Bilbarnstol - så jävla onödigt!
Tråden ligger i sandlådan, där man skämtar om det mesta.. så detta är, får jag hoppas, ännu en sådan tråd.
Vision400 skrev 2009-04-13 20:03:07 följande:
Har bara läst TS. Skulle aldrig köra bil med mitt barn om barnet inte satt i bilstol. Möjligtvis om det brann i knutarna eller man skulle till akuten eller ngt sådant livshotande, men aldrig annars. Tycker det är fruktansvärt oansvarigt att inte ha barnstol. Det måste väl finnas någon anledning till att det finns en lag på området? Om man krockar med bilen och barnet är så pass litet att bältet sitter för högt upp (dvs vid halsen på ett obehagligt sätt) och man tvärstannar, då låser bältet sig vilket kan resultera i att ett barn kan strypas, samt få kraftiga nackskador. Att barnstolarna för småbarn är bakåtvända är just för att de inte ska flyga genom bilen vid en ev krock. Min pappa jobbar på området, och jag har sett en del informationsvideos när de testat med bla barn utan bilstol. Och det var ingen fin syn alls. Det ärrade mig totalt för all framtid och jag är otroligt medveten om hur viktig en barnstol är i en bil. Visst är det viktigt att ha en säker bil rent generellt, MEN det är väl självklart att ens barn ska sitta i bilstol?! Vem vill chansa när det gäller sina barn!?