• MammatillAlva

Gymnasiestudier

Någon som fått barn direkt efter grundskolan och därefter varit mammaledig en period och sedan börjat gymnasiet? Eller någon som fått barn under gymnasie tiden och sedan kommit tillbaka till skolan?

Har ni kännt att ni glömt bort vissa kunskaper i skolan? Fick ni någon typ av extra hjälp/ repetion för att komma tillbaka till skolan igen? Kan man begära det av skolan?

/ En nervös ungmamma som ska börja gymnasiet i höst.

• Svar på tråden Gymnasiestudier
  • Disela

Jga hoppade av gymnasiet efter 1½ år. Sen jobbade jag och fick min dotter vid 21. Nu pluggar jag på komvux för att ta igen allt. Jag får en utbildning jag verkligen vill ha och det går strålande att plugga. Jag skulle ju helst av allt velat gå klart gymnasiet, men så blev det ju inte. Men å andra sidan får jag ju den utbidning jag vill ha nu, i stället för det jag pluggade på gymnasiet.

Hoppas allt kommer gå bra för dig!

• Juhanna

Jag fick barn mitt i studierna och tog ett studieuppehåll.  Slutade skolan i april men jobbade in de månaderna jag som jag skulle missa och sen började jag bara nästa årskurs med en ny klass så jag hamnade inte efter de andra.
    Personligen tycker jag att ett studieuppehåll var det rätta för mig då jag kom tillbaka med nya tag och ny motivation.

• Skorpmamma

Jag gick bara ett och ett halvt år på gymnasiet, sen hoppade jag av. Har haft uppehåll med studierna tills nu, är 21 nu och pluggar järnet på komvux. Funkar kanon, känns som att mitt liv äntligen rullar på som det skulle gjort för 3 år sen, innan första dottern kom.

• MammatillAlva

Men ni behövde ingen repetion eller liknade när ni kom tillbaka till skolan? Ni kände att ni klarade av allt precis som innan?

• BlommyNess12

Jag fick sonen när jag gick andra året.. Nu kommer jag inte gå tillbaka till skolan utan vara ledig tiden ut, jobba fem månader och sedan läsa folkhögskola..

• Juhanna
    MammatillAlva skrev 2009-04-15 22:26:47 följande:
    Men ni behövde ingen repetion eller liknade när ni kom tillbaka till skolan? Ni kände att ni klarade av allt precis som innan?
    Ja men man läser ju kurser så när man börjar en ny kurs är ju allt lika nytt för alla.
  • MammatillAlva
    Juhanna skrev 2009-04-15 23:05:37 följande:
    Ja men man läser ju kurser så när man börjar en ny kurs är ju allt lika nytt för alla.
    Jag menar jag tex. har gått ut grundskolan och nu varit hemma i ca; 3 år. Känns ibland som jag glömt bort vissa saker i matte och engelskan, som jag måste kunna för att gå vidare till nästa steg.

Min fråga är om man kan få repetion av grundskolans matte och engelska när man börjar gymnasiet och förklarar att man varit borta i 3 år ifrån skolan? Är det någon av er som fått eller kännt likadant? Hur gick det för er?
  • Juhanna

A-kurserna i matte och engelska är ju väldigt lika det du lär dig i grundskolan så repetion kommer du nog att få. Annars kan du ju be om extrahjälp eftersom det var så pass länge sen du gick i skolan

• Saaaraa

Jag är nästan klar med matte A nu som jag började läsa på distans för en månad sen. Har inte gått i skolan sen jag slutade grundskolan. Det är väl en 3 år sen.. Jag tyckte att vissa grejer var enkla, som man kommer ihåg. men resten flyter på det också och man lär sig.

• Tindras mamma

Jag hade precis börjat mitt tredje år på gymasiet när jag fick min lilla bebis. Nu till sommaren ska jag avsluta mina studier utan något avbrott.
    Från början gick jag på plats på Torsås Korrespondensgymnasium men när hon föddes så la jag alla mina kurser på distans så att jag kunde läsa hemifrån.
    Det är en jätebra skola där du själva får välja hur lång tid de olika kurserna ska ta och så vidare så att du slipper ta ett avbrott. Själv tog jag inget avbrott och det har gått jätte bra :)

Svar på tråden Gymnasiestudier