• Catchie80

Hästtråden nr 8

Här pratar vi vidare!!!!

Allt som rör hästar tas upp här, även hur man gör med livet utanför stallet för att kunna kombinera barn och hästar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-13 17:32

Vår presentationstråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m42166133.html

• Svar på tråden Hästtråden nr 8
  • Cornette

Tack! 71 visningar redan så vi får väl se om det droppar in några svar. Skulle lagt ut den på fler ställen men humöret tog över... Min "kära" chef kläckte kl 18.10 (jag slutar 19) ur sig att vi har stängt imorn. Valborg är ju stort här i stan. Det jobbiga är att jag har frågat honom mins tre gånger under senaste månaden om vi har stängt eller inte och han har sagt öppet så jag har tandläkare bokad kl 7 imorn bitti... {#lang_emotions_yell} Jag var banne mig nära att lappa till honom, inte första gången han glömmer att meddela oss i kundtjänsten...

Så nu ska jag sova, gå upp tidigt till tandläkaren, åka hem o ha inget att göra hela dagen eftersom jag har insläppet på stallet så jag behöver inte åka ut förrän på eftermiddagen.

Fru X skrev 2009-04-29 21:49:13 följande:
    Instämmer
    Fighter skrev 2009-04-29 21:15:32 följande:
    Cornette - Det var väl en bra annons, hon ser jättetrevlig ut !
  • Nemia noj
    Fru X skrev 2009-04-29 21:42:13 följande:
    Nemia noj skrev 2009-04-28 16:03:30 följande: När vi fick pälsätare så fick vi på 2 av 4. Vi behandlade alla 4. Sen fick de 2 "återfall" på mindre områden, då behandlade bara 2, en gång hela hästen o sedan bara lokalt. Det hjälpte.Vintern efter så fick 1 av 4, han som fick, hade vintern innan. Behandlade bara honom, höll noga koll på övriga. Sen dess har vi inte sett till nå löss...Som sagt: De rek inte pulvret till häst, så använd med omdöme...
    Oki.

Jag köpte en pulver jag med. Vill gärna inte att mina ska få de när jag står oförberädd så får väl se vad som händer.
    Dom på lantmännen här, sa bara när jag fråga om pulvret att, de stod inte häst på burken för dom fick inte rekomendera det till häst. Men det är till häst oxå.. Fatta inte riktigt hans poäng, men men..

Ska man pudra direkt på hästen eller på borsten som någon här skrev tidigare och borsta in de? Känns ju som att kan en iller som är 1/10 dels storlek överleva pulvret så bör väl en häst klara de med?
    3 barn.. 4 Änglar...
  • Fru Wirenborg
    Sialch skrev 2009-04-29 13:51:16 följande:
    För er som inte sett Andreas och Matiné i VM Achen - hon verkligen dansar denna underbara häst...
    ">

" target="_blank">

Vilken otrolig häst!!
  • Metropolis Diana

Har någon av er varit med om att det finns hästar som ALDRIG ligger ned? Jag har lärt mig både från skola och webb att häsyar måste ligga ner för sin REM-sömn.

Har en väninna som säger att henne äldre häst aldrig legat ned varken nu eller förr och därför står den bara på en HALV spånbale i boxen. Det går åt mindre spån då tydligen.

Hur ska jag göra för att nå denna människa med att hästen måste få riktigt med strö så att den kan ligga ned bekvämt. Hagen under vintern har varit totalt genomlerig så hästen måste ha legat ned i boxen på delvis betong golv då??

Jag upptäckte detta då jag mockade en dag åt den personen. Jag tömde boxen (det räckte med EN vanlig kärra till det) för den var genomsur och la in EN ny bale spån. Fick till svar sen att personen skulle ta ut hälften och spara.... ?!! :(

• Metropolis Diana

Nu snackar jag om en stor box och ett större halvblod med förresten...

• cajsasmamma

Nemia noj skrev 2009-04-29 22:33:58 följande:

Oki. Jag köpte en pulver jag med. Vill gärna inte att mina ska få de när jag står oförberädd så får väl se vad som händer. Dom på lantmännen här, sa bara när jag fråga om pulvret att, de stod inte häst på burken för dom fick inte rekomendera det till häst. Men det är till häst oxå.. Fatta inte riktigt hans poäng, men men.. Ska man pudra direkt på hästen eller på borsten som någon här skrev tidigare och borsta in de? Känns ju som att kan en iller som är 1/10 dels storlek överleva pulvret så bör väl en häst klara de med?
    Ja bruka borsta igenom hästen först reda ut man och svans till100%, sen pudrar jag på hästen .
  • cajsasmamma

Metropolis Diana skrev 2009-04-30 10:24:09 följande:

Jag tycker att om boxen är 3x3 så ska man ha i absolut minst EN bale.

Själv bruka vi lägga in så dom ha 20cm spån på golvet , och jag kan säga att det är betydligt mindre åtgång när dom har mycket spån i boxarna. Och vi strö med sågspån blandat med lite kutterspån ca 80/20. Det är lättmockat, bra för hovarna och dammar inte.

Du kan ju be din vän komma och mocka hos mig en månad så ser hon hur stor (lite)åtgång vi har på spånet. :)
  • cajsasmamma

Metropolis Diana skrev 2009-04-30 10:24:09 följande:

Jag tycker att om boxen är 3x3 så ska man ha i absolut minst EN bale.

Själv bruka vi lägga in så dom ha 20cm spån på golvet , och jag kan säga att det är betydligt mindre åtgång när dom har mycket spån i boxarna. Och vi strö med sågspån blandat med lite kutterspån ca 80/20. Det är lättmockat, bra för hovarna och dammar inte.

Du kan ju be din vän komma och mocka hos mig en månad så ser hon hur stor (lite)åtgång vi har på spånet. :)
Svar på tråden Hästtråden nr 8