• maica75

Vad är skaljacka och när ska barn ha den?

Jag har inte så mycket erfarenhet om barnkläder (jag kom från ett annat land där det är varmt och soligt året runt:D ) och därför undrar jag om denna typ av jacka. Nu är våren här och det är många som fortfarande köper dom. När ska barn använda såna? Hur kallt ska vädret vara så att det går att ha sån jackan utan att de fryser eller har det för varmt?

Kanske den är en löjlig fråga men jag hoppas att få svar :)

• Svar på tråden Vad är skaljacka och när ska barn ha den?
  • EMO 979

En skaljacka är en vatten och vindtät ofodrad eller väldigt lätt fodrad jacka som man har som yttersta lagret...man kan använda den från tidig vår till sen höst...på vissa ställen även under vintern...då det är kallt har man typ en vindtät fleece under eller vanlig fleece+ vanliga kläder oxå...på senvår,sommar och tidig höst då det är varmare räcker det ju att ha den jackan utan mer jackor under....

• maica75

Tack! Så det betyder att man kan även ha den på sommaren när det är lite kyligt på kvällar, och utan någon extra varma jackor under?

Då ska jag köpa en sån till min son :)

• MammaTillDomFinaste

ja precis, det kan du. Jag har en sån åt min dotter nu och när det är lite kallar (+5 till -5) så har hon en stickad tröja under :) Perfekt! Lager på lager är bäst, dså kan man ta av lite om det behövs. :)

• maddan86

alltså jag kollade på sånna på polarn och pyret där dom kostade nästan 700!!!!!! men tänkte jag sätter ju inte ut min 8 månaders i regnet såå nej jag behövde ingen sån däremot köpte jag en vindtät fleece där den är suuper lagom varm nu

• 2 små prinsessor
    maddan86 skrev 2009-04-12 23:10:41 följande:
    alltså jag kollade på sånna på polarn och pyret där dom kostade nästan 700!!!!!! men tänkte jag sätter ju inte ut min 8 månaders i regnet såå nej jag behövde ingen sån däremot köpte jag en vindtät fleece där den är suuper lagom varm nu
    Ett tips är ju annars Lindex variant, Fix, som liknar po.ps.
  • maica75
    maddan86 skrev 2009-04-12 23:10:41 följande:
    Jaha har man den bara om man går ut i regnet? Då behöver vi inte köpa heller eftersom vi inte går ut när det regnar.
  • EMO 979
    maica75 skrev 2009-04-13 09:53:13 följande:
    Jaha har man den bara om man går ut i regnet? Då behöver vi inte köpa heller eftersom vi inte går ut när det regnar.
    Nä..man har den inte bara i regn..använder den i alla väder ...förutom mitt i sommarvärmen...men de brukar vara så pass vattentäta att man kan använda dem istället för regnjacka
  • Wilmis07

Jag hade inte heller köpt en skaljacka till ett barn som är yngre än 1 år,men sen är dom bra tycker jag. Köper man ett set som är vattentät och andas så slipper man ju köpa tex galonkläder. Jag har både skaljacka och skalbyxor till min dotter på 1,5 år,är kanon. Används nu utan fleece under,men tidig vår och höst med fleece under.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
Svar på tråden Vad är skaljacka och när ska barn ha den?