• Horst

Längtan efter körsbärsblom

Åh! Plantbytardag. Önskar att det fanns sådant i min by också.....

• Horst

Mimmi 71 skrev 2009-05-15 19:27:51 följande:

Tjock kulan skrev 2009-05-15 16:02:42 följande:
    Den sista ser ut som en skugggröna men i så fall har den varigerade (vitstrimmiga) blad. Jag har en vit och en blå variant - kan fota den vita (som blommar för tillfället) i morgon så kan du jämföra. Men klättrande är inte skuggröna utan den sprider sig med revor en del. Den andra bilden tycker jag liknar daggkåpa - men det är svårt att säga. Det känns som bladen är lite för små för att vara just detta. Har denna i trägården också - det blir en fotorunda i trädgården i morgon bitti Älskar att strosa omkring i trädgården tidiga mornar Den första bilden tycker jag helt klart liknar stormhatt mer än riddarsporre. Ni vet väl att stormhatt är rejält giftig? Å andra sidan hur många barn tuggar på blommor - det är mer risk om det är giftiga bär såsom idegran har.
    He, he. MINA barn. Deras pappa kom in med minstingen (11månader) för några veckor sedan. Han hade mumsat i sig scillor. Bara kronbladen som tur var och inte mycket.

Vi har ingen stormhatt, spikklubba,ricin , liljekonvalj eller liknande i vår trädgård ännu. Jag får helt enkelt väta tills barnen är större.
  • Horst

Jag behöver också lite stockrosråd. Min lilla planta är så... liten.

Hur trivs de bäst?

• Horst

Idag skickade jag sambon att handla på Solhaga (eftersom han ändå befann sig i Kristianstad). Och han kom hem med två New Dawn precis som jag önskat. Det konstiga var att en kostade 109:- och den andra 139:-. Olika leveranser, tror jag, men ändå... Det var ju många procent det skilde dem åt i pris.

Ikväll har jag grävt upp lite häckplantor för att göra plats för bågspalje med rosor. Väntar nu bara på att sambon ska hugga ner en bit av muren, sen ska det bli ny ingång där.

• Horst

Aklejor är sååå sköna. Gör inget väsen av sig. Fröar i MASSOR. Dyker sedan upp lite här och var.

Jag har försökt sprida ut dem i hela vår rabatt under de snart 4 år vi bott här och nu har vi hela rabatten "full". Underbart. De växer bland buskarna också. Så nu har jag så mycket att jag kan plocka in och sätta i vas. Lyxigt!

• Horst

Idag har jag sågat och sågat (med vinkelslip) och hamrat och hamrat med slägga och kil för att få bort en bit av muren så att den nya ingången till trädgården kan bli klar någon gång. Klockan 5 var jag nästan klar. Två såg till, sen var jag klar. Och vad händer då? Jo, hela maskinen dör såklart och går inte att fixa. Aaargghh! Snacka om Murphys Law. Vet inte riktigt hur kag ska lösa detta. I värsta fall får jag hacka allt i småbitar med släggan. Tidsödande...

Jag som vill plantera och fixa vid ingången....

• Horst

Tjock kulan skrev 2009-06-10 19:28:49 följande:

Vilken slit jobb o fy vad drygt att maskinen krachade, hoppas du kan lösa det på annat sätt än för hand. Vad ska du plantera vid ingången?
    Två New Dawn rosor ska få leta sig upp över en rosenbåge. Eventuellt sätter jag dit en klematis också när rosorna fått lite höjd.
  • Horst

Mimmi71:
    Aha, kaprifol. Det hade jag inte ens tänkt på, men det kan man kanske ha. Det har vi tonnvis på en av husväggarna. Någon som har testat och har fotobevis?

• Horst

Jag är så glad, så glad!

Jag har precis varit inne på marsvinsholmsgarden.se/ och beställt pluggplantor från en tjej som bor brevid slottet i Ystad. Visst är internet UNDERBART. Att kunna handla turkiska julrosor mitt i natten! Vilken uppfinning, alltså...

Och en chokladblomma får jag på köpet tydligen. Låter ju inte dumt. Undrar om den går att äta... Nej.

Men är det någon av er som har chokladblommor hemma? Jag hade aldrig hört talas om dem innan.

• Horst
    mammaninna skrev 2009-06-12 20:16:59 följande:
    vi har en new dawn (nyplanterad) som jag berättade ska få klättra på garageväggen, sen har vi en jättebauta kaprifol bakom garaget som vi måste kapa ner en del. går det att flytta en del av den eller ta skott eller liknande som jag kan sätta tillsammans med rosen som du mimmi.. det lät så fint! synd oxå att bara ha underbar kaprifol bakom garaget..
    Ja, är det någon som har flyttat en gammal kaprifol med framgång? Våra är tjocka som en dams underarm ungefär...
  • Horst
    Horst skrev 2009-06-14 03:05:36 följande:
    Jag är så glad, så glad! Jag har precis varit inne på marsvinsholmsgarden.se/ och beställt pluggplantor från en tjej som bor brevid slottet i Ystad. Visst är internet UNDERBART. Att kunna handla turkiska julrosor mitt i natten! Vilken uppfinning, alltså...Och en chokladblomma får jag på köpet tydligen. Låter ju inte dumt. Undrar om den går att äta... Nej. Men är det någon av er som har chokladblommor hemma? Jag hade aldrig hört talas om dem innan.
    Tjock kulan skrev 2009-06-14 07:10:19 följande:
    Underbara bilder, de rosa hjärtanen är söta men de vita är sååå mycket vackrare.

Chokladblomma har jag aldrig haft men tittat på i butik de jag har sett har varit sametslika i kronbladen och mer åt det bruna än vinrödahållet. Den turkiska julrosen är underbar hade en som stod i stugan o förstod först inte vad det var först efter tre år blommade den och det var fantastiskt vackert *suck*
    Ja, jag har ofta tittat på turkiska julrosor och tyckt att de är så fina. Och så i natt gjorde jag slag i saken! Men jag hoppas ju att det inte dröjer tre år innan den blommar...
  • Horst

Åh.. Jag undrar om jag har gjort ett fynd eller om det bara är dyrt på Tradera. Jag köpte ju pluggplantor på nätet igår. 15 kr kostade julrosorna där. Och nu såg jag precis att utropspris på de flesta julrosorna på Tradera låg på 35 kr.

Ni som vet: Har jag gjort ett klipp? Är 15 kr billigt?

• Horst

Fluffiga moln: Underbara bilder! Hallonaklejan är ju ljuvlig... Aaaah... Sommaren är bäst!

• Horst

Fluffiga moln: Och de skira löjtnatshjärtanen vid den grova stammen och stenen. MYCKET snygg kombination. *vill också ha*

• Horst

Madde: Jag gillar också dahlior. De är så färgsprakande och styva. Men visst måste man väl gräva upp dem varje år och förvara dem korrekt? Om jag känner mig själv rätt skulle de dö tämligen omgående hemma hos oss.
    Så JAG vet tyvärr inte om snigenln framfart hotar blomningen, men här finns många kunniga trädgårdsnissar (eller -nissor..)

• Horst

Mimmi 71 skrev 2009-07-05 17:03:48 följande:

Åh, vad skönt med lite humanare temperatur. Idag har det blivit en heldag i trädgården och vi har fått gjort riktigt mycket. Gräsmattan är klippt, trädgårdsmöbler på framsidan avspolade och tvättade, framsidans stora rabatt rensad och dessutom så har vi lagt klart stenen på den rabatten och fyllt på rejält med jord och planterat ytterligare med perenner. Nu är det ju inte på långa vägar färdigplanterat, men det känns som det som jag kan ta vara på ifrån andra rabatter finns på plats. Nu kommer det roliga med att köpa lite nya perenner också och till hösten skall det bli ett träd, antingen ett gullregn eller Prydnadskörsbär (Prunus Accolade). Skall försöka hålla mig till låga och halvhöga perenner i den delen som är närmast trädet. Jag har annars en förmåga att plantera höga perenner. Om vädret tillåter så blir det foto de närmsta dagarna, så kommer det nog ett inlägg i bloggen på på onsdag. (Det ligger redan några inlägg på kö, de närmsta dagarna )
    Tänk på att Gullregnets frön ser ut som ärtskidor, gillas av små barn ( de ser ju ätliga ut) och är giftiga. Alltså inget bra om man är eller planerar att bli småbarnsförälder.
  • Horst
    Daggdroppen skrev 2009-07-05 19:46:03 följande:
    Nu kom jag på vilket jag sett! Hur bra det är vet jag inte!!!!Råkade se det via familjeliv (kolla via Hemmaliv till vänster).
    sketchup.google.com/
    SketchUp för husritningar är bra, men väkldigt omständigt. Inte bra om man vill göra många olika snabba skisser alltså. Hur det funkar för trädgård vet jag inte.
  • Horst

Finns det "höstblommor" som man kan så nu?

Vilken sort som helst! Ett- eller två-åriga eller perenner...

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom