• tantbrun

Hur gör ni med blöjbyte och amning när ni är ute?

Hej!

Är nybliven förälder och jag behöver lite tips!

Bebisen är bara 2 veckor, men snart kommer jag vilja åka in till stan och göra lite utflykter.

Hur gör ni med amning och blöjbyten...? Om man t.ex. går en långpromenad och bebisen plötsligt kissar (min skriker som bara den efter kissblöja, däremot ganska lugn efter bajsblöja)? Svårt att byta blöja mitt på vägen? Nu är det ju varmt ute, så man kan ju sätta sig på en filt på en gräsplätt kanske, men när det är vinter?? Och om man går där det är opassande, t.ex. mitt i stan?

Om man går på stan och bebisen blir hungrig (min bebis skriker och blir skitjobbig så fort det e dags för mat, jag springer och hämtar amingskudden när jag e hemma), ska man dra in på första bästa fik och dra upp tutten? Jag har en amningsnapp som jag måste sätta på, blir ju verkligen att ta fram bröstet och börja greja med bröstvårtan o amningsnappen... och dessutom måste man ju beställa något först.. stå i kön med en gallskrikande hungrig bebis... ohh herregud, jag stannar nog hemma i ett halvår.

Säkert dumma frågor, eftersom jag ser mammor med små barn överallt på stan som fixar det... men HUR GÖR NI?????

• Svar på tråden Hur gör ni med blöjbyte och amning när ni är ute?
  • Enigmia

Jag har också tyckt det där var jobbigt. Med första barnet var det lika som med ditt. Massor av skrik och vrål när det var matdags. Blöjbyten har aldrig varit problem för mina barn har aldrig brytt sig i fulla blöjor utan om det inte funnits möjlighet att byta så har jag väntat... Jag har ammat i provhytt några gånger. Trångt, besvärligt men man kan stänga in sig och sitter avskilt. Jag tycker det har varit bra. Man kan ju inte göra det en dag med massa folk på stan och kö till provhyttarna men som mammaledig kan man ju välja lugna dagar på stan. Annars får man försöka förutse när det blir matdags nästa gång. Min andre son åt alltid på fasta tider. Han blev skitarg om jag försökte amma om det gått mindre än 3 timmar sedan senaste mål och då är det ju enklare. Då vet jag ju när det är dags och kan anpassa var jag befinner mig.

• ebben

ja,blöjbyten sker på toaletter eller i vagnen med handduk som skydd under tex. Eller gräsplätt om det finns,här är det 1 meter snö än så det går fetbort ...
    Amning-samma-sitta på nån parkbänk eller toalett eller bara någon trappa eller var man nu är.
    Man blir van o måste inte "greja" så mycket m bröst o så. Bebis täcker det mesta insynen ändå-ingen fara. O du måste inte beställa nåt...
    O sen efter ett tag lär DU dig acceptera att bebis får skrika nån minut innan du kommer dig till rätta.Ibörjan är du kanske mer stressad....

• tantbrun

Enigmia: Ja det där med provhytt har man ju hört, men börjar inte butiksbiträdena gå in o kolla vad man gör egentligen? Får man sitta en halvtimme/timme och amma i en provhytt? det måste bli väldigt varmt..

ebben: Ja det är väl så, man blir vanare och även bebisen. Nu vet jag ju bara hur det är efter 14 dgr, så det kommer nog kännas bättre sen.

Finns det någon smart amningsgrej man kan skymma med, eller är det vanliga filtar mammor sitter och skymmer bröst o bebis med?

• tantbrun

Ni som ammar på café , vågar cafebiträdena inte säga till en om man går in på cafét och direkt sätter sig och ammar??? (för att senare vilja beställa ngt)

Man skulle ju säkert vilja beställa något, men svårt att hinna med med skrikande bebis..

• skanejossa

i våran stad finns de amningsrum både på stan och på ett köpcentrum vi har, där inne finns de bekvämt att sitta o amma och även lämpligt att byta på barnet eftersom vagnen går in smidigt

• Enigmia
    tantbrun skrev 2009-04-12 16:45:22 följande:
    [citat]
    Enigmia: Ja det där med provhytt har man ju hört, men börjar inte butiksbiträdena gå in o kolla vad man gör egentligen? Får man sitta en halvtimme/timme och amma i en provhytt? det måste bli väldigt varmt..

Har aldrig ammat 0,5-1 timme när jag varit ute... brukar max ta 15 min. Men så har jag snabbätande bebisar också Och jag brukar ju knäppa upp kläderna så att det inte ska bli så varmt. Man får väl välja butik att sätta sig i så att inte det finns butiksbiträden som kollar. Tex lindex o kappahl o hm brukar ha många provhyttar och inte så många butiksbiträden. Åhlens har också funkat för mig. Och Dressman, medan sambon provade kläder i den andra provhytten
  • tantbrun
    skanejossa skrev 2009-04-12 16:48:28 följande:
    i våran stad finns de amningsrum både på stan och på ett köpcentrum vi har, där inne finns de bekvämt att sitta o amma och även lämpligt att byta på barnet eftersom vagnen går in smidigt
    '

Åhh, där vill jag bo! Vet någon om det finns något sånt smidigt i stockholm? Finns det något mer barnvänligt (blöj o amningvänligt...) varuhus, eller kanske butik/café ?
  • tantbrun
    Enigmia skrev 2009-04-12 16:49:43 följande:
    [citat] Enigmia: Ja det där med provhytt har man ju hört, men börjar inte butiksbiträdena gå in o kolla vad man gör egentligen? Får man sitta en halvtimme/timme och amma i en provhytt? det måste bli väldigt varmt.. Har aldrig ammat 0,5-1 timme när jag varit ute... brukar max ta 15 min. Men så har jag snabbätande bebisar också Och jag brukar ju knäppa upp kläderna så att det inte ska bli så varmt. Man får väl välja butik att sätta sig i så att inte det finns butiksbiträden som kollar. Tex lindex o kappahl o hm brukar ha många provhyttar och inte så många butiksbiträden. Åhlens har också funkat för mig. Och Dressman, medan sambon provade kläder i den andra provhytten
    Jag måste nog vänta tills min bebis blir lite snabbare på att äta först.
  • skanejossa
    tantbrun skrev 2009-04-12 16:50:39 följande:
    ' Åhh, där vill jag bo! Vet någon om det finns något sånt smidigt i stockholm? Finns det något mer barnvänligt (blöj o amningvänligt...) varuhus, eller kanske butik/café ?
    de borde de verkligen göra, bor i eskilstuna, sthlm är ju så himla stort konstigt om de inte finns på köpcentrumena, vi har en särskild skylt som visar vägen dit liksom en gubbe som sitter på sidan med en boll (huvud) i famnen den ser jätte knasig ut ja va tvungen o fråga va de va för skylt första gången jas såg den då berättade dom så de utnyttjade ja massor när min tjej va liten o hoppas att ja kommer va lika nöjd med syskonet som är på väg
Svar på tråden Hur gör ni med blöjbyte och amning när ni är ute?