Inlägg från: JagOchHan |Visa alla inlägg
  • JagOchHan

Längtan efter körsbärsblom

13 år - tack för att du fixade med en trädgårdstråd Det var jätte bra.

Här har helgen delvis gått åt att fixa iordning bland blommor osv, sett hur mycket mina klematis har vuxit till sig och alla knoppar som är på väg. Det enda tråkiga med helgen var att min vita stockros tyvärr inte klarat sig. Den som var så vacker.

Dock hade jag tur att grannen sorterade bland sina stockrosor och kom men närmare 30 skott - tyvärr inte vita- men stockrosor endå
    Så nu har dom fått ett nytt hem.

• JagOchHan
    ja jo ibland är hon super trevlig *S*

Tjock kulan - vad jag har förstått så är alla stockrosor perenna , men jag kan ha missförstått. Dom ska visst själv så sig, grannen sa dock att hon ibland får hjälpa dom lite på traven och öppna frökapslarna, Där gjorde ju jag fel - gjorde inte det utan trodde att det skulle bli bra ändå. Får helt enkelt köpa en ny vit men det gör jag nog först när vi bestämt vart vi ska bo
  • JagOchHan

Godmorgon.

italienskamamma skrev 2009-04-14 22:33:20 följande:
    Här har körsbären precis blommat färdigt.....men jag bor också i Italien
    Ska vi byta boende

Tjock kulan - ok då har jag lärt mig något nytt, är inte så duktig på trädgård egentligen planterar det jag tycker om och försöker senare lära mig mer för att ha lite koll.

Memoria - så var det med mina med, men min som jag köpte blommade första året så jag fick iallefall njuta, Men nu är den stendöd, Grannen (igen) sa dock att det verkar som att myrorna käkat upp den under ifrån, Dom älskar visst stockrosor och vill man få blommor måste man få bort myrorna. Min jord där stockrosen står, kryllar av myror men enbart där stockrosen är placerad-(har inte haft mage att ta bort den, hoppas fortfarande på att den ska ploppa upp).

Gjorde ju lite frö odling för ett tag sedan. Tyvärr var det inte mycket som tog sig. MEN mina vita lavendel frön som jag sådde har en till och med redan blommor, så nu står dom i mitt drivhus och får vänja sig vid ute värmen.
  • JagOchHan

Godmorgon

Tjock kulan - Jag hade oxå hört att lavendel skulle vara svårt, jag har även svårt för färdigvuxen lavendel har alltid lyckats ta död på dom. Så jag blev mäkta imponerad när jag märkte att den blommar

Konformade spaljeer köpte jag förra året på netto. Om ni har den butiken så kommer det säkerligen komma om ett par veckor. Tror jag betalade 30 kr för våran - då fanns den i 3 olika storlekar. Men då måste du ju i och för sig vänta på att butiken ska sälja dom och det har man inte alltid tålamod till när det gäller trädgården

• JagOchHan

den jag har är den mellan om jag inte minns fel. Den stora var nog runt 150 cm hög och kostade runt 70 kr om minnet inte sviker mig helt

• JagOchHan

godmorgon,

13 år - va konstigt att länken inte fungerar. Om du går in på min blogg

www.dontletthebedbugsbite.blogspot.com

och går in på april -08 så finner du inlägget någonstans på mitten av sidan. Bilden som jag försökte visa är daterat till 16 april.

Ha ha , märkte nu att det var igår och ännu har jag inte sått min luktörter för i år. Dags att göra det idag då , eller kanske imorgon får se vad kroppen tillåter.Dom blev så fina förra året och vi njöt av dom länge!

Här skiner solen och det ser än så länge ut att bli en underbar dag, Hoppas det håller i sig.

• JagOchHan

fluffiga - bra att du påminner mig igen. *S* minnet är som på en guldfisk, kanske beror på att här har varit fult ös sedan i morses. Glömde helt bort luktörten igen..

Öh lägger du dina i blöt innan du planterar dom? jag fick det från någonstans , att dom ska ligga i ett glas med vatten 1-2 dygn innan man planterar ut dom. Men mina brukar få ligga i ca 1 vecka innan jag lägger dom i jorden, Sen tar det ju ett tag innan dom kommer. Men fina är dom

• JagOchHan
    Daggdroppen skrev 2009-04-17 09:32:48 följande:
    Jaha!!!  Ska man göra det? Det visste jag inte!!! Kanske det är därför mina inte tar sig?!
    om det är rätt vet jag inte men det har funkat Ibland låter jag dom till och med ligga så man ser att dom börjar gro lite. Då sätts dom igång snabbare tycker jag.

Nu har man fått hängt tvätt ute, underbart, målat lite på lillkillens "nya" säng sådant som man får passa på att göra medans dom små liven sover. Nu är det snart lunchdax.
  • JagOchHan

åh Mimmi låter som en underbar dag.. Jag "sitter" inne - maken är och fixar bilen, dottern är hos en kompis, sonen fick gå till mormor och morfar en stund och jag stökar hemma. Putsat spackel väggar, torkat köksdörrar, dammat, plockat bort vinter skor och kläder, nu ska jag börja med middag och sedan ner och hämta sonen. Hade hellre vart ute och njutit av solen, men ont måste göras ibland oxå. Nu ska jag lägga mina luktörtsfrön i vatten som jag glömt igen..... *guldfisk*

• JagOchHan

Goddagens i tråden.

Igår fick jag äntligen utplanterat nästan alla av mina luktörtsfrön. Har 2 koppar kvar som skall hitta en lämplig kruka bara
    Körsbärsträdet som jag fick i födelsedagspresent förra året har en massa blomknoppar som väntar på att slå ut. Ska bli så underbart att få ha både körsbärsblommor och plommonblommor detta året, MEN det bästa av allt blir ju endå frukten.

• JagOchHan

tjock kulan - dina med !! Min pion som jag planterade förra året har myror klättrandes på sig. Jag duschade dock av mina sist jag vattnade och det tog nog upp till en vecka innan dom var tillbaka igen. Idag ska jag däremot försöka gå ut och spruta dom med grönsåpa så dom flyttar

Vill ju inte att det ska hända samma med pionen som med min stockros som jag sörjt här i tråden Den käkade ju myrorna upp.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom