• LykkeLee

Vad gör ni med era femåringar om dagarna?

Nu framstår jag säkerligen som en dålig förälder för vissa, men wtf.. Jag är ju van att min dotter får sitt lekbehov stillat på dagis eftersom hon varit där på heltid, på helgerna har hon lekt med kompisar. Men nu är jag mammaledig och hon ska vara hemma med mig hela dagarna och med en bebis som bara äter och äter...

Så.. nu vill jag höra.. vad gör ni med era femåringar om dagarna?? Hon är sååå uttråkad och vill att jag ska leka med barbiedockor och jag tycker det är så tråkigt att det kryper i kroppen på mig efter typ en halv minut...

• Svar på tråden Vad gör ni med era femåringar om dagarna?
  • anju79

Jag har min dotter på dagis 3 dagar/v (5 timmar per gång). Vi spelar spel, lägger pussel, leker med pärlor, tittar på film, umgås med andra föräldralediga mm. Om man hinner det vill säga. Vissa dagar är lillebror (10v) mer krävande o då hinner man inte lika mycket. Hon kan iallafall roa sig själv. Har ni nån öppen förskola ni kan gå till? Andra vänner som är hemma?

• LykkeLee

Vi är hitflyttade så vi känner inte så många ännu.. bebisen sitter fastklistrad vid mitt bröst stora delar av dagen och min dotter blir så uttråkad och vill bara att jag ska leka med barbie.. Kan jag säga att jag inte vill det eller är det taskigt när jag inte har ngt annat att erbjuda..??
    Vilka spel spelar du med din dotter?

Fler som har tips på aktiviteter för en femåring och en bebbe på två veckor??

• Kicki

Heej!

Jag har en pojke på 4½ och en liten dotter på 4 veckor. Min pojk blir oxå jätte uttråkad när han är hemma med mig om dagarna. Nu har han 15 timmar i veckan hos dagmamman men det är ändå samma visa när han kommer därifrån vid 2 tiden de dagar han är där. Jag har varit till öppna förskolan med dom. Där kan man ju sitta med lillan vid bröstet och den äldre kan härja av sig med andra barn. Jag försöker att gå ut nånstans med barnen varje dag och ser till att han blir trött av utelek så att det inte blir lika jobbigt inne sen.

Det är svårt att få det att funka i början men det går när man väl kommit in i allt.

• walkyria

Sitter i en liknande situation...

Jag har en femårig son och en treveckors bebis.
    Min pojk går 15 timmar på förskola men det räcker inte för honom.
    Så fort han kommer hem från förskolan vill han leka med sina kompisar. Han sticker ut själv och är ute/hos kompisar och leker hela eftermiddagen eller hela dagen om han inte är på förskolan. Givetvis har jag och andra föräldrar uppsikt.. men jag är inte delaktig i leken. Det känns lite som att han har tröttnat på att jag bara ligger och ammar hela tiden... men när han känner att han har lekt färdigt så vill han sitta och kramas

Våran tid tillsammans är när vi äter, kollar på bolibompa, promenerar, åker bort, handlar, och när jag lägger honom. Innan jag blev gravid/födde, så lekte vi i flera timmar tillsammans när jag var ledig. Men, då jobbade jag heltid och vi sågs inte på dagarna. Kanske nöjer han sig med det lilla jag leker med honom nu.. jag är ju hemma hela tiden.

När min son vill leka med mig så vill han leka med dinosaurier eller bilar. Det vill inte jag. Det får han göra med sina kompisar.. hemsk jag är.. däremot tycker han om att baka, så det kan hända i bland när bebisen sover. Jag tror inte att min son far illa av att jag inte kan leka lika aktivt med honom som tidigare.. han försår ju varför jag ammar och tar hand om bebisen, och sen har vi väl hittat nya sätt att umgås på.

• skogsfia

Vi spelar spel, läser böcker, bakar, ritar. Han har även så kallade aktivitetsböcker som han kan sitte med själv i timmar dem älskar han. Sen playdo deg är ju alltid bra att ha kan ju också underhålla själv. Olika typer av pyssel brukar vi också göra eller så är vi ute i olika lekparker eller på gården. Vi brukar spela olika memopry spel samt olika spel som tex. i stallet, fånga ballonger, mm. Just nu är fia med knuff favorit spelet så det underhåller många timmar. Men även bygga pussel är ju kul.
    Finns säkert massor som jag glömt men du kanske kan få nåt tips

• Majm78

Min dotter är 4½ går dock på dagis 15tim veckan. Men jag lixom du gillar inte leka med barbies osv o har inte den tiden heller då jag har ett barn till och hem o sköta.. men de jag gör är att ritar med henne,ute mycket och leker bakar osv.. bara du gör något med henne så spelar de inte så stor roll vad de är.. :D bara hon känner ni 2 gör något tillsammans ;D

• Veladis

Min 5½-åring går 15 tim/v på förskola pga att hennes pappa är arbetslös. Hon har alltid varit en lektjej och påhittig som tusan. När hon är hemma med pappa och lillebror har hon alltid tusen saker på gång. hon kan leka i timtal själv eller med brorsan. Nu när det är fint väder är de ute massor, fixar i trädgården osv. Ofta komemr ngt grannbarn över på eftermiddagen. Vi känenr inte att det är svårt att aktivera henne.

• LykkeLee
    Veladis skrev 2009-04-20 22:33:31 följande:
    Min 5½-åring går 15 tim/v på förskola pga att hennes pappa är arbetslös. Hon har alltid varit en lektjej och påhittig som tusan. När hon är hemma med pappa och lillebror har hon alltid tusen saker på gång. hon kan leka i timtal själv eller med brorsan. Nu när det är fint väder är de ute massor, fixar i trädgården osv. Ofta komemr ngt grannbarn över på eftermiddagen. Vi känenr inte att det är svårt att aktivera henne.
    Åh.. det låter som en bra dotter.. var beståller man en sån
  • alisha

Få henne att hjälpa dig med att fylla tvättmaskinen eller hänga tvätt. mina 4 åringar brukar få diska me mig det blir lite blött men dom e sysselsatta i 30 min sen stoppar ja dom i badet.
    jag brukar bygga koja åt dom som pojkarana leker i. visserligen har dom varandra så dom blir inte uttråkade men dom blir aldrig trötta så man måste ha många knep.
    dom har nyligen fått börja dammsuga och soppa vilket dom älskar och det blir rent=)

• Stargirl

Våran 5 (snart 6 åring) älskar att spela TV spel. Kanske kan det vara ngt som man kan intressera henne med som en nödlösning? Vår son hittar alltid ngt att göra. Lego, TV spel, rita, leka med play doh eller leka med sin syster eller bror. Men våran äldsta 8 år är svårare. Han gnäller jämt att han har tråkigt men det är oxå ok, han måste få ha tråkigt och komma på lekar själv. Man kan inte ha som jobb att underhålla sitt barn konstant.  Om jag vore dig skulle jag upprätthålla rutiner.

08:00 frukost

TV tittande tills det är dags för utgång till parken.

10:00 frukt

lek med mamma medan lillebror sover

12:00 lunch

Leka själv (ta fram deg,ritgrejer,dockor lr liknande)

13:00 gå till affären osv....

Om du gör en lista som man har på dagis över vad man ska göra under dagen så blir det kanske lättare för henne att hitta saker att göra för hon vet att kl 14 så går ni till parken eller till öppnis. Om hon får en egen lättläst klocka så kanske det hjälper ännu lite? Kanske kan man ha en lite whiteboard där man skriver upp vad man ska göra under dagen?

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • LykkeLee
    Stargirl skrev 2009-04-21 15:38:08 följande:
    Våran 5 (snart 6 åring) älskar att spela TV spel. Kanske kan det vara ngt som man kan intressera henne med som en nödlösning? Vår son hittar alltid ngt att göra. Lego, TV spel, rita, leka med play doh eller leka med sin syster eller bror. Men våran äldsta 8 år är svårare. Han gnäller jämt att han har tråkigt men det är oxå ok, han måste få ha tråkigt och komma på lekar själv. Man kan inte ha som jobb att underhålla sitt barn konstant.  Om jag vore dig skulle jag upprätthålla rutiner. 08:00 frukost TV tittande tills det är dags för utgång till parken. 10:00 frukt lek med mamma medan lillebror sover 12:00 lunch Leka själv (ta fram deg,ritgrejer,dockor lr liknande) 13:00 gå till affären osv.... Om du gör en lista som man har på dagis över vad man ska göra under dagen så blir det kanske lättare för henne att hitta saker att göra för hon vet att kl 14 så går ni till parken eller till öppnis. Om hon får en egen lättläst klocka så kanske det hjälper ännu lite? Kanske kan man ha en lite whiteboard där man skriver upp vad man ska göra under dagen?  
    Det var en bra idé med ett schema.. Ska filura över hur ett sånt kan se ut för oss.. Problemet är att lillebror har kolik och sover max en halvtimme åt gången.. sen måste han bäras eller ammas, bär man så skriker han hela tiden vilket gör det svårt för mig att göra ngt med henne...
  • mia mamma

Bygger kojor, ha disco, spelar fotboll, rensar ogräs, så fröer, kratta, bygger sandslott, ute i skogen, picknick, cyklar, kasta frisbee, besöker öppna förskolor, besöker olika lekparker, bibliotek, bakar, pysslar, målar, ritar, badar, städar, läser sager, lyssnar på sagor, filmtajm vid regnväder osv.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • LykkeLee
    mia mamma skrev 2009-04-21 15:52:36 följande:
    Bygger kojor, ha disco, spelar fotboll, rensar ogräs, så fröer, kratta, bygger sandslott, ute i skogen, picknick, cyklar, kasta frisbee, besöker öppna förskolor, besöker olika lekparker, bibliotek, bakar, pysslar, målar, ritar, badar, städar, läser sager, lyssnar på sagor, filmtajm vid regnväder osv.
    Tack för massa tips
  • Stargirl
    LykkeLee skrev 2009-04-21 15:48:28 följande:
    Det var en bra idé med ett schema.. Ska filura över hur ett sånt kan se ut för oss.. Problemet är att lillebror har kolik och sover max en halvtimme åt gången.. sen måste han bäras eller ammas, bär man så skriker han hela tiden vilket gör det svårt för mig att göra ngt med henne...
    Därför tänkte jag att man kan planera varje morgon på en whiteboard. Typ kl 12 äter vi lunch och efter det måste lillebror sova och sedan går vi till öppnis osv. Jag vet att man kan resonera med en 5 åring om det inte blir som man tänkt. Då får man ha ngt som belöning för att hon är så duktig som förstår. Kanske ngt gott till fikat eller en utflykt med pappa till parken senare (bara exempel)
  • Stargirl
    LykkeLee skrev 2009-04-21 15:53:40 följande:
    Tack för massa tips
    Det finns rätt kul spel som tjejer gillar till Nintendo DS (sådan liten tv spels grej) man tar hand om ästar, hundar etc. Kanske som nödlösning nu när ni har det jobbigt?
  • Maria2

Jobbar på förskola och hos oss får man ha baret på heltidsschema 1 månad efter beräknad födsel, detta för att det kan vara mycket i början...

kommunalt dagis jobbar jag på! Kolla!

• LykkeLee
    Maria2 skrev 2009-04-28 21:28:49 följande:
    Jobbar på förskola och hos oss får man ha baret på heltidsschema 1 månad efter beräknad födsel, detta för att det kan vara mycket i början... kommunalt dagis jobbar jag på! Kolla!
    Fast.. han är ju en månad idag...
  • lövet2

Nu har ju min 5-åring inget småsyskon, så vi är ju lite friare att fara omkring, men så här ungefär ser en vanlig dag ut hos oss:
    0700: vaknar och lägger sig framför Nickelodeon. Hon äter frukosten lite långsamt framför TV:n medan skolbarnen gör sig i ordning för att gå till skolan.
    0800: Hon klär sig och sätter sig med Duplot och bygger. Hon sitter i köket för att kunna prata med mig, medan jag plockar undan där.
    0900: Vi klär oss och tar bilen hem till mina föräldrar. Jag dricker morgonkaffe med pappa, medan 5-åringen ritar. Sedan fortsätter vi till ICA och handlar.
    1030: Hemma igen, och hon är ute och leker medan jag tar in och packar upp varorna. Är det fint väder, så stannar vi ute en stund.
    1130: Lunch
    1200: Datatid för 5-åringen.
    1300: Storebror kommer från skolan. Eventuellt leker de en stund, men annars kanske vi går ut en stund igen.
    1400: Hon leker med Playdoh-lera eller kanske målar med vattenfärger. Blir hon less, så kanske hon får låna storebrors GameBoy en stund.
    Sedan börjar alla storasyskon trilla in en efter en, så då har hon fullt upp!

2 dagar i veckan är vi på ÖF, och de dagarna byter jag då ut morgonkaffet hos pappa och handlandet mot ÖF. Ibland hälsar vi på någon i stället.

Well, I guess that describes me pretty good ...
Svar på tråden Vad gör ni med era femåringar om dagarna?