• Analoga

Hur tillaga en marinerad lammstek på bästa sätt?

Jag har en marinerad lammstek med nät runt om. Hur tillagar jag den på bästa sätt för att få den riktigt saftig och mör?

Ugnsbaka? Koka? Annat?

Förslag mottages tacksamt

• Svar på tråden Hur tillaga en marinerad lammstek på bästa sätt?
  • Analoga

Ingen som har några förslag??? Trodde jag skulle fått en mängd förslag nu när jag tittade in

• mamma me tre

jag brukar lägga in den i ugnen och i med en termometer, brukar alltid bli bra :)

• Tussilagon

Igår serverade jag lammstek som var i nät.

Jag grillade den över eld till 70 grader.

Den blev mums.

Men har man inte möjlighet att grilla så går det fint att både steka i ugn då i en stekpåse tex, för att spara den goda köttsaften till sås, eller i gryta.

Jag serverade en krämig potatisgratäng till.

• Bradbury

3dl mangochutney + 6 kvistar mynta + 6 msk riven ingefära --> blanda ihop och tryck in marinaden i hålet efter urbeningen. Gnid in steken med salt och peppar, lägg i en ugnsfast form som du lagt skivad morot, lök, vitlök i (ger smak åt spadet som du använder till såsen sedan). Köttermometer mitt i steken, sedan in i 175 grader tills tempen är 65 för medium och ca 70 för well done. Ta ut steken och vira in i alufolie (den eftersteker då ca 5 grader) Sila bort grönsakerna ur formen och gör en sås på spadet med buljong, grädde, mjölk och ev salt och peppar. Servare till något passande, tex en riktigt onyttig och smarrig potatisgratäng, eller kanske hasselbackspotatis. MUMS!

• Analoga
    Hannasan skrev 2009-04-12 16:24:52 följande:
    3dl mangochutney + 6 kvistar mynta + 6 msk riven ingefära --> blanda ihop och tryck in marinaden i hålet efter urbeningen. Gnid in steken med salt och peppar, lägg i en ugnsfast form som du lagt skivad morot, lök, vitlök i (ger smak åt spadet som du använder till såsen sedan). Köttermometer mitt i steken, sedan in i 175 grader tills tempen är 65 för medium och ca 70 för well done. Ta ut steken och vira in i alufolie (den eftersteker då ca 5 grader) Sila bort grönsakerna ur formen och gör en sås på spadet med buljong, grädde, mjölk och ev salt och peppar. Servare till något passande, tex en riktigt onyttig och smarrig potatisgratäng, eller kanske hasselbackspotatis. MUMS!
    Denna stek är redan marinerad
  • Tussilagon

Min var marierad så bara på med den på grillen och gärna en termometer i för att se då den är klar.

Svar på tråden Hur tillaga en marinerad lammstek på bästa sätt?