Inlägg från: MammatillAlva |Visa alla inlägg
  • MammatillAlva

Gymnasiestudier

Någon som fått barn direkt efter grundskolan och därefter varit mammaledig en period och sedan börjat gymnasiet? Eller någon som fått barn under gymnasie tiden och sedan kommit tillbaka till skolan?

Har ni kännt att ni glömt bort vissa kunskaper i skolan? Fick ni någon typ av extra hjälp/ repetion för att komma tillbaka till skolan igen? Kan man begära det av skolan?

/ En nervös ungmamma som ska börja gymnasiet i höst.

• Svar på tråden Gymnasiestudier
  • MammatillAlva

Men ni behövde ingen repetion eller liknade när ni kom tillbaka till skolan? Ni kände att ni klarade av allt precis som innan?

• MammatillAlva
    Juhanna skrev 2009-04-15 23:05:37 följande:
    Ja men man läser ju kurser så när man börjar en ny kurs är ju allt lika nytt för alla.
    Jag menar jag tex. har gått ut grundskolan och nu varit hemma i ca; 3 år. Känns ibland som jag glömt bort vissa saker i matte och engelskan, som jag måste kunna för att gå vidare till nästa steg.

Min fråga är om man kan få repetion av grundskolans matte och engelska när man börjar gymnasiet och förklarar att man varit borta i 3 år ifrån skolan? Är det någon av er som fått eller kännt likadant? Hur gick det för er?
  • MammatillAlva

Vet inte riktigt om jag fått svar på frågan jag ställde. Vissa får det att låta så negativt på något sätt att jag ska tro att jag är speciell för att jag är ungmamma och har varit borta ifrån skolan och begär lite repetion bara. Det stämmer verkligen inte!

Inte har jag haft några problem med något ämne tidigare, behöver alltså inte extra stöd i ämnet utan enbart repetion eftersom jag som sagt varit borta ifrån skolan och inte räknat ekvationer, pratat engelska osv. på 3 år vilket gör att man tappar språket och räkne sätten lite.

Men tack för det svar jag fått trots det negativa vissa ger! :)

• MammatillAlva

Vad tråkigt det låter, verkar som man inte alls kan begära hjälp ifrån skolan. Ingen som haft en bra studietid efter mamma ledigheten och fått allt att gå ihop?

Nu har jag kommit in på gymnasiet, mitt första handsval It-media. Ska besöka skolan i morgon och berätta om min situation och se vad dom kan erbjuda mig för slags repetion av grundskolan osv.

• MammatillAlva

Har pratat med skolan som jag ska börja på i höst. Hon förstod mig och dom skulle stötta mig och göra det bästa för min del.

Tack för alla svar, nu är jag inte orolig längre.

• MammatillAlva
    anya skrev 2009-04-25 01:08:07 följande:
    Men herrgud, vilka svar. Det ä ju varierande från skoa till skola. man kanske inte har RÄTT till det, men man kan ju ändå få det. Lite svårt att svara på vad som är rätt och fel men klart man kan få hjälp (repetion) , eventuellt extrahjälp om man ber om det. Du är ju en gymnasieelev, med eller utan barn. tror knappast att det är så strikt att man inte får tillgång till repetion Don't worry
    Tack :)
  • MammatillAlva
    valkyrian skrev 2009-04-30 14:39:13 följande:
    Och det var inga problem alls att få tid till studierna! Man har ju håltimmar och raster och bussresor man kan plugga på, slutar man tidigt kan man ju vänta en timme med att hämta barnet på dagis och plugga. När Saga sov i sin vagn låg jag på gräsmattan med laptopen och pluggade. Och så hade jag hennes pappa/mormor/farmor som kunde leka lite med henne någon timme om jag behövde. Jag fick bra betyg trots att jag extrajobbade hela trean två helger i månaden. Och hade bra med tid till min lilla tjej också. Det har varit jobbigare att jobba för arbetsdagar är längre och gör i alla fall mig tröttare.Ts, vill du så går det! Det är som att ha ett jobb fast miljoner gånger lättare och förmodligen roligare Och när det gäller matte osv så går man som sagt igenom allt. Läs någon bok på engelska så börjar det flyta, kan rekomendera Twillight, ganska enkelt språk i den och du får igång engelskan igen :)
    Tack för tipsen!
    Vet inte om du förstod min situation riktigt, men en del av dina tips kan jag säkert ha användning för så tack. :)
Svar på tråden Gymnasiestudier