft ägglossning ungefär samtidigt som jag hade Primolut-mensen, hur går det ihop?

När ska jag börja testa för äl efter Primolut-mensen? Kan den i princip komma samtidigt som mensen? Om menscykeln hade varit ostörd så hade den kommit ungefär då.

• Svar på tråden När äl om man tar Primolut
  • Dollars matte

Varför tar du Primolut om du vet när du har ägglossning?

Primolut och liknande preparat "nollställer" menscykeln. Innehållet efterliknar kroppens egna progesteron, dvs det hormon som bildas i kroppen efter ägglossning och lurar därför kroppen till att tro att den precis har ägglossat för att sätta igång processen med blödningen. Skulle du ha haft äl någon gång under den tiden så har den alltså skjutits upp.
    Cykeln har startats om, första dagen på Primolut-mensen räknas som dag 1. När du ska börja äl-testa beror därför på hur långa cykler du brukar ha. Vet du hur långt du brukar ha från äl fram till mens (lutealfas)? Äl brukar ju inträffa vanligast ca 12-16 dagar före nästa blödning, så är du regelbunden kan du i så fall börja testa kanske 18 dagar innan för att vara på den säkra sidan.

Internet är roligare än text-tv
  • heter

Jag fick Primolut av min gyn för att jag har sparsamma blödningar på 45 dagars mellanrum. Hon trodde väl att menscykeln skulle bli kortare i framtiden av den eller nåt. Jag vet inte. Men jag får väl köpa ett gäng tester och testa varje dag ett tag tills jag hittar äl.

I vanliga fall har jag haft äl ca 4 veckor efter mens och mens 16 dagar efter äl. Nu vet jag inte alls hur det blir och om det har ändrats eller inte.

• Dollars matte

Ok, ja då kan det vara befogat. Är det konstaterat att du har äl eller har du bara äl-testat själv?

Lutealfasen ska vara densamma så du bör ha 16 dagar där nu också i så fall. Men har du bara tagit en enda kur med Primolut så skulle inte jag räkna med att något har ändrats. Om man ska korta ner menscykeln permanent så behöver man ofta ta flera kurer på raken för att försöka lura in kroppen i den rytmen, men inte heller det funkar alltid. Men man kan aldrig vara säker, kanske har du tur och det funkar för dig!
    Så ja, det är väl bara att ha tålamod och testa testa testa

• heter

Jag har bara testat själv hemma och fått utslag varje månad. Ibland har jag fått utslag flera dagar i rad. Hon misstänkte pco och jag ska tillbaka om en månad. Det konstiga är att jag aldrig har haft pco förut och jag är ändå långt över 30 år nu. Jag undrar om man kan få pco på äldre dagar eller om det där förbannade p-pillret Yasmin gav mig pco. När jag var utan p-piller för drygt 10 år sen så funkade kroppen som den skulle.

Jag läste nyligen i AB tror jag att p-piller kan ge cystor på äggstockarna och undrar om det är det som jag har fått. Vet du något om det?

• Dollars matte

Pco föds man med och har det hela livet, däremot kan symptomen variera och förändras med tiden. Det behöver inte alltid orsaka några problem, många vet inte ens om att de har pco.
    Har du gjort vul och tagit blodprover? Om inte så se till att få göra det nästa gång du ska dit. Det finns ju flera andra orsaker än pco till att mensen krånglar.

Jag har inte läst vad AB skrev, vilken sorts cystor det handlade om. Ibland kan ju saker vinklas åt helt fel håll... (om du med AB menar Aftonbladet?)
    Cystor på äggstockarna brukar oftast göra ont och de brukar väl stöka till menscykeln rätt ordentligt, om jag har förstått det rätt. Men jag vet inte helt säkert eftersom jag inte har drabbats av dessa.

• heter

Hon gjorde vul två gånger på 10 dagar och blodprov.

Blodproverna kan ha visat på pco men hon var inte säker utan ville vänta 2 månader innan hon bestämde sig. Sammanslaget såg de bra ut men inte när hon tittade på resultaten ett och ett, sa hon.

På äggstockarna såg hon något, cystor antar jag, som hon inte riktigt visste vad det var. Ännu en orsak att hon ville vänta innan hon gav besked, för att se om de försvinner. Det såg ut som stora svarta hål ungefär, hon visade mig på skärmen.

Min slemhinna var bara 3 mm förresten, fast det var under mensen. Men det låter i minsta laget ändå tycker jag.

• Dollars matte

Slemhinna på 3 mm under mensen låter helt normalt.

Det låter lite konstigt att gyn inte kunde ge ett klart besked, kanske inte är rätt gyn att gå till då...? Men visst, är det svårbedömt är det ju bra att hon ville titta igen. Men verkar hon tveksam och inte riktigt veta även nästa gång så ska du kanske söka dig till någon annan som har bättre koll.
    Satt de där "hålen" på rad som ett pärlband? Det är i så fall klassiska pco-äggstockar och "hålen" är då troligtvis ovariecystor, dvs helt vanliga äggblåsor. Men det behöver inte innebära problem, så länge en av dem orkar växa och bli dominerande nog för att släppa ägg.

Hoppas att du får bättre svar hos gyn nästa gång!

• heter

Jag tror att hon är bra för hon var väldigt noga och tog sig tid att tänka och fråga. Jag tror att pga att jag var där under mensen så blev det mer svårbedömt. Och jag kanske inte hade klassiska pco-symptom eftersom att hon var lite osäker? Hon vill ju vänta 2 månader och se om det försvann och mensen rättade till sig. Men om jag inte får något bra svar nästa gång så ska jag absolut söka mig vidare.

Hålen för mig som inte är van att titta på sånt såg ut som stora hål på kanske 2-3 cm och jag såg ett par stycken. Men vad vet jag, jag kan vara helt ute och cykla.

Svar på tråden När äl om man tar Primolut