• sarah

New York tips

Vi ska till New York nästa vecka och jag har börjat kolla in lite grejer som vi vill göra.
    Bland annat gå i Central park, kanske åka häst och vagn. Kolla in Empire state B. Gå på Modern art museumet. Kanske se något på Broadway. Hade tänkt gå runt lite på Fifth Avenue kolla in Saks, Bergdorf Goodman och Tiffany co. Kika in på St Patrick´s. Naturligtvis ska vi ut på Manhattan, shoppa i Soho och kolla in Chinatown. Rockefeller center måste man väl kanske gå förbi också..

Jag skulle vilja se David letterman men det verkar bökigt att stå och köa..

Grejen är att jag aldrig varit i NY och allt det jag nämnt är väl såna där standargrejer. Men ni som är lite duktigare på NY kanske kan tipsa om andra "måste" grejer. Kanske tipsa om affärer/restauranger/cafeér.

Jag har skrivit upp ett par inredningsaffärer samt vintage affärer som jag vill besöka., men inte så mycket mer. Vart hittar man roliga saker till barnen? Vart hittar man märkeskläder/skor?

Hur är priserna i NY (kläder, skor, inredningsgrejer)?
    Jag måste tex köpa ett par nya Converse. Tänkte göra det här i Sverige så jag hinner gå in dem (behöver ett par sköna skor att knalla runt i i NY) men de kanske är mycket billigare där?

• Svar på tråden New York tips
  • sarah

Det måste väl finns någon New York kunnig på FL !? väl

• Gates

Jag var i NY for ett nagra veckor sedan! Jag bor inte i Sverige, sa om priserna var bra i jamforelse kan jag inte svara pa, men tipsar om att ga till Century 21 som ligger tvars over gatan fran Ground Zero. Det ar som en loppmarknad fast med nya grejer. Mest klader- mycket markesgrejor- men aven heminredning mm.mm. Vi akte inte dit, men det finns bussresor till en Outlet Mall, Woodbury Commons (?) som jag har hort bra saker om.

F.A.O Schwartz som ligger i sydostra hornet av Central Park ar en fin leksaksaffar dar de hade mycket kul som jag aldrig hade sett.

Kolla in de aktiviteter som ni vill gora pa natet, vi upptackte att man kunde boka plats pa en del turistmal sa att man slapp sta i ko. Ellis Island/Statue of Liberty hade vi forbokat och det tog oss kanske en kvart att ta oss in medan jag horde en av vakterna saga att det skulle ta mellan 2- 2 1/2 h att sta i ko. Pa hemsidan stog det att det var fullbokat nar man tittade, men det ar for att aka upp i frihetsgudinnan, om du kollar lite langre ner sa kan man forboka till en sarskild battid.

Vi akte upp i Empire State Building, vilket var ett sloseri med pengar enligt min asikt. Och sa akte vi pa en city-tour, borja med det, det var vart pengarna for att bara lara kanna staden och fa lite koll pa var allt lag. Plus att de tipsade om bra restauranger- de fick sakert betalt av restaurangerna, men vi var nojda i alla fall. Vi at smaskiga hamburgare pa Cowgirls, det ligger i Soho eller the Village, kommer inte ihag...

Pa MoMas lilla museumbutik hittade vi mycket kul smagrejor. Jag hatar att ga och handla julklappar i december, sa jag plockar upp grejor allt eftersom under aret. Jag hittade mycket kul dar at de som har allt. Kommer jag pa nagot mer sa aterkommer jag!

• sarah
    Gates skrev 2009-04-13 23:01:01 följande:
    Jag var i NY for ett nagra veckor sedan! Jag bor inte i Sverige, sa om priserna var bra i jamforelse kan jag inte svara pa, men tipsar om att ga till Century 21 som ligger tvars over gatan fran Ground Zero. Det ar som en loppmarknad fast med nya grejer. Mest klader- mycket markesgrejor- men aven heminredning mm.mm. Vi akte inte dit, men det finns bussresor till en Outlet Mall, Woodbury Commons (?) som jag har hort bra saker om.F.A.O Schwartz som ligger i sydostra hornet av Central Park ar en fin leksaksaffar dar de hade mycket kul som jag aldrig hade sett.Kolla in de aktiviteter som ni vill gora pa natet, vi upptackte att man kunde boka plats pa en del turistmal sa att man slapp sta i ko. Ellis Island/Statue of Liberty hade vi forbokat och det tog oss kanske en kvart att ta oss in medan jag horde en av vakterna saga att det skulle ta mellan 2- 2 1/2 h att sta i ko. Pa hemsidan stog det att det var fullbokat nar man tittade, men det ar for att aka upp i frihetsgudinnan, om du kollar lite langre ner sa kan man forboka till en sarskild battid.Vi akte upp i Empire State Building, vilket var ett sloseri med pengar enligt min asikt. Och sa akte vi pa en city-tour, borja med det, det var vart pengarna for att bara lara kanna staden och fa lite koll pa var allt lag. Plus att de tipsade om bra restauranger- de fick sakert betalt av restaurangerna, men vi var nojda i alla fall. Vi at smaskiga hamburgare pa Cowgirls, det ligger i Soho eller the Village, kommer inte ihag... Pa MoMas lilla museumbutik hittade vi mycket kul smagrejor. Jag hatar att ga och handla julklappar i december, sa jag plockar upp grejor allt eftersom under aret. Jag hittade mycket kul dar at de som har allt. Kommer jag pa nagot mer sa aterkommer jag!
    Tack!
    Du tyckte det var värt att åka Ellis Island? Har hört en del säga att det är slöseri med tid. Alltid kul att höra andras åsikter.
  • Gates

Jag ar intresserad av historia, sa for min del var det intressant. Man kunde riktigt se framfor sig hur folk fran olika lander kom till Amerika och stog dar i vantrummet i timtal. Vi hoppade daremot over stoppet vid frihetsgudinnan, vi satt bara kvar i baten. Det blir en fin utsikt over Manhattan fran baten, sa bara det skulle det vara vart sjalva batturen.

Nar jag kom hem fran NYC, berattade en kompis att hon for manga ar sedan nar hon var i NY besokte ett privat bibliotek. Nagon rik familj hade startat ett familjebibliotek och hon fick anmala intresse och sa fick hon en runtvisning. Det skulle jag tycka var ett lite ovanligt turistmal! Jag laste ocksa nagonstans (har pa FL?) att man anvanda Big Apple Greeters, som ar voluntarguider, det lat kul tycker jag och det angrar jag att vi inte gjorde.

• Desertchick

Jag ska till NYC i slutet på maj. Vi ska spendera ett par veckor där. Vi var där förra året och hade "the time of our life"!

Alla grejerna du nämnde kommer att ta upp hela veckan typ. Man behöver mer än en vecka för att göra mer, det finns såååå mkt att göra där. Förra året gjorde vi allt du nämnde plus lite till. Denna gång ska vi göra helt nya grejer. Vi ska knalla över Brooklyn bron. Shoppa på lite annorlunda ställen-i Noho och Soho tex. Finns en massa coola affärer där. Vi ska ta en romantisk kvälls cruise runt Manhattan.

Jag återkommer lite senare, ska äta en sen middag.

• liten jordgubbe

En bit utanför NYC Finns världens bästa märkesoutlet "woodbury common". Alla stora mode hus har butiker där och det är riktigt billigt... Kläder, skor, väskor till en bråk del av priset. Köpte tex victoria beckham jeans för under 200skr. Prada skor för typ 400skr
    Det går bussar dit kostarinte så mycket och tar typ 1,5h enkel resa. Ett måste tycker jag.

Kan  äve rekomender "Bubba Gump" En jätte mysig och smaskig skaldjursresturang med Forest Gump tema.... liger vid Time Square.

Sen e jag och min man helt sålada på Ihop. Ligger i Harlem och bättre frukost kan man inte hitta
    Guu vad jag längtar till NY...
    Önskar er en under bar resa!

//Sara

• Desertchick

Liten jordgubbe: Joo det är klart att man kan hitta bättre frukostar än IHOP. Jag bor i USA, och när vi går ut och äter frukost, så går vi på nåt lokalt ställe, typ där allt är hemgjort så att säga.

TS: Ni kan ta the Staten Island Ferry. Den är gratis och går en gån i halvtimmen från södra tippen av Manhattan. Från båten kan man se Statue of liberty, Ellis Island, och så får man en fin utsikt av Manhattan.

• liten jordgubbe
    Desertchick skrev 2009-04-14 17:32:25 följande:
    Liten jordgubbe: Joo det är klart att man kan hitta bättre frukostar än IHOP. Jag bor i USA, och när vi går ut och äter frukost, så går vi på nåt lokalt ställe, typ där allt är hemgjort så att säga.
    Okej då...Världens bästa var kanske att ta i Gillar även dom små ställena med riktig soulfood... Här hemma får man nöja sig med att dricka sitt morgonkaffe ur en IHOPmugg...å drömma sig över atlanten...
Svar på tråden New York tips