Inlägg från: Koloratur |Visa alla inlägg
  • Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

gullsvans skrev 2009-04-14 14:58:32 följande:
    Lite fakta mitt uppe i allt...har ni koll om polisen i det län ni bor har barnbilstolar?Här i Vänersborg å omnejd,,har dom det inte,,självaste "LAGEN" har inte barnbilstolar..det är faktiskt skrämmande.
    ehrm... vi har inte alls koll på polisen, de har koll på oss *skrattar nervöst*
  • Koloratur

En tjej 82 skrev 2009-04-14 16:32:39 följande:

Koloratur:Jag har inte läst alla inlägg men jag tror att de flesta är eniga i att bilbarnstol är absolut nödvändigt. Vill dela med mig av två händelser från min sambo som är polis.Tidigt förra våren var min sambo först på plats vid en singelolycka. Bilen var totalkvaddad och kvinnan på förarsätet var död redan när han kom. Räddningstjänsten kom till platsen och började såga upp taket. Min sambo gick omkring på åkern och började samla ihop plåtdelar och sådant (alls ska med in på analys). Då ser han en uppochnervänd bilbarnstol. Det vänder sig i magen på honom för han misstänker ju vad han ska hitta. Försiktigt med foten vänder han stolen och babyn börjar gallskrika. Inte en skråma! Bilbarnstolen hade vid kollisionen skyddat babyn från alla skador, även om den färdats flera meter genom luften. Nu i påskhelgen var han på en annan olycka. De två barnen hade suttit obältade på golvet i framsätet. De hade fortfarande kramat varandra när räddningstjänsten sågade upp bilen. En syn han aldrig kommer glömma. Hade de suttit i baksätet, bältade och bakåtvända (den ena var bara 1 år) hade de överlevt.Lycka till med din baby och hoppas allt går bra. Men snälla, kör inte ansvarslöst och för fort. Jag och min baby är också ute på vägarna. Och fastän jag gör allt för att han ska sitta säkert i framtiden är jag ju inte ensam i trafiken. Och om du orsakar en olycka så det händer min son något... Ja, då kan jag inte svara för vad jag gör.
    * Jag skaffar genast skottsäker väst, livvakt och skills på shotgun *
    DET ÄR EN SKÄMTTRÅD MÄNNISKA!
  • Koloratur
    Eliva skrev 2009-04-14 17:08:27 följande:
    Nu får ni kalla mig för moraltant och tråkmåns. Det tar jag. Men; har ni inget bättre att skoja om än hur barn skadas i trafiken? Jag tycker faktiskt att det är ganska osmakligt. Förhoppningsvis fattar de flesta att ni är ironiska och inte menar allvar men man har väl många gånger sett på FL att det finns folk som tar de mest uppenbara skämt på allvar? Tänk bara ifall om ni med era skämt övertygar en enda människa om att det är ok att skippa bilbarnstolen? Jag kan ta skämt och jag kan ta ironi. Men att skämta om något som kan missuppfattas och resultera i att barn skadas är inte kul någonstans.
    Ja, du tar ju detta på allvar så nog har vi stött på sådana typer också. Och om folk bara kunde lära sig läsa kategorierna så skulle denna tråd slippa trådsabbare.
  • Koloratur
    mysigamamma75 skrev 2009-04-14 18:23:03 följande:
    Jag tycker har ni råd med bil då har ni råd att låta ert barn sitta säkert. Jag skulle aldrig låta mitt barn sitta utan stol. Har man inte råd att köpa så kan man hyra en. Jag har själv åkt av med bilen o tack vara stolen så klara han sig, tänk på det nästa gång.
    "Jag tycker har ni råd" är nog fel ordföljd. Det ska nog vara "jag tycker ni har råd" och självklart har vi råd med bil, man prioriterar ju vart pengarna ska gå! Ungen kommer ju ha mycket mera glädje av en bil som kan gå i arv till och med än av en plastbeklädd frigolitbit med tyg över!
  • Koloratur

älskade hugo skrev 2009-04-14 19:40:47 följande:

ja kan bli så förbannd på mäniskor som resonerar på de sättet att "vi har inte bil banrstol" men man kan ju fråga sig varför de finns bilbarnstol o ´varför de finn lag på att man ska ha de. för att de e för barnent bästa o varaför inte undvik aom nu man krockar att minks risken att barnen dör elletr bli skadat genom att ha de?nä då finns de fortafande mäniskor som åker utan även vid 2009 o dess erfarenhet att ed e ett MÅSTYe med blibarnstol.. *arg*
    menn dett e ju int bevissat at bil barn stollar minska riscken förr å kroka så vrför ska man legga sej i en sån sak??
  • Koloratur
    mysigamamma75 skrev 2009-04-14 19:41:15 följande:
    Du med din silvertejp. Ja den är bra till mycket. Fast det är ju upp till var o en. Tänk om ni skulle vara med i en bilolycka ni skulle klara er men inte erat barn skulle du vilja leva med det???????????????
    Inte vilja direkt, men överleva skulle man ju.
  • Koloratur
    Mumsan88 skrev 2009-04-14 19:43:41 följande:
    Det finns ju en anledning till att man har bilstol.. Kanske för att det forskats på att barnet klarar sig bäst vid en kollision om det sitter i en stol.. Men vill du att din unge ska flyga igenom rutan och dö eller få skador som hade kunnat undvikits med en bilstol så är ju det ditt val.. Men då borde du kanske inte ha barn..
    Men den forskningen är ju bara strunt. Man gör inte krocktest med levande barn, så hur ska man egentligen kunna veta hur bra ett LEVANDE barn klarar sig i en krock? Barn som överlevt krockar har ju inte alltid haft stol ju!
  • Koloratur
    Tequeida86 skrev 2009-04-14 19:44:01 följande:
    Det här var antagligen det dummaste jag har läst nånsin,jag se mej berättigat att ha åsikter utan att ha läst igenom tråden.bara TS inlägg.Jag tror faktiskt det här var det värsta jag har hört,hur kan man göra så där mot sitt barn?hur är man funtad då,det finns inga ursäkter för att inte använda bilbarnstol,bara din egen jävla dummhet...,tyvärr...har man inte råd med en bilbarnstol borde man inte ha råd med en bil och föresten är det LAG på att ha bilbarnstol i sverige så alltså bryter du mot lagen varje gång du sätter dej i bilen,hade ajg vart en anhörig eller vän eller ens sett dej i bilen med barnet icke fastspänt hade jag inte tvekat en sekund med att anmäla dej,hoppas du blir stoppad av polisen och hoppas du blir av med vårdnaden om ditt barn innan barnet råkar illa ut.du är ju fan en fara för ditt eget barn...suck...
    Men tror du att jag KÖPER min bil?? är du galen, lägga ut så mycket onödigt med pengar! Nä, jag brukar "hitta" bilar på ödsliga järnvägsparkeringar och andra skuggiga ställen.... min dumhet avgör väl inte hur bra förare jag är?? och jag är jättebra, krockar endast en gång i veckan och då är det oftast bara en liten volt eller två :)
  • Koloratur
    fotbollsfru skrev 2009-04-14 19:54:42 följande:
    STORT tack till koloratur! Idag har du förlängt mitt liv med ca. 10 år...
    låter finfint! och kör du utan bilbälte och med förbundna ögon förlänger du ditt liv tio år till... lite spänning höjer ju pulsen som bekant, och höjd puls=bättre kondis=leva längre! :)
  • Koloratur

Trailer T skrev 2009-04-14 19:55:46 följande:

Jag har hört att barn som sitter i bilbarnstol blir homosexuella och det vill man ju inte
    Nej, det är klart... men homosexuella par adopterar/skaffar ju inte barn lika ofta som heteropar. Så man behöver ju inte lägga ut pengar på nya bilbarnstolar! :)
  • Koloratur
    Partysoda skrev 2009-04-14 20:44:35 följande:
    Jag skulle ju personligen använda bilbarnstol - inte fan går jag och kånkar runt på en unge i nio månader, kräks, får åderbråck och uttännjd hud på magen för resten av mitt liv och sedan riskerar att mitt barn dör på ett så onödigt sätt som i en bilolycka. Det kan ju hända ändå, men risken är inte lika stor om man antar säkehetsåtgärder. En bilbarnstol funkar ju som en cykelhjälm = mindre risk för allvarliga skador om du använder en. Om man väljer att tro att all denna forskning bara är bluff och båg - fine by me. Mitt barn skall ändå inte sitta i din bil.Å andra sidan bor jag på landet där folk krockar med älgar och rådjur var och varannan dag - om de inte glider av vägen på grund av dålig väghållning förstås - bilolyckor som ingen egentligen kan rå för oavsett hur bra/försiktig/van trafikant du är. Man kanske blir onödigt försiktig under dessa omständigheter, vad vet jag?Att det sedan råkar vara lag på att använda bilbarnstol gör ju beslutet ännu lättare
    Det är gott om älg på det här landet också :) du säger att en bilstol funkar som en cykelhjälm... och det ser jag ju hur bra cykelhjälmar håller! tappar man dem i backen så POFF - en redig spricka... nä, tacka vet jag kepsar!
  • Koloratur
    Tequeida86 skrev 2009-04-15 22:21:51 följande:
    förstår inte hur man kan skämta om en sån här grej bara,inte direkt kul...händer nog varje dag att barn dör pga att dem inte sitter fastspända eller i rätt skydd...tycker inte det är ett ämne o skämta om...vad är ni för människor egentligen...
    Vi har två ben, hår på huvudet och en mun strax nedanför näsan!
  • Koloratur
    Sötnosarna skrev 2009-04-17 16:55:48 följande:
    Det var det mest oansvariga jag hört. Vad händer om ni krockar tror du??? Jag finner inga ord, du kan ju inte vara rädd om ditt barn!!!
    jag vet ju vad som händer om vi krockar... lacken repad och det blir bilen på verkstad så man får köra traktorn ett tag :(
  • Koloratur
    Sötnosarna skrev 2009-04-18 19:53:35 följande:
    Jag hoppas verkligen du skämtar!!!!! Så idiotiskt att inte ha en bilbarnstol. Har man inte råd att köpa en då ska man inte ha barn, för det är ju massa saker som barn behöver som kostar pengar. Tur att du inte har krockat!!!
    Det har hon, med sina tidigare barn....
  • Koloratur

kalmar brud skrev 2009-04-19 08:33:42 följande:

Det borde vara böter på dom som inte har barn till att sitta rätt i bilen. Babyskydd och sen bakåtvänd bilstol till 4-5 års ålder och sen frmåtvänd till ca 10 års ålder. FAN, tycker det är självklart att man ska ha barn i bilstolar.
    Självklart och självklart, det är ju upp till varje förälder hur de vill göra. Vi som inte har stol gnäller ju inte på er som tydligen har det. Vad är problemet? Det ÄR inte säkrare att åka med bilbarnstol!
  • Koloratur

kalmar brud skrev 2009-04-19 08:41:25 följande:

Det finns ju mycket anledningar till varför man använder bilstol till barnen. Dels för att dom sitter säkrare. Dom sitter skönare. Bruten nacke vid krock? Det vill jag inte ge mina barn. Har ni erat barn i knät när ni kör så får ju barnet din/er tyngd över sig så du/ni mosar han när ni kör.
    Men de sitter ju (vetenskapligt bevisat) inte säkrare i stol. Så varför lägga ut pengar på en?
  • Koloratur
    SUD skrev 2009-04-19 17:39:38 följande:
    till tokfrjant. blir endast arg på inkompetenta idioter..antar att ni e glada men har du tänkt på at alla runtomkring er inte är det!!!
    det är precis det vi har tänkt på, därför håller vi oss borta från sådana energitjuvar. Låt ungarna leka, det är vår!
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!