• Anonym (Trött)

Ta lån åt någon annan!

Jag undrar lite hur jag ska göra?
    Mina föräldrar är i ekonomiska svårigheter, den ena har anmärkning och den andra kan inte ta lån av annan orsak. Och då frågar dom mig, om jag vill ta ett lån åt dom.
    Vad ska jag göra?

Jag vil inte ta lån åt någon annan men samtidigt vill jag ju inte att det ska bli jobbigt för dom. Speciellt när den ana gråter och beklagar sig.. (Snacka om enorma skuldkänslor :-S )

Det känns väldig jobbigt iaf. (jag har ju inga egna pengar pluggar med en arbetslös asmbo och ett barn. MEn samtidigt har vi inga lån heller..)

Nån som har något tips?

• Svar på tråden Ta lån åt någon annan!
  • Anonym

Beror på VAD de vill låna till, hur stor summan är samt hur de förhåller sig till pengar i "vanliga" fall.
    I och med att en har anmärkning och en annan har nåt annat problem med att få lån, tycker jag inte att det verkar vara lovande för dig att låna dem dessa pengar.

Å andra sidan är de ju dina föräldrar.

Kan ni inte gå på rådgivning hos en bank och där skriva kontrakt på hur de ska betala tillbaka och hur pengarna ska användas?

• Anonym (Trött)

ja det är svårt. för min del lutar det ju år ett NEJ.
    Har haft anmärkning tidigare pga att jag var godtrogen

Klart man vill hjälpa sina päron, men inte så kanske.
    Det "lättaste" hade ju vart om jag hade fått ett nej av banken.. Men nu är det väl inte den mest seriösa banken heller..
    Men jag får väl ta smällen och säga nej så får vi ser vad som händer...

• Anonym

Anonym (Trött) skrev 2009-04-13 21:48:49 följande:

ja det är svårt. för min del lutar det ju år ett NEJ.Har haft anmärkning tidigare pga att jag var godtrogen Klart man vill hjälpa sina päron, men inte så kanske.Det "lättaste" hade ju vart om jag hade fått ett nej av banken.. Men nu är det väl inte den mest seriösa banken heller.. Men jag får väl ta smällen och säga nej så får vi ser vad som händer...
    Seriösa banken?!?! Vad pratar du om? Nej nej nej....det där verkar som du går på en mina!
  • superanna

säg till dina föräldrar att du fick nej... så blir de inte sura... en vit lögn som räddar er relation..

• ReRant

Anonym (Trött) skrev 2009-04-13 21:48:49 följande:

ja det är svårt. för min del lutar det ju år ett NEJ. Har haft anmärkning tidigare pga att jag var godtrogen Klart man vill hjälpa sina päron, men inte så kanske. Det "lättaste" hade ju vart om jag hade fått ett nej av banken.. Men nu är det väl inte den mest seriösa banken heller.. Men jag får väl ta smällen och säga nej så får vi ser vad som händer...
    Men hur mycket pengar handlar det om och vad skall pengarna gå till?
  • Humörmamman

Här kommer lite peppning i ditt beslut att inte ta på dig ett lån till dina föräldrar. Hoppas att de är så pass mogna att de inte låter detta komma emellan er. Jag tycker du gör helt rätt som säger nej tack till erbjudandet att rädda dem ur sin ekonomiska knipa, och finns det något som tyder på att situationen nu kommer att ändras och att de kommer att kunna betala tillbaka detta lån de nu vill att du ska ta?

Stå på dig!

• Anonym

Nej, nej och åter nej.
    Låt dem inte manipulera dig...stå på dig...du kanske kan stötta på andra sätt som inte har med pengar att göra?

• Moonis
    Anonym skrev 2009-04-13 21:22:16 följande:
    Alldrig till någon, kanske möjligen till föräldrarna MEN då skulle jag också få be att ha FULL kontroll över deras ekonomi. Ge dem typ veckopeng och se till så inte jag hamnar i klistret.
    Så skulle jag aldrig vilja ha en relation till mina föräldrar. På det sättet omyndigförklarar man o tror inte det är den relationen man skulle vilja ha till sina föräldrar faktiskt.
    Bättre att låta någon annan hjälpa då.
  • Anonym
    Moonis skrev 2009-04-13 22:09:20 följande:
    Så skulle jag aldrig vilja ha en relation till mina föräldrar. På det sättet omyndigförklarar man o tror inte det är den relationen man skulle vilja ha till sina föräldrar faktiskt.Bättre att låta någon annan hjälpa då.
    ok, då vet vi hur du tycker.
  • Anonym

Hur mycket handlar det om?

Och är du beredd att betala hela lånet om det skulle bli så att de inte kan betala?

Givetvis är det jättejobbigt att stå brevid och se på, men det är såå mycket som kan gå fel om man blandar in ekonomi i en relation...

Hade du haft högar med pengar och velat hjälpa dina föräldrar så jättegulligt, men du ska inte sätta dig själv i en ekonomiskt ohållbar sits, det kan aldrig sluta väl...

Du kommer må mycket bättre om du säger nej, än om du ska behöva oroa dig för alla moment som kan tänkas komma upp...
    Stå på dig.

• Moonis
    Anonym skrev 2009-04-13 22:11:28 följande:
    ok, då vet vi hur du tycker.
    Japp..
  • BöljandeGräset

Gör det inte, det finns inget som fördärvar relationer som pengar. Sen ska du ha detta över dig framöver. Uppenbarligen har de trasslat till det för sig innan och då finns risken att det upprepar sig. Ganska märkligt att de frågar dig som inte själv har det så muntert med studielån och arbetslös sambo. Visar kanske till viss del deras inställning till pengar och ekonomi, tänker jag. Gör det inte, är mitt råd.
    Kram och lycka till!!

• Anonym (Mammis)

Du ska INTE behöva ta lån- oavsett att det nu är åt dina föräldrar!!!
    Du måste tänka på dig/sambons i första hand, hur har vi det med ekonomin?!
    Studerar, arbetslöshet & barn mm.
    Nä, du/ni ska inte dra på dig/er några lån åt ngn annan.
    Det var ngn här ovan som nämnde "vit lögn".
    Kan inget annat än att hålla med där.
    Säg att du/ni fick ett nej på banken.
    Frågar dom om VARFÖR...så har du ju bl.a. att skylla på att DU studerar samt att din sambo inte har en fast inkomst som det heter när man inte har ett arb.
    Lågkonjukturen gör det ju inte lättare heller att man kan få låna hur som helst heller.
    Lyyycka till & glöm inte att berätta hur det går för er.
    /Kram

• Anonym

min mamma bad mig jag sa att jag hade kollat med banken o fått ett nej hon tyckte det var konstigt när jag tjänade så bra mm men hon accepterade det. Jag skulle aldrig ta ett lån åt någon annan då det kan stjälpa mig själv i framtiden. Om det inte betalas i tid av den som lånat eller att det minskar chansen att få eget lån då den dagen kommer att man kanske behöver låna själv till hus köp eller så.

• Anonym (Trött)

Jag sa nej till dom, klart dom blev sura. Men jag tror att det går över
    Det var det svåraste att säga nej en när jag väl gjort det känndes det bättre.

Tack för alla svar.

• Anonym (C)

Vad bra att du sa nej. Får de inte ta lån så finns det en anledning till detta. Jättebra att du stod på dig, risken att du får betala lånet är överhängande stort.

Svar på tråden Ta lån åt någon annan!