• Tjockofantis

Flyga + barnvagn!

Hej, tänkte jag kunde få svar på frågan om man kan ta med en sulky till planet när man reser. Vill alltså inte checka in vagnen utan vill kunna ha den när vi mellanlandar (Ska till USA med min son som är 1 år). Har ringt flygplatsen och kollat och enligt dem så ska man checka in den men enligt flybolagets hemsida kan man ta med den! Är det någon som har erfarenhet utav detta, som kanske har varit ute och rest nyligen?

• Svar på tråden Flyga + barnvagn!
  • Swiper09

Det beror på var ifrån du åker. Vi har åkt från Skavsta, Landvetter, Frankfurt, Rom, San Francisco, Phuket, Chania och alla dessa flygplatser är jättebra och antingen får du ta med din vagn hela vägen till gaten/planet eller så har de en vagn som du kan låna.

Däremot kan jag varna för att Arlanda inte har den servicen! Då måste du checka in din vagn bland specialbagaget innan du går igenom säkerhetskontrollen. Det kan vara ganska långt att gå på Arlanda. När vi flög senast tog vi en shoppingvagn direkt efter säkerhetskontrollen. På den finns en "stol" som barnet kan sitta i, som på kundvagnarna ungefär. Det fungerar ju så länge barnen är vakna när man landar och barnen kanske sover måste man antingen väcka dem eller bära dem hela vägen till bagageutlämningen. Vilket kan vara ganska jobbigt med allt handbagage.

Det här tycker jag är jättedålig service och jag har skrivit till Arlanda och klagat och hoppas att fler gör det.

• Tjockofantis

Tack för svaret!

Det är landvetter vi ska åka ifrån. Mellanlandning kommer att ske i Amsterdam och i Paris på vägen tillbaka. Det är väl bara att vänta och se hur det blir med barnvagnen i och med att det blir så många olika svar på om man får ta med den eller ej!

• Karriärmamman

Jag tror det hänger på flygbolaget. Flygbolagen bestämmer själva om det vill erbjuda den servicen till resenärerna och då betala extra till flygplatsen för sen hantering av barnvagnar.

Det är flygbolagets hemsida som gäller. Kom bara ihåg att be att få en "Tag " till barnvagnen redan när ni checkar in. För det underlättar när ni lämnar ifrån er vagnen så sent som vid gaten.

• PrettyinPink

Vi hade med oss en ihopfällbar resesulky som vi fick ha med oss ända fram till boarding på planet, där fick vi fälla ihop den och lämna den och så fick vi hämta den på samma plats så fort planet landat, på samma ställe där rullstolarna står.

Det funkade jättebra på varenda flygplats vi varit på. Förutom på Arlanda, där tvingades vi bära på barnet ända fram till bagagebandet där vagnen kom. Urdåligt!

• Tjockofantis

Tack för svaren!!
    Ska printa ut sidan från flygbolaget där det står att man kan ta med vagnen ifall de skulle säga nej iaf!

• MammaH2

Hej!
    Jag var till Bulgarien i sommras me min 7månaders.
    Då fick man köpa en plastsäck o lämna in samtidigt som väskorna. Sen fick man bära resten av resan.
    I Bulgarien va dom myck bättre där fik man ha med barnvagnen ända fram till planet.
    Men ja vet inte hur de e när man åker längre

• Senap

Det är flygplatsen som bestämmer så det är olika regler för olika flygplatser. För det är flygplatsen som har servicen att ta vagnen vid gaten och att återge den vid gaten.

Jag rekommenderar Quinny Zapp som blir så liten ihopfälld att den klarar kraven för de flesta flygbolag att ha den i kabinen.
    Den fick jag ha på Arlanda som annars inte tillåter vagnar till gaten - men då får man släpa in den i kabinen själv.

My sugar is raw
  • Senap
    Tjockofantis skrev 2009-04-14 17:33:27 följande:
    Tack för svaren!! Ska printa ut sidan från flygbolaget där det står att man kan ta med vagnen ifall de skulle säga nej iaf!
    Det kommer alltså inte räcka då det är flygplatsen som bestämmer och ev. har den servicen.
    My sugar is raw
Svar på tråden Flyga + barnvagn!