• BästaBellaBus

Folsyra = tvillingar?

Du som väntar/har tvillingar - tog du folsyra strax innan/medan ni blev med barn?

Om du har/väntar tvillingar utan att du tog folsyra strax innan ni blev med barn, har ni tvillingar i släkten, barn sedan innan(hur många) eller är ni över 30?

På frågan om ni har tvillingar i släkten, tänk då på er biologiska släkt (ej ingift) och enbart på släktens kvinnor, ej män (eftersom det enbart är kvinnor som har anlag för tvillingar).

• Svar på tråden Folsyra = tvillingar?
  • BästaBellaBus

En till fråga som jag glömde skriva:

Om du har/väntar tvillingar utan att du tog folsyra strax innan ni blev med barn, har ni genomgått en eller flera IVF-behandlingar?

• listo
    Jag har tvillingar, jag tog inte folsyra när jag blev gravid. Det närmsta jag har tvillingar i släkten är nog att min mammas faster har tvillingar, och vi har inte genomgått några behandlingar överhuvudtaget, varken hormonella (ÄL-stimulans) eller IVF.

För övrigt råder det väl delade meningar om det där med anlagen. Jag har för mig att jag läste om att man tror att anlag för tvillingar även kan komma från pappans sida, men jag vet inte om det är tillräckligt väl bevisat än.
    listoplisto.blogspot.com - bättre och bättre dag för dag
  • BästaBellaBus

Ok. Får jag fråga hur gammal du var när du fick tvillingarna och om du har barn sen förr?

Nu ser jag att jag har formulerat mig lite fel; frågan om behandlingar berör inte enbart IVF-behandlingar utan fertilitets behandlingar öht.

En till fråga förresten! Till er som vet: Har ni enäggs eller tvåäggstvillingar?

På ett sätt har män anlag för tvåäggstvillingar. Han kan inte påverka om hans kvinna får tvillingar eller ej, men han kan ge sina döttrar anlagen så att dessa i sin tur har större chans att få tvillingar pga ärftlighet.

• MuffinCake

Man kan ärva anlag för tvillingar av sin pappa också.

Min farfar hade tvillingsystrar, kanske gav farfar anlaget till pappa (som inte fick tvillingar själv, eftersom mannen inte kan påverka sin kvinna att släppa fler ägg), som i sin tur gav det till mig.

Det blir lite rörigt, men jag hoppas du förstår

Jag åt folsyra både innan och under graviditeten (som var spontan), är nu 23 år och har inga andra barn.

Har hört att du måste äta extremt hög dos för att det ska kunna hjälpa celldelningen (som kan ge enäggstvillingar) på traven.

Max och Hannah - mina mirakel
  • listo

Sorry, jag glömde ju skriva åldern... jag var 32 när jag fick tvillingarna, och hade då en dotter på två år.

Vi vet inte om de är enäggs eller tvåäggs, men vi kommer att göra DNA-test så småningom.

listoplisto.blogspot.com - bättre och bättre dag för dag
  • BästaBellaBus

MuffinCake, jag förstår precis vad du menar =)
    Vet du om du har enäggs eller tvåäggstvillingar?

• MuffinCake

Ja, jag har en pojke och en flicka och känner mig alltså säker på att det är tvåäggs

Max och Hannah - mina mirakel
  • A piece of stardust

Jag fick iofs mf men jag kan ju svara ändå...

Jag är i 20-års åldern.
    Jag tog inte folsyra.
    Hade inga barn innan.
    Vi har, på mammas sida, flera tvillingar (bl.a min egen mamma som är enäggs)

• BästaBellaBus

A piece of stardust,
    beklagar missfallet.

Det verkar som om genetiken spelar större roll även om folsyran varit med i bilden.

• wallis

jag är 27 och tog ingen folsyra innan. Första barnen och har tvillingar i släkten - min mormors syskon är tvillingar..

Svar på tråden Folsyra = tvillingar?