• Anonym

hemorrojder, ont hjälp :-(

Jag har fött barn här för en vecka sedan, hade hemorrojder innan med, men överlevbart. Nu är det absolut inte överlevbart typ, det gör ONT, jag kan inte sitta, stå, gå eller ens ligga utan att det gör ont!

Sömnen blir påverkad med, och jag är rätt smärttålig annars. Men detta är gräsligt.

HJÄLP mig med tips, råd osv.

Någon som haft stora problem med kunnat lösa det?
    Operation? Eller annat? Varit med om det? Gjorde det skitont?

SNÄLLA hjälp mig!

kram / olycklig nybliven mamma

• Svar på tråden hemorrojder, ont hjälp :-(
  • Anonym (Ajaj)

Stackare!

jag fick hemorrojder i 8:e månaden när jag väntade dottern och hade dom kvar nån månad efter. jag tror aldrig jag har svurit och grinat så mycket som då.
    det finns salvor och sup på apoteket, både med och utan recept.
    om du köper en sittring så underlättar det mycket, men har du lika stora problem som jag hade (vilket jag misstänker av ditt inlägg) så kommer det
    fortfarande göra ont att sitta, men det blir iaf lite lättare.

hör med din barnmorska, hon måste kunna hjälpa dej på något sätt.

glöm inte heller bort att det är jätteviktigt med fiberrik mat och motion/promenader för att motverka hemorrojder.

hoppas du blir bra snart
    kram

• Jesster

Ring din VC och be att få Scheriproct utskrivet.
    En dröm för rumpan

Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym

Tack för era svar, jag är så enormt tacksam. Jag har letat rätt på ett apotek som har öppet idag och sedan blir det VC på tisdag!

• Smilla1976

Drick mkt vatten, försök att inte torka dig med toa-papper, ta en torr tvättlapp (av papper), blöt med iskallt vatten och badda dig försiktigt tills du är ren, lufta gärna efter om du kan, du kan stryka på lite xylocainsalva innan du ska bajsa där du har din hemo och det bedövar lite, gör lite ont precis när du stryker på, men sen känns det lite bättre när du ska bajsa!

Om du har svårt att hålla igång magen, alltså är för hård eller lös, köp inolaxol som hjälper avföringen att bli normal igen, finns receptfritt på apotek, brukar ta några dagar innan man märker skillnad! Det är VIKTIGT att man har normalhård avföring när man har hemorrojder, annars blir det värre!

Svar på tråden hemorrojder, ont hjälp :-(