Längtan efter körsbärsblom
Åh! Plantbytardag. Önskar att det fanns sådant i min by också.....
Åh! Plantbytardag. Önskar att det fanns sådant i min by också.....
Mimmi 71 skrev 2009-05-15 19:27:51 följande:
Jag behöver också lite stockrosråd. Min lilla planta är så... liten.
Hur trivs de bäst?
Idag skickade jag sambon att handla på Solhaga (eftersom han ändå befann sig i Kristianstad). Och han kom hem med två New Dawn precis som jag önskat. Det konstiga var att en kostade 109:- och den andra 139:-. Olika leveranser, tror jag, men ändå... Det var ju många procent det skilde dem åt i pris.
Ikväll har jag grävt upp lite häckplantor för att göra plats för bågspalje med rosor. Väntar nu bara på att sambon ska hugga ner en bit av muren, sen ska det bli ny ingång där.
Aklejor är sååå sköna. Gör inget väsen av sig. Fröar i MASSOR. Dyker sedan upp lite här och var.
Jag har försökt sprida ut dem i hela vår rabatt under de snart 4 år vi bott här och nu har vi hela rabatten "full". Underbart. De växer bland buskarna också. Så nu har jag så mycket att jag kan plocka in och sätta i vas. Lyxigt!
Idag har jag sågat och sågat (med vinkelslip) och hamrat och hamrat med slägga och kil för att få bort en bit av muren så att den nya ingången till trädgården kan bli klar någon gång. Klockan 5 var jag nästan klar. Två såg till, sen var jag klar. Och vad händer då? Jo, hela maskinen dör såklart och går inte att fixa. Aaargghh! Snacka om Murphys Law. Vet inte riktigt hur kag ska lösa detta. I värsta fall får jag hacka allt i småbitar med släggan. Tidsödande...
Jag som vill plantera och fixa vid ingången....
Tjock kulan skrev 2009-06-10 19:28:49 följande:
Mimmi71:
Aha, kaprifol. Det hade jag inte ens tänkt på, men det kan man kanske ha. Det har vi tonnvis på en av husväggarna. Någon som har testat och har fotobevis?
Jag är så glad, så glad!
Jag har precis varit inne på marsvinsholmsgarden.se/ och beställt pluggplantor från en tjej som bor brevid slottet i Ystad. Visst är internet UNDERBART. Att kunna handla turkiska julrosor mitt i natten! Vilken uppfinning, alltså...
Och en chokladblomma får jag på köpet tydligen. Låter ju inte dumt. Undrar om den går att äta... Nej.
Men är det någon av er som har chokladblommor hemma? Jag hade aldrig hört talas om dem innan.
Åh.. Jag undrar om jag har gjort ett fynd eller om det bara är dyrt på Tradera. Jag köpte ju pluggplantor på nätet igår. 15 kr kostade julrosorna där. Och nu såg jag precis att utropspris på de flesta julrosorna på Tradera låg på 35 kr.
Ni som vet: Har jag gjort ett klipp? Är 15 kr billigt?
Fluffiga moln: Underbara bilder! Hallonaklejan är ju ljuvlig... Aaaah... Sommaren är bäst!
Fluffiga moln: Och de skira löjtnatshjärtanen vid den grova stammen och stenen. MYCKET snygg kombination. *vill också ha*
Madde: Jag gillar också dahlior. De är så färgsprakande och styva. Men visst måste man väl gräva upp dem varje år och förvara dem korrekt? Om jag känner mig själv rätt skulle de dö tämligen omgående hemma hos oss.
Så JAG vet tyvärr inte om snigenln framfart hotar blomningen, men här finns många kunniga trädgårdsnissar (eller -nissor..)
Mimmi 71 skrev 2009-07-05 17:03:48 följande:
Finns det "höstblommor" som man kan så nu?
Vilken sort som helst! Ett- eller två-åriga eller perenner...