Inlägg från: BlommyNess12 |Visa alla inlägg
  • BlommyNess12

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Näe jag håller med dig TS. Sonen här hemma sätter vi oftast bara ner på golvet. Han är sex månader nu så nu har han börjat lära sig att klättra ner från sätet också.. Det är irriterande!!
    Fattar inte varför andra människor ska lägga sig i ens val!
    Vadå om det nu var så viktigt med bilbarnstol så hade väl det följt med ungen ut när man födde!!

gggrrrrrr!

• BlommyNess12
    Snooze skrev 2009-04-11 22:15:25 följande:
    Jag tillhör den kategorin förälder som inte vill ha ungar i knät när vi åker bil (spyrisken vid ev. åksjuka...) så vi har gjort egna bilbarnstolar...Vi har tagit gamla pottor (köpt begagnade billigt, fått eller hittat) å så har vi spänt fast ungarna på dom med ett spännband. Då blir det billigt samt att ungarna inte klättrar hit å dit i bilen utan sitter där vi satt dom....
    fan vad bra! Måste testa det!!
  • BlommyNess12

Jag fattar inte varför alla är så upprörda i tråden.
    Och inte heller detta med att det skulle vara nåt skämt. Jag är iallafall helt allvarlig.

• BlommyNess12

Men du ts, jag kom på! Du kanske kan spänna fast honom på taket då? Lägg honom i nån gammal pulka, ta nån filt och linda in honom så han inte blir så kall. Kanske en skoterhjälm med visir så det inte blir så blåsigt i ansiktet. Sen tar du spännband och spänner fast pulkan på taket?

Det borde ju bli enkelt och bra!

• BlommyNess12
    Frostkristall skrev 2009-04-11 23:52:30 följande:
    Som sagt, som i alla andra trådar på fl så byter vi erfarenheter och ger varandra tips. Man vill ju få vardagen att flyta på så smidigt som möjligt och att alla (föräldrarna) är nöjda och utvilade med mera ork för stora prövningar som man möter dagligen, som t.ex. vilken sorts pålägg man ska välja den här gången? Vilken alkohol är mest ekonomisk och ger bäst effekt? räcker cigaretterna resten av dagen eller måste det inhandlas mer?
    Ja jag vet väl vad poängen med fl är, men vissa här verkar ju på allvar tro att barn måste sitta i bilbarnstolar! Det är ungefär lika korkat som att tro att barn faktiskt behöver ammas mer än 1 gg per dygn. Resten av dygnet får han dricka coca-cola. Vafan funkar det i afrika så funkar det ju här också.
  • BlommyNess12

Dompans mamma skrev 2009-04-12 00:19:32 följande:

Svar, ja, oansvaright är det.och du borde nog läsa på lite...Citat från dig:Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.En bilbarnstol är INTE till för att undvika att krockaa som du verkar tro, utan är till för att OM ni krockar så har din son större chans att överleva.Det finns inga barn i livet i dag som suttit utan stol, bälte m.m, men många barn som överlevt krockar då de haft en BILBARNSTOL att sitta i.Jag tycker att ni är fruktansvärt egoistiska, är inte sonen värd mer än några hundra?! Ni vet att man kan få hyra stol billigt?!?! Köpa begagnat m.m. Bättre med en rishög än ingen hög alls!Ni är medvetna att om ni även krockar eller stannar hastigt i låg fart medför detta livsfara för ditt barn? Och vet du vad som händer med din son om han sitter i ditt knä vid en krock? Han blir till en sörja i ditt knä!En fråga, varför skyddar du dig i bilen och har bälte då sonen inte sitter säkert, En ansvarsfull förälder brukar alltid sätta barnet i första hand, inte tvärt om!Finns en sida på nätet, riktigt hemsk! (En vän visade mig den för några år sen, minns inte vad den hette och vet inte om den finns kvar) Det finns bilder på förolyckade barn och vuxna, även en där mamman haft barnet i knät. Man ser inte att det varit ett barn, Bara en gegga. Tänkvärt!
    Jag ser att du skrivit något men läser bara "bla bla bla"...
  • BlommyNess12
    coolmojje skrev 2009-04-12 00:37:04 följande:
    ja fruktansvärt oansvaring. OM ni krockar kan jag garantaera dig att din son blir inte lika söt å fin om han sitter i ditt knä. du vet vid en krock eller liknade så väger din son som en elefant å kanske inte 10 kg som han väger annars. å du har inte ens chans att hålla i honom..å skydda honom. så tänk om igen. din son är väl värd mer än några hundrar lappar? jag kan hålla med dig att bilbarnstolar e onödigt dyra, å kanske har du dåligt med pengar det brukar alla småbarns familjer har. det har jag i allfall. men jag skulle absoulte lägga några hundrar på en bilbarnstol te min son. så jag inte förlora honom pga jag var för snål för att skydda min son.. tänk om igen. vad e din son värd.??????
    Vafan ORKA moraltanter..
  • BlommyNess12
    ummAmira skrev 2009-04-12 00:58:42 följande:
    Men fy hur kan ni resonera så?När det gäller liv eller död är väl säkerhet något som går före pengar..eller är sonens säkerhet för dyr på 1300kr kanske? Och för er som är världens bästa bilförare som kan se in i framtiden att ni aldrig kommer krocka så finns det andra bilförare som kan köra rattfulla.Vi köpe både stol som hon kan ha fr 0-9 månader och sen den man har fr 1 år till 4 år.
    Jag har inte 1300 kronor. Vad ska jag göra då? Soc vägrar ge mig mer pengar eftersom jag vägrar söka jobb, men vafan jag vill ju inte jobba! Jag har inte råd!
    Alla är inte rika, och jag tycker ni ska sluta klanka ner på TS!
  • BlommyNess12
    ummAmira skrev 2009-04-12 01:05:39 följande:
    Nej skulle man göra det skulle man vara rädd att gå ut och hämta posten för kanske ett flygplan kraschar på mig. Nej med säkerhet först menar jag att barnen kommer i första hand och kan man minska risken för att ens barn skulle dö i en bilkrasch så gör man väl det.Ser inte ett argument som håller mot bilbarnstol..
    Äh jag kan ju inte hålla på och lägga alla pengar på ungen bara för att jag fått barn eller?!
  • BlommyNess12
    ummAmira skrev 2009-04-12 01:07:10 följande:
    Om du går på soc måste du ju gå på jobbsökar kurs..gör du det och söker ditt bästa kommer du finna ett jobb som ger mat på bordet och tak över huvudet som du kan känna att du själv ger ditt barn. Har du inte råd med stol kanske du ska säla bilen om du inte har ett jobb att åka till..bara ett tips..
    Kan ju inte sälja bilen, det är min sambo som äger den!

Men fattar du inte? Jag VILL inte jobba!
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!