Inlägg från: Deer |Visa alla inlägg
  • Deer

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Vision400 skrev 2009-04-13 20:03:07 följande:
    Har bara läst TS.Skulle aldrig köra bil med mitt barn om barnet inte satt i bilstol. Möjligtvis om det brann i knutarna eller man skulle till akuten eller ngt sådant livshotande, men aldrig annars.Tycker det är fruktansvärt oansvarigt att inte ha barnstol. Det måste väl finnas någon anledning till att det finns en lag på området?Om man krockar med bilen och barnet är så pass litet att bältet sitter för högt upp (dvs vid halsen på ett obehagligt sätt) och man tvärstannar, då låser bältet sig vilket kan resultera i att ett barn kan strypas, samt få kraftiga nackskador.Att barnstolarna för småbarn är bakåtvända är just för att de inte ska flyga genom bilen vid en ev krock.Min pappa jobbar på området, och jag har sett en del informationsvideos när de testat med bla barn utan bilstol. Och det var ingen fin syn alls. Det ärrade mig totalt för all framtid och jag är otroligt medveten om hur viktig en barnstol är i en bil.Visst är det viktigt att ha en säker bil rent generellt, MEN det är väl självklart att ens barn ska sitta i bilstol?!Vem vill chansa när det gäller sina barn!?
    Haha... *asg* Villken skämtare där (not)
    SANDLÅDAN!
  • Deer

Ok, nu måste jag också få skriva saningen.
    Naturligtvis så skulle jag ALDRIG låta mina barn åka bil utan att sitta säkert, alltså inte i en hundbur som jag själv svetsat ihop.
    Fan jag kan inte ens svetsa, min hundbur är köpt för dyra pengar ny för jag skulle aldrig andvända en begagnad.
    Jag skulle aldrig heller köpa en begagnad bilbarnstol eller ett babyskydd, tycker att har man inte råd att köpa såna viktiga saker nytt till sina barn har man inte råd att ha barn.
    Jag köper dessutom bara de bilstolar/babyskydd som är best i test hos råd och rön.
    Skulle aldig köpa något halvdant skit.
    Dessutom kör jag en av världens krocksäkraste bilar.

Så nu kan moraltanterna dra igen.....

• Deer
    Vision400 skrev 2009-04-13 20:08:33 följande:
    Vad var det för fel på mitt inlägg? Och på vilket sätt är det roligt?
    Men sandlådan är sandlådan, sen vad du hittar på övriga FL bryr jag mig inte om!
  • Deer

M Y L F skrev 2009-04-13 20:12:28 följande:

Man kanske skulle åka till sop tippen och leta upp en begagnad och kasserad stol? Den måste ju gå att fräscha upp, vad tror ni?
    (åter till skämtandet efter mitt agrritionsutbrott) Ja det var ju en ganska smart ide.
    Tror du inte varsin flyttlåda skulle kunna fungera bra det med?
  • Deer

Jag gillar det jag läste om takboxen den var så genialis (hur man nu stavar det) så jag blev alldeles till mig.
    Sen kom jag på att min bil skulle se fördjävlig ut med en sån.
    Funderar nu på om det inte skulle vara praktiskt att ha en gammal husvagn som man slänger in ungarna i när man ska någonstans.
    Då kan dom ju kissa,lagamat,leka och sova utan att vi behöver bry oss.
    Tänk vad skönt det skulle vara om man slapp höra "stanna mamma jag behöver kissa" eller "är vi inte framme snart" o.s.v

• Deer
    Galathea skrev 2009-04-13 20:19:29 följande:
    Jo tyvär så gör det ju de :/Men men det är bara bevis på att det finns helt korkade människor som helt tydligt inte bryr sig.Men detta inlägg, nu när jag hajjat ironin var faktiskt rätt bra ^^
    Hur kan du med 100% säkerhet veta att det var en seriös tråd (stort) ?
  • Deer
    Galathea skrev 2009-04-13 20:30:05 följande:
    Detta var det jag skulle säga Deer ^^
    Men då var det ju inte på FL i sandlådan som du såg det.
    Så då behöver du ju inte tro att det är så i denna sandlåda iaf.

Men jag tror helt enkelt att du bara begick ett misstag och svarade lite för snabbt.
    (SOM SÅ MÅNGA ANDRA TYDLIGEN OCKSÅ GÖR) grrrrrr!
  • Deer
    Japp, sparar på spolarvätska.
    Å ungen slapp bada när han kom hem, för inget är bättre en spolarvätska i rengöringsyfte.
    Du är ju så klipsk så att jag blir avundsjuk ju
  • Deer

idag har jag och ungarna varit ute på en miljövänlig tur.
    Spände fast dem framför en skrinda sen fick dom dra mig och matkassarna hem 5,5 km.
    Det gick inte fort, men barn som somnade fort i kväll hade jag.

Så glöm takboxar,hundburar och husvagnar och annat, detta är både miljövänligt och en bra aktivitet för aktiva barn.

• Deer
    mysigamamma75 skrev 2009-04-14 18:23:03 följande:
    Jag tycker har ni råd med bil då har ni råd att låta ert barn sitta säkert. Jag skulle aldrig låta mitt barn sitta utan stol. Har man inte råd att köpa så kan man hyra en. Jag har själv åkt av med bilen o tack vara stolen så klara han sig, tänk på det nästa gång.
    SANDLÅDAN!
  • Deer
    Perry the Platypus skrev 2009-04-14 19:49:39 följande:
    Själv tycker jag att det är enklasre att ha sonen i knät när jag kör. På så sätt slipper jag både att köpa bilbarnstol och ha någon som håller koll på vägen när jag sminkar mig i backspegeln. Kommer vi över på fel sida av vägen så brukar han börja skrika så vi hinner svänga tillbaka..
    *asg* håller på att trilla av stolen nu!!!
  • Deer
    HannaNord skrev 2009-04-14 19:52:02 följande:
    Oj, detta måste vara en skämttråd som hamnat fel.
    Eller så är det du som hamnat fel, med många andra.
    För enligt min dator ligger denna tråd i SANDLÅDAN.
    Hur är det i din dator?
  • Deer
    mysigamamma75 skrev 2009-04-14 20:07:49 följande:
    Det stog i Expressen i går om en 2-åring som klara en krock på grund av att han satt i bilbarnstol. Läs tidiningarna. Själv åker jag på att köpa en ny eftersom min son satt i den när vi åkte av.
    Fast du kan ju ta vara på alla de fantastiska tips som finns i denna tråd så slipper du köpa en ny.
    Några ex: köra ungen i takbox, husvagn,hundbur. eller varför inte det miljövänliga alternativet, låt ungen dra omkring dig i en skrinda.

lycka till!

• Deer
    fotbollsfru skrev 2009-04-14 20:16:39 följande:
    Är bara SÅÅÅ nöjd!! Har precis fått till en sandkaka i form av en bilbarnstol! Lätt var det INTE...
    Bra då kan du krocktesta den och se om den håller eller om det är så att barnbilstolar igentligen bara är skit och våra metoder är mycket säkrare
  • Deer
    Hikaru skrev 2009-04-14 20:23:34 följande:
    äsch, räcker med att ta med både den och en rulle silvertejp till ett stup. Sen är det bara att se vad som är helt efter fallet. Stolen eller tejpen. 
    Jag håller nog på att silvertejpen är bättre än bilstolen.
  • Deer
    snickarbyxa skrev 2009-04-14 20:54:51 följande:
    Vi har en liten kattbur som vår lilla Carl-Philip får åka i,behövs inget bälte där inte.Buren är så praktisk och bra så han får faktiskt sitta där mestadels av tiden där.Skönt tycker vi,då vet man var man har honom.Så kattbur är min rekomendation.
    Hehe, dessutom är en sån lätt att bära med sig, då slipper man ju köpa någon dyr jävla barn vagn.
    Fy fan så smart av er.
    *springer fort ner i källaren och tar upp kattburen*
  • Deer
    snickarbyxa skrev 2009-04-14 21:00:09 följande:
    Vi tycker kattburen är lite skrymmande så vi läggen kattburen innehållndes Carl-Philip i källaren när vi inte färdas med bilen.Du må tro att vi glömt bort honom där ett par gg *rodnar*.Tur att man är utbildat i HLR!
    Ja sånna utbildningar har jag gått men aldrig vetat vad man ska ha det till.
  • Deer
    Kaxmaja skrev 2009-04-14 21:15:32 följande:
    Ahh men jag tänker ändå inte køpa bilstol även fast vi nu vet att man kan ha två användningsområden før den. Silvertejp och keps är fortfarande MYCKE billigare
    Ja och det värkar ju som om det är bättre kvalitet också, en keps går ju inte sönder om man tappar den vilket en cykelhjälm gör och silvertejpen behöver inte bytas ut bara för att man krockar villket man måste med en bilbarnstol.

Hejja keps och silvertejp!
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!