• pyretochbönan0809

Vad händer om barn inte klarar "testen"?

Jo, jag tänkte på det idag...Vad händer om barnet inte klarar av "check-punkterna" på bvc-kollerna?

På 10 månaderskontrollen, t.ex,  kommer frågan ifall barnet går längs möbler, har pincettgrepp osv. Min flicka har haft pincettgrepp sen hon var 8 månader m jag tror INTE hon kommer gå längs möbler vid det laget....Hon drar sig/ställer sig upp mot oss men inte mot nåt annat.

Så...vad händer om barnet inte klarar allt? Tänker inte bara på min flicka utan i allmänhet.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • Svar på tråden Vad händer om barn inte klarar "testen"?
  • cavat

Enl "reglerna" borde min son på på 8 månader ha börjat röra sig framåt, krypa alltså. Det är bara det att han själv inte läst dessa "regler" så han ligger där han ligger helt enkelt=)
    Att han skulle gå runt möbler vid 9,10 månaders ålder verkar lika troligt som att jag skulle kunna bli fotomodell. Ska bli kul att höra vad bvc har att säga om hans utveckling!
    Men å andra sidan äter han lika mycket som en ettåring, så där är han ju tidig....

• mamma 86
    cavat skrev 2009-04-13 20:55:20 följande:
    Enl "reglerna" borde min son på på 8 månader ha börjat röra sig framåt, krypa alltså. Det är bara det att han själv inte läst dessa "regler" så han ligger där han ligger helt enkelt=)Att han skulle gå runt möbler vid 9,10 månaders ålder verkar lika troligt som att jag skulle kunna bli fotomodell. Ska bli kul att höra vad bvc har att säga om hans utveckling! Men å andra sidan äter han lika mycket som en ettåring, så där är han ju tidig....
    de flesta brukar börja krypa när det är mellan 7-10 månader
  • cavat

Jo jag vet, men han är verkligen inte ett endaste dugg intresserad av att ens försöka röra sig. När man lägger honom ner på golvet börjar han gnälla direkt och tar man inte upp honom skriker han i högan sky. Tror han blir ett sådant barn som går direkt.

• mamma 86
    cavat skrev 2009-04-13 21:09:32 följande:
    Jo jag vet, men han är verkligen inte ett endaste dugg intresserad av att ens försöka röra sig. När man lägger honom ner på golvet börjar han gnälla direkt och tar man inte upp honom skriker han i högan sky. Tror han blir ett sådant barn som går direkt.
    trodde samma om dottern. hon började krypa när hon var 9,5 månader och började gå 2 månader senare
  • Flickan och kråkan
    cavat skrev 2009-04-13 21:09:32 följande:
    Samma med vår pojke. Inte minsta tendens till att vailja förflytta sig på något vis själv vid 8 månader. När han var 9 månader började han krypa. Sedan utvecklade han den tekniken till fulländning tills för två veckor sedan då han kom på att meningen med livet (för tillfället) är att gå. 16 månader om en vecka
  • Thalis

På 10 månaderskollen så fick vi veta av en vikarie(vår ordinarie var sjuk),att vår son borde ha börjat krypa. Och ville att vi skulle ha honom mer på golvet även om han gallskrek.
    Att han gick redan det sket hon i.......

Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Kattflickan

Vad som händer? Ingenting tror jag. Min son slog inte ihop klossar på tiomånaderskontrollen och sen var det något mer som han inte gjorde tror jag. Jag var inte där men min sambo var det och frågade om det var ok ändå och det var det sa läkaren.

• AnneSophie
    little squirrel skrev 2009-04-13 19:54:07 följande:
    Jo, jag tänkte på det idag...Vad händer om barnet inte klarar av "check-punkterna" på bvc-kollerna?På 10 månaderskontrollen, t.ex,  kommer frågan ifall barnet går längs möbler, har pincettgrepp osv. Min flicka har haft pincettgrepp sen hon var 8 månader m jag tror INTE hon kommer gå längs möbler vid det laget....Hon drar sig/ställer sig upp mot oss men inte mot nåt annat.Så...vad händer om barnet inte klarar allt? Tänker inte bara på min flicka utan i allmänhet.
    Inget. Beroende på erfaren (enligt min åsikt) BVC-sköterskan är så vill hon antingen att man kommer tillbaka en tid senare för att testa igen eller så struntar hon i att boka ny tid och kollar av det där nästa officiella besök på BVC (om ens alls).
    De där testerna är frivilliga också, skall tilläggas.
    (¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
  • Eisa

Ja jag tror man väntar ett par extra månader bara och kollar igen.

12.34
  • pyretochbönan0809

Tack för era svar!

Ja, jag antar att erfarenheten hos sköterskan spelar in när det gäller hur fast hon går efter "reglerna"

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • piggen

Hos oss händer ingenting om barnet inte gör allt det, hos oss görs inga sådana tester alls. Hon kollar hur han är och frågar ex. hur långt han har kommit motoriskt men lägger inte så stor vikt vid det. Hon säger alltid att han är perfekt....misstänker starkt att hon säger det till alla.....:)

• Sennaboo

Det som händer är väl att man får komma tillbaka senare och se ifall de klarar testen. Ifall de inte gör det kommer de att ha koll så att där inte är något fel.

Svar på tråden Vad händer om barn inte klarar "testen"?