Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Längtan efter körsbärsblom

Jo, så är det ju! Stockrosor är bienna - men oftast så är de inte fröäkta så de frösådda plantorna efter de vita blir oftast i "avnliga" färger. Men det finns även en del förädlade sorter som inte släpper så mycket fröer och då där de mao, eftersom de är tvååriga.

Här kan jag ju "rumsera" hej vilt med mitt trädgårdsbubbel Kul att det var fler trädgårdstokiga.

• Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-04-16 14:09:25 följande:
    Tack för era svar ang hur ni "vårstädar" rabatterna!Blä, nu började det komma ner någon form av snö och blåser svinkallt. Hann räfsa ganska mycket på förmiddagen, men eftersom vi har en gräsmatta stor som ett par fotbollsplaner (typ) så skulle jag gärna ha haft lite finare och varmare väder. Men vi hann också ha vårens första picknick ute Ni som har trädgårdsland i lådor. Klistra gärna in bilder på det!!!! Vad har ni för material runtomkring? Gräs? Grus? Plattor? Bark? Något annat...?
    Mina pallkragar står i köskträdgården och runt har jag gångar av sandstensplattor. Kanske inte det allra snyggaste, men jag återanvänder gärna och det fyller sin funktion För vår del så går iallafall gräs bort runt pallkragar. Vi hatar att använda trimmern och då blir det så fult långt gräs intill
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-04-16 19:41:47 följande:
    Sandstensplattor? Har du bild?Bläh! Här har det snöat sedan typ 2 tiden... Men det lämnar ju egentligen inget på marken, så kanske det inte ärså farligt. Men åååhh vad segt det är att vänta tills tjälen går!
    Jag har nog döpt om dem Sjöstensplattor heter de ju. Det är ju sådana där vanliga plattor från 60-70-talet - 50x50 cm betongplattor med ingjuten småsten på ovansidan. Inget fina alls ju, så de är inte värda att ta kort på Vi har grävt upp dem från vår framsida och ekonomisk som jag är så var jag ju tvungen att ta vara på dem och använde dem någonstans i trädgården. I trädgårdslandet tyckte jag inte det gjorde så mycket hur de såg ut och de fyller ju sin funktion. Jag har ytterligare en hög med sådana och de skall få hamna som golv under min "planterings- och arbetsplats" mellan redskapsboden och köksträdgården. Där har vi en yta med gräs (ca 12 kvm) som är svårklippt och det kan nog "städa upp" utseendet lite med plattor. Både redskapsboden, växthuset och köksträdgården ligger ju i ett hörn av trädgården och är kanske inte det stället man visar upp det första man gör, så där råder funktion mer än utseende (även om man vill ha lite av båda )
  • Mimmi 71

I helgen är det dags att färdigställa min ros- och lavendelrabatt utmed terassen. Nu börjar det roliga arbetet med "finischen" En rad med betongsten skall läggas, jord fyllas på (köpte ett helt lass i fjol så jag har lite att ta av ) och sedan återstår planteringen. Inser att jag faktiskt har tre rejält stora rabatter (2:a våtbädden, framsidan och terassrabatten) som fortfarande inte är färdigplanterade. Det är nästan så det blir för mycket av det goda Det brukar annars vara så när jag besöker plantskolor att jag kommer hem med ett gäng nya perenner som jag inte vet var jag skall "trycka ned".

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-04-17 07:57:21 följande:

Om du tycker sjöstenen är "ful" så kan man ju vända på plattan o lägga den sidan ned så den betong skrovliga ytan kommer uppåt i stället *tipselitipsar* . Våtbädd vad innebär det? *nyfis*.
    Smart, med att vända stenen. Slät betong är betydligt snyggare! Så får det bli när jag lägger de nya och köksträdgården "inre" plattor (inte dem som ligger som kant utmot gräsmattan) skall ändå grävas upp så då vänds de också

Våtbädd: Jag har två helt underbara megastora blodlönnar som står ut mot gatan. Lönn har ett ytligt rotsystem och gräset var obefintligt här. Eftersom vi har ett glest staket utmot gatan så ville jag även skapa lite insynsskydd här därför anlade jag två våtbäddar (och fler kanske det blir). Det är en uppbyggd rabatt (kant har jag gjort med både stora stenar och torvblock), sedan har jag lagt en pressenning innan jag har fyllt på med jord eller i dessa fall rejält med torv för att få till en bra plantering för surjordsväxter såsom rodedendron och azalea. Presseningen fungerar som en bassäng och är tät från kringliggande. Förhoppningsvis skall den skydda så inte lönnarnas rötter tränger in i rabatten samtidigt som den skall ha ett litet vattenmagasin i botten så att det inte skall bli för torrt. Lönnarna skyddar ju så att det inte regnar något när väl löven har spruckit ut. Jorddjupet ligger mellan 30-80 cm ungefär och det passar ju ypperligt för exv rodedendron som inte har så stort rotsystem.
  • Mimmi 71

Tjocka kulan: Jag har inte heller satt potatis, fast jag bor ju lite norröver, i Sörmland. Att ha potatis som jordförbättrare är ju perfekt och om ni får skörda den lite senare gör väl inget. Hittade en liten information här.

www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-tradgard/Odla-potatis.pdf

Fluffiga: Ja, jag hoppas på att denna arbetsplats skall bli verklighet i sommar. Har bett sambon leta efter en gammal diskbänk med lång bänk som jag skall sätta upp mot bodväggen och sedan skall han få sätta upp en kran ovanför så jag även kan ha vatten där. Måste försöka få till något som döljer undertill så det blir lite fint också (lite för syns skull och inte bara praktisk skall det ju vara ). Några hyllor ovanför bänken för lite krukor och tillbehör skall på plats också. Sedan måste vi försöka lösa problement med vår kompost. Jag vill ha den i närheten, men den får inte riktigt plats. Idag ligger den i ett hörn av vår trädgård och är full av kirskål, man kan mao inte använda jorden som blir för att ha det ogräset i rabatterna vill jag ju inte

Bark tror jag kan bli riktigt bra runt pallkragar också - lite mjukare att gå på och om det kommer lite jord utanför så är det ju inte hela världen då, men i grus är det ju inget vidare. Ett tips! Lägg markväv inunder så slipper ni rotogräs bättre samt att barken inte förmultnar ned i jorden så snabbt.

• Mimmi 71

Ja ekonomin är ett rejält hinder när man skall göra saker, både inne och ute. Men jag måste säga att man kommer långt med stor arbetsinsats, genom att hålla uppe ögonen för gratis material och genom kontakter så man kan få tag på växtmaterial på andra ställen än plantskolan. Min trädgård har faktiskt inte kostat alls mycket innan vi stenlade vår framsida.

Jag har samlat större sten och kullersten i skogen - men man MÅSTE alltid kontakta markägaren och få lov. Jag har dessutom på samma ställe grävt upp en härlig liten tall och gran för att ha i trädgården. Betongplattor som vi har på framsidans uteplats fick jag av den lokale bensinhandlaren då denne bytte ut dem mot asfalt pga någon lag som började gälla Växter har jag flyttat med mig från tidigare boende, tagit från sommarstugan och i mammas och pappas trädgård (därifrån körde jag en hel släpkärra första sommaren vi bodde ihuset).

Själv skall jag om orken finns plantera om två megastora rabatter i sommar och måste då dela på alla perenner för att de har vuxit sig för stora - är det någon som bor i närheten så skänker jag gärna ett hundratal småplantor Om inte kan ni ju försöka tigga till er småplantor av grannen och andra ni känner. Man behöver ju inte en stor planta direkt - tänk på hur små plantorna är när ni köper dem i plantskolan.

• Mimmi 71

Fluffiga - det låter som en härlig lekplats Hos vill inte ens sambon sätta upp en gunga I sommar skall det dock komma en sandlåda på plats, en sådan variant som har lock som man kan lägga på plats. Vi är nog den gata som har mest katter per hushåll i hela Sverige Själva har vi två

• Mimmi 71

Det skall hjälpa ärtorna på traven att lägga dem i vatten innan man sår dem. De har så hårt skal och det blir mjukare om det får ligga i vatten några dagar. Det går utan också och då får ju jordens fukt samma funktion, men det kan ju då ta lite längre tid. Ett annat alternativ är att fila på varje ärta för att få bort lite skal, men det verkar betydligt mer arbetsamt

• Mimmi 71

Åh, tjejer! Ni får mig att längta hem istället för att sitta på jobbet och tjuvläsa Jag vill både röja i trädgården, sätta mig i systugan och inreda sonens rum efter i alla inspiration ni ger mig i "andra tråden". Tyvärr så har jag ingen möjlighet att sluta tidigt då jag har ett möte inplanerat 16.30 Det får bli en långlunch ute på stan med en god tidning och en härlig sallad istället

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom