Inlägg från: Memoria |Visa alla inlägg
  • Memoria

Längtan efter körsbärsblom

Vi får komma med fler bilder i tråden istället för att att få lite sommarstämning
    Bra att du startade en tråd.

• Memoria

Åh kul med massor av aktivitet i tråden!

Stockrosor.. hmm gjorde nog en blunder förra året. Köpte plantor från en växtloppis som skulle blomma året efter(läs förra sommaren) Vattnade och höll på som en tok för att få dem att växa ordentligt. De tog sig inte alls bra utan var bara lite gröna och ungefär samma storlek som året innan. Nu är alla bladen borta som funnits där under höst vinter och jag tror att de båda plantorna är stendöda. Skulle vara superkul om de kom i vår/sommar, men jag vet inte om växtläget är det rätta heller. Halvskugga och rätt torr rabatt nära huset.

Annars är trädgården rätt upprensad vid det här laget. Nu börjar krokusarna dö ut och ersättas av påskliljor, backsippan, vilda penséer, och tulpanblad.
    Så underbart med vår!

Närmsta projektet är att få en större odlingslåda som skall vara 3 X 1 meter. Pionstöd skall jag också försöka få till för de blir så tunga och stora. Det räcker inte med de gröna metalbågarna.

• Memoria

just det,  Jag och han.... din granne verkar vara underbar!!

• Memoria

jag och han: är nog som dig som hoppas in i det längsta att det skall sticka upp några trevande blad i sommar. Gör det inte det gräver jag upp och flyttar på dem för att se om det är något liv kvar i dem.

Tjock kulan: Tror på Riddarsporre, kolla bladen på bilden. www.riddarsporren24.se/Portals/0/ourpics/Riddarsporre%20stor.jpg

Stormhattens blad är inte lika spretiga. linnaeus.nrm.se/flora/di/ranuncula/aconi/aconlyc3.jpg

Jag köpte också mina växtkoner på Netto, likadana som jag och hans. Bodde inte du i närheten av Göteborg, Kungälv? Jag såg nämnligen utdragbara koner i pil på Thunbergs handelsträdgård i Skepplanda. Även City gross special hade något liknande, dock inte så höga.

• Memoria

fluffis: Tjusigt! Med hopp om fägring i framtiden...

Jag brukar vara lite halvpedant. Alunroten tar jag bort de torra fnöskiga bladen så att de andra ser finare ut, men marktäckande småblommor gör jag inget med, trots att jag ser alla små torra blad. När de växt lite granna nu på våren ser man inte längre de torra utan mest de nya skotten resonerar jag.

Skall försöka lägga in lite nya foton jag med.

• Memoria

tjock kulan: Härligt att den tagit sig så bra!

Tycker det är helt underbart nu när värmen har kommit och alla blommor är på väg upp. Fast det är samtidigt lite konstigt när allt flyttas fram och hösten kommer fortare i september.

Mina pioner börjar växa lite väl mycket... och jag som vill hinna bygga koner/torn för dem... Får se när jag hinner det. Maken målar på huset på kvällarna och grejar med möblen när det är klart, så min nya odlingskrage har inte blivit gjort ännu. Blir till att så sent i år.

Har alla sått sina fröer ännu? Snälla, säg att ni lite högre upp i landet inte hunnit göra det ännu

• Memoria

Här jag kommer jag indrösandes efter lite mer trädgårdsröjning och nedplockning av tvätt. Vi är ute hela dagarna och det är så skönt!

Idag skulle D fortsätta målningen på huset och då passade jag och C på att åka till Hornbach. Ville bla få tag på virke och färg till konerna. (Har tänkt använda 4 st 21X 21 planhyvlad furu som ett fyrkantigt torn. Som två kragar runt spikar jag fast 11X21 på två olika höjder.)
    Att jag inte gav upp och satte mig och skrek i affären, är ett under.
    Med C som gärna ville klänga på mig istället för att åka vagn skulle jag försöka ta mig fram med tre 5 meters pinnar som svajade. För att få in dem i bilen var jag ju tvungen att såga av dem i lämpliga längder. Bara det att C tyckte ljudet av sågandet var obehagligt, så hon stod jämte, höll för öronen och grät. Inte mycket att göra...
    När jag väl skulle gå till kassan ville alla längderna ramla på golvet och i stressen river jag givetvis ner ett ställ med småprylar. Det vår både pinsamt och jobbigt måste jag säga... när folk runt omkring verkade betrakta mig som en hormonstinn dåre (man bråkar inte med höggravida kvinnor).

När vi kom hem upptäckte vi att de glömt ta betalt för en av färgburkarna jag köpte. Är inte så ärlig så jag åker dit imorgon för att betala den. Ser den hellre som en liten gåva från någon som tyckte jag hade det lite väl tufft själv där ett tag.

• Memoria

tjockkulan: Va duktig du är som fixat så i rabatterna idag! Skönt att få gjort så mycket!
    Det är jättefint med pilkoner, men jag tror att det är svårt att få dem att stå ordentligt. Jag har de andra konerna som vi pratade om i tråden om. De som kom från netto. Hur jag än trycker ner dem så blåser de omkull om det är riktigt blåsigt. Därför tänkte jag mig lite tjockare pinnar som klarar av att stå pall. Trist att behöva måla dem, men när det väl är gjort skall de nog klara en del.

Vi har grått hus med vita knutar och pionerna är ljusrosa. Tycker ni att jag skall måla stöden gråa så att de smälter in i huset eller vita så att de sticker ut lite?

Har föresten gjort lite andra stöd hemma nu också med armeringsjärn och najtråd. Bla till mina två hallonbuskar. Också någon form av rektangulär torn som längstupp har jag format najtråden till en blomma eller fransk lilja. Blir fint sedan när den rostar. Den andra lite provisoriska stödet gjorde jag med en liten bit armeringsmatta jag hade hade kvar och najtråd format som ett hjärta längst upp. Har ingen kamera hemma nu, men det kommer kort så småningom.

• Memoria
    Tjock kulan skrev 2009-05-06 21:53:34 följande:
    Hejsan Jippi, hittade idag ett konformat växtstöd i pil för 100 pix, åh vad glad jag blev. Med hem fick även 3 små lämmöron följa med som ska bli marktäckare längst med nya rabatten
    Åh nice att få tag på växstöd för 100kr. Då slapp du göra ett själv också. Tack för tipset om att måla mina i vitt istället för grått. Tror också att det är bäst. Får se om jag lyckas få snickrat ihop dem i helgen. Har alltid tusen ursäkter till att jag inte hinner...

Jag har bild på min Astrid Lindgren i galleriet om du vill se den. Den har varit väldigt tacksam och är inte svår att få fin.

Mimmi: Du är inte ensam om att inte ha köpt potatis eller förgrott dem. Jag har varit för snål för att köpa en 2kg potatissäck när jag endast använder ca 9 potatisar i min låda. Fast väntar jag för länge får jag ju höstpotatisar... Frågan är om en vecka räcker för att få groddar? Tycker att det tagit lite längre tid de andra åren.
  • Memoria
    13 år emellan skrev 2009-05-07 21:13:01 följande:
     Memoria: Du har väl bra koll? LinaoMatilda behöver lite hjälp med en oväntad gäst i hennes pelargonia...Hon lade upp en bild i bloggen men skulle lägga upp en närmre bild i fl-galleriet...
    Nu blev jag ju väldans nyfiken. Min första tanke är solros, den ser sådär gänglig ut och hade det varot physalis eller paprika hade bladen kommit lite tätare tror jag. Fast jag vet faktiskt inte helt säkert. Hon kan lägga ut bilden på odla.se så kommer hon få massor av experttips säkerligen

Tack för peppningen Tjock kulan. Hoppas på hyfsat väder till helgen så jag får snickrat nu då! Tur att du hittat gratis pilgrenar mm också. Då är det klart att du måste hitta på något med dem. Astrid blir föresten runt 1-1.20 m hög. Beror nog lite på det läget jag har också. Halvskugga så det känns som den ibland skjuter höga skott för att nå upp till ljuset vid staketkanten. Sedan är den lätt att forma beroende på vart du beskär den, om det är ett inåtvänd eller utåtvänt öga. Regeln om tredje ögat från förädlingsstället avgör du själv om du vill hålla. Isf kan du få den rätt låg.

Nu har kameran kommit hem igen så med lite sol och uppehåll skall jag ta lite foton på trädgården. Har plockat min första påse med mördarsniglar igår också... blääääk
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom