• Maggiepuh

Vad gör man av gammal matolja från en fritös

Jag måste byta olja i min fritös och undrar vart man slänger/lämnar den gamla oljan. Vill inte spola ner den i vasken/toan. Finns det någon återvinningsstation som man kan lämna in olja. Vet att soptippen tar in gammal motorolja, men är detta samma återvinning för matolja.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad gör man av gammal matolja från en fritös
  • Fru annmi

Ingen aning,men...Matolja ätr väl inte någon Miljöfarlig olja..eller
    Jag hade nog Spolat ned den i toa....

• Maggiepuh

Jag tänker på rören som han bli igengrodda och därför vill jag inte spola ner den i toan.

• Fru annmi
    Maggiepuh skrev 2009-04-13 11:57:07 följande:
    Jag tänker på rören som han bli igengrodda och därför vill jag inte spola ner den i toan.
    Jaa,de klart inte så bra
    Jag vet inte....Gräva ner de
  • hejhejmonika

Jag tror att man "ska" åka till nån miljöstation för att lämna in matolja i sådana mängder (eller ja..även i mindre mängder). Både för rörens skull och för miljöns skull.

Vi måste vara rädda om "vår" jord go vänner..barnen ska ärva den...Jag hade absolut inte hällt ut en massa olja i avloppet.

• hejhejmonika

Fru annmi skrev 2009-04-13 11:55:06 följande:

Ingen aning,men...Matolja ätr väl inte någon Miljöfarlig olja..eller Jag hade nog Spolat ned den i toa....
    Nej det är återvinning som gäller, om man gör som man bör (låter jag som Bror-Duktig ;) ?)

Matolja är tex inte bra för våra vattendrag.
  • trettioplus

Fru annmi skrev 2009-04-13 11:55:06 följande:

Ingen aning,men...Matolja ätr väl inte någon Miljöfarlig olja..eller Jag hade nog Spolat ned den i toa....
    Det ska man INTE göra.
    Det är jättestora problem med avloppssystemen numera, eftersom oljeanvändningen ökat drastiskt och folk just häller ut det i vasken/toan. Det gör att rören slammar igen och regelbundet måste spolas ur. Kostar en massa onödiga pengar och ger onödiga stopp, förstås.
    Det förvånar mig inte ett dugg om det inom några år kommer att krävas att man installerar fettavskiljare även i privathushåll ifall detta fortsätter.

Olja åker man till återvinningscentral för kemikalier med.
  • Maggiepuh

Ok.... Då får jag hälla över den i någon dunk jag inte behöver längre och tar med till tippen nu i veckan.

Tack för svaren.

• stenstorp

Absolut INTE i avloppet. Egentligen är även flottet från stekpannan dumt att få ner i avloppet.

På soptippens tar de emot. Men har du något gatukök i närheten kanske du kan fråga om du kan skicka med det där. Det kan hända att de säljer vidare till sminkindustri eller något annat.

Svar på tråden Vad gör man av gammal matolja från en fritös